חשיפה: מי עומד מאחורי עמוד הפייסבוק "כן, אבל איראן" שמסעיר את הרשת?

צילום מסך: כן, אבל אירן
צילום מסך: כן, אבל אירן

לקראת יום הבחירות, המזבלה חושפת את תעמולות הסתר של המפלגות השונות ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות, ה'סטטוסים מצייציים' של הפוליטיקה אם תרצו. על פי הערכות בכירים בתחום, מסתמן כי מרבית מהמפלגות עוברות על 'חוק הבחירות (דרכי תעמולה)' אשר לצידן מסתמן גם ביצוע עבירות פליליות. זוהי החשיפה הראשונה בסדרת הכתבות שתעלה לקראת יום הבחירות.

כשבועיים לפני בחירות 2015, המפלגות והמועמדים מעלים הילוך, כאשר כל האמצעים כשרים, גם אם מדובר לכאורה בביצוע עבירות פליליות ודריסת 'חוק הבחירות' אשר נועד לשמור על מערכת בחירות תקינה, אתית ובעיקר הוגנת כלפי קהל הבוחרים, אשר אמור לדעת מי עומד מאחורי תעמולות הבחירות השונות ברשת האינטרנט ומחוצה לה.

כפי שנחשף בחודש ינואר במזבלה, כלל המפלגות הצטיידו ב"טרולים" ובמשפיענים ברשתות החברתיות, אשר עיקר תפקידם הוא "להכפיש" או "לקדם" אג'נדות נסתרות של המועמדים, כאשר באופן גורף, אלה עובדים מתחת לרדאר וללא גילוי על מניעיהם האמיתיים בפני קהל העוקבים שלהם.

בזמן שרבים מגולשי 'פייסבוק' עוקבים אחר אינספור עמודים הומוריסטים אשר "מטרילים" ולועגים למפלגות השונות, מסתמנת בעיה רצינית, אתית ואף פלילית בהתנהלותן של המפלגות, אשר עומדות מאחורי עשרות עמודי פייסבוק, פופולארים יותר ופופולארים פחות אשר מפיצים פרופגנדה פוליטית במסווה של תוכן גולשים אותנטי. מי עומד מאחורי מה ומה האינטרסים, היא שאלה שהופכת לנדרשת מאי פעם במיוחד בתקופת הבחירות וזו אמורה להעסיק כל אזרח במדינת ישראל אשר מאמין כי שינוי אמיתי בממשל מתחיל בניהול מערכת פוליטית נקייה, דמוקרטית ובעיקר הוגנת כלפי האזרח הקטן ובהתאם לחוק.

כן, אבל איראן
כן, אבל איראן

עמוד פייסבוק חדש בשם 'כן, אבל איראן' אשר צבר פופולאריות רבה לאחר שרכב בגל ממים וגאגים על דבריו השנויים במחלוקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע לדו"ח המבקר על משבר הדיור, הוא תעמולת בחירות נסתרת של המחנה הציוני (רוטציית בוז'י הרצוג וציפי לבני), כך חושפת המזבלה.

כזכור, לאחר חשיפת דו"ח המבקר, צייץ ראש הממשלה בחשבון הטוויטר הרשמי שלו: "כשאנחנו מדברים על מחירי הדיור, על יוקר המחייה, אני לרגע לא שוכח את החיים עצמם. האתגר הגדול ביותר לחיינו כעת הוא התחמשות איראן בנשק גרעיני".

הציוץ של ראש הממשלה זכה למענה נרחב מצד הגולשים ולשלל גאגים וממים, כאשר עמוד הפייסבוק 'כן, אבל איראן' לכאורה הוקם במטרה לאגדם תחת קורת גג אחת. אתרי חדשות רבים, ביניהם MAKO, הארץ, וואלה! ונוספים, "הופלו בפח" כאשר סיקרו את הקמת העמוד כאילו היה פרי יוזמת גולשים, אולם כפי שהמזבלה חושפת, מדובר בתעמולת סתר של 'המחנה הציוני', מצחיקה ומוצדקת ככל שתהיה, מסתמן כי יתכן ומדובר בעבירה פלילית מצד 'המחנה הציוני'. יתרה מכך, על פי בדיקת המזבלה, עולה כי חלק ניכר מהתכנים אשר עלו לעמוד אינם פרי עטם של הגולשים כפי שהוצג, אלא תכנים אשר נוצרו על ידי המפלגה ופעיליה.

הציוץ של ראש הממשלה
הציוץ של ראש הממשלה

המזבלה פנתה לעורך הדין יהונתן קלינגר על מנת שיעניק התייחסות משפטית לנושא: "ועדת הבחירות המרכזית כבר קבעה בעבר כי אין אפשרות יותר לתעמולת בחירות אנונימית (תב"כ 16/19 הבית היהודי נ' הליכוד) וכי הוראות חוק התעמולה יחולו גם על תעמולה באינטרנט ולא יפורסמו יותר מודעות או שתופעל תעמולה מטעם רשימת מועמדים בצורה אנונימית. אם אכן יש כאן עמוד פייסבוק שמופעל בצורה אנונימית ובמימון ציבורי, לא רק שהדבר יתגלה למבקר המדינה בהגשת הדוחות הסופיים לאחר הבחירות, אלא גם שהדבר עשוי להיות עבירה פלילית על חוקי התעמולה. אני רוצה להאמין, למען הסדר הטוב, שאין קשר עובדתי בין השניים, ושמדובר ביוזמה פרטית. אבל אם המצב לא כך, אז ישנן בעיות חוקיות."

נמרוד פרידברג, מנהל הדיגיטל של המחנה הציוני: "מדובר ביוזמה פרטית של פעיל במחנה הציוני, העמוד אינו ממומן על ידי המפלגה".

ראוי לציין כי תגובת 'המחנה הציוני' אבסורדית. כוונתם ב"פעיל של המחנה הציוני" היא לממיסט המוכר (והמוכשר) רז ציפריס (Raz Tsipris בפייסבוק), אשר אינו פעיל מן המניין במערך הפוליטי, אלא אוחז בתפקיד 'מנהל המדיה החברתית' של המפלגה לצידו של פרידברג (חברת פיד מדיה), אשר יחדיו אמונים על מערך הסושייאל והדיגיטל של 'המחנה הציוני' (מקור: אייס).

ynet עושים שיתוף לעמוד המדובר – נראה לכם הגיוני?

ynet
ynet

קאבר אלטרנטיבי עבור העמוד של המחנה הציוני, אם כבר תעמולת בחירות אז לא בסתר.

קרדיט תמונה מקורית: Oren Gamchi
קרדיט תמונה מקורית: Oren Gamchi

גאגים שונים שעלו לעמוד "כן, אבל איראן" – תעמולת בחירות נסתרת:
ראוי לציין כי לגולשים אשר שלחו גאגים לעמוד או יצרו תכנים אשר הופיעו בעמוד, אין בהכרח קשר למפלגה.

Amir Schiby
Amir Schiby
כן, אבל איראן
כן, אבל איראן
John Brown
John Brown
Nirit Malachi
Nirit Malachi

*קרדיט תמונה ראשית: Oren Gamchi

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

16 תגובות לפוסט

16 תגובות

  1. מצחיק שטוקבקיסטים של המחנה הציוני השתלטו גם על התגובות בעמוד הזה.
    נאמר מפורשות על ידי המפלגה ש"פעיל" שלה הוא מקים ומתפעל הדף. מדובר כאמור במקבל שכר שאחראי על המדיה החברתית במטה המחנה הציוני, הוא מקבל שכר כדי לפרסם דברים בפייסבוק – ואתם באים ודורשים חוזה חתום כהוכחה?!
    במקום לענות לעניין אתם דורשים הוכחות הזויות שלא נדרשות בשום הליך משפטי, ובכותרת כותבים עד כמה הכתבה עצמה "מביכה" \ "הזויה" …. אשכרה דף מסרים.

    המחנה הציוני כ"כ מגעילים אותי שאני עוד אצביע לביבי בסוף רק בגלל ההתנהלות שלהם במערכת הבחירות הזו…

  2. כמו שיש קריקטורות בעיתון ככה גם זכותו של גוף תקשורת להחזיק
    עמוד סטירה

  3. כשאתה כותב "המזבלה חושפת את תעמולות הסתר של המפלגות השונות ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות, ה'סטטוסים מצייציים' של הפוליטיקה אם תרצו" אז הקונוטציה של האיזכור של סטטוסים מצייצים היא חד משמעית שלילית…..

  4. וואי איזו כתבה מביכה, מכל הסיבות שהמגיבים האחרים כבר מנו. זו חשיפה עיתונאית? זה בלבולי שכל רציניים (ולא, אני לא צריכה לנמק ולהסביר, כפי שאתם לא ראיתם לנכון לנמק ולהסביר את הקשר שעשיתם בין הדף המעולה הזה בפייסבוק ל-ברצינות!-המחנה הציוני)

  5. hidden propaganda or not- BIBIs comment to the report just asked for it. i dont mind who is behind this genious page- if it wasnt for them this had to be invented.

  6. הם כבר קיבלו מספיק בעיטות בלי לקשר אותם לכל מה שזז בלי קשר אליהם?!

  7. כתבה הזויה. אם הדף הזה הוא לא במסגרת השירותים שהוסכם עליהם בחוזה בין מנהלי המדיה למחנ"צ, אין כאן שום עברה אלא יוזמה אישית.

    ראוי שבכתבות כאלו יצויין: הכותב ימני בדעותיו

    הכותב אינו ימני בדעותיו. ההפך הוא הנכון. הכותב מאמין שארור כל מי שגורר אותנו לקיצון כזה או אחר – ימין ושמאל כאחד. הכותב הוא מרכז, מיינסטרים, מתון.

  8. כתבה הזויה. אם הדף הזה הוא לא במסגרת השירותים שהוסכם עליהם בחוזה בין מנהלי המדיה למחנ"צ, אין כאן שום עברה אלא יוזמה אישית.

    ראוי שבכתבות כאלו יצויין: הכותב ימני בדעותיו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים