טלגרם חסמה את 'קיוסק העיתונים' לאור דרישה של קבוצת הארץ

הודעה החסימה
הודעה החסימה

ערוץ הטלגרם הפופולארי 'קיוסק העיתונים' שמדי יום משתף קבצי PDF מלאים של מגזינים, שבועונים ועיתונים בישראל, נחסם לפני כשבוע לגישה בטלגרם (telegram) בטענה להפרת זכויות יוצרים. הערוץ היה אהוד במיוחד בקרב אנשי תקשורת ויחצ ועל פי גורם, הדרישה להסרתו הגיעה מקבוצת הארץ-TheMarker שגירסאות הדיגיטל של עיתונים ומגזינים שלה הופצו במלואם לכל דורש. לפניית המזבלה בקבוצת הארץ אישרו כי דרישת זכויות היוצרים נעשתה ביוזמתם.

אחרי ערוצי הטלגרם של הקיוסק עקבו עשרות אלפי אנשים וערוץ "ארכיון קיוסק העיתונים" אחרין עקבו 13 אלף גולשים היה האחרון להיחסם. תכני הקיוסק זכו לתפוצה רחבה גם באמצעות תתי ערוצים בטלגרם ששיתפו את התכנים, כמו ערוץ 'עיתונים יומיים' שמנה 9300 עוקבים והוסר אף הוא לאור הפרת זכויות יוצרים. בקיוסק גייסו תרומות מהעוקבים לרכישת מינויים דיגיטלים לעיתונים ואף שילבו watermark על גבי עמודי העיתונים שהפיצו, שני אלמנטים נוספים שהובילו לדרישה מטלגרם.

מדובר בצעד לא אופייני עבור טלגרם, שכבר למדה על בשרה מנות צנזורה רבות, לאחר שמייסדה נרדף על ידי הקרמלין וממשל פוטין וגם בהתכתשות המפורסמת עם פייסבוק שאף הובילה להסרת עמוד האוהדים של טלגרם ובשלב האסקלציה אף לחסימת הקישורים של טלגרם בוואטסאפ לתקופה מסויימת.

באוקטובר 2019, נפתחה נגד טלגרם חזית חדשה מול גוף עוצמתי נוסף – איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA), שבתלונה רשמית שהוגשה בהתאם לחוקי הפיראטיות בארה"ב, טען כי טלגרם כלל אינה אוכפת הפרות זכויות יוצרים בפלטפורמה שלה.

הסרת 'קיוסק העיתונים' היא כאמור צעד חריג עבור טלגרם, שבפלטפורמה שלה ניתן למצוא הפרות וסכנות חמורות בהרבה שאינן זוכות לטיפול דומה – כמו סחר בנשים, זנות, טרור, סחר בנשק, סמים וחומרים מסוכנים, סחר בכסף וכרטיסי אשראי מזוייפים.

האימפקט של הרשתות החברתיות והירידה בנתח של גופי התקשורת והתוכן, הובילו את קבוצת הארץ לצעדי אכיפה נוקשים יותר של זכויות היוצרים שלה. ב-2019 הגיש הארץ תביעה בסך 5 מיליון ש"ח כנגד אתר הפורומים רוטר, בשל מה שלטענתם הם מאות הפרות זכויות קנייניות.

עמוס שוקן מסר לפניית המזבלה: "אנחנו פנינו כי זאת היתה הפרת זכויות יוצרים שלנו, וכתוצאה מזה הם הורידו את כל העיתונים".

הודעה מעודכנת מ'קיוסק העיתונים': "לאחר פעילות של 6 שנים בערוצים וקבוצות בשמות משתנים בערוצי המדיה השונים, אנו בקיוסק העיתונים החלטנו לצאת להפסקה בלתי מוגבלת. ברצוננו להודות לינון גרשוביץ ששיתף פעולה במשך מספר שנים ולכל הצוות שעזר בתפוצה והכנת הגיליונות. תודה לכל 30 אלף הרשומים שנעזרו בשירותינו ולכל מי שתרם ובעזרת התרומות עזרתם ל-2 ילדים נזקקים ו-3 חיילים בודדים. אולי בעתיד עוד נחזור אך בינתיים מגיעה לנו חופשה. תודה לכולם".

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. גם טלגרם?
    עברו ל-XMPP.
    יודעים מה זה? זה צ'אט מבוזר!
    אפשר לתקשר שם בין שרתים שונים.
    נסו ותיהנו!

  2. כמפרנסים שני ילדים מתרומות שאוספים בערוץ טלגרם פיראטי שמפיץ תוכן גנוב, אין פלא שהם הופכים לילדים נזקקים

  3. איזה ערוץ אחר מחליף אותו?
    אם יש ערוצים אחרים הרבה יותר קשים שלא נסגרים אולי כדאי להתלבש על ערוץ כזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים