הגיע הזמן להגיד ביוש לצוקרברג – האם פייסבוק הופכת להיות בלתי ידידותית לעסקים ואתרים קטנים ובינוניים?

file_facebook

בשבועות האחרונים החלה פייסבוק להנמיך באופן משמעותי את כמות החשיפה האורגנית של סטטוסים בעמודי אוהדים ובמקביל להוזיל/להגדיל את אחוז החשיפה של סטטוסים ממומנים וזאת במטרה להגדיל את הכנסותיה מפרסום, כאשר היעד, להערכתי, הינו חינוך שוק מחדש במסגרתו עמודי אוהדים יעלו סטטוסים ממומנים בלבד.

במקביל לתהליך פייסבוק שינתה בימים האחרונים את הכיתוב של כפתור קידום הפוסט (רק מנהלים יכולים לראות אותו) ובמקום Promote עתה מופיע Get More Reach, סוג של הודאה-הארדסיילית בכך שזה כבר לא עניין של "לקדם" אלא עניין של "רק ככה תזכה לחשיפה כבעבר".

אתרים קטנים ובינונים רבים וכן גם עסקי SOHO החלו מאז כניסתה של הרשת החברתית להסתמך בעיקר על הטראפיק אשר מגיע מעמודי האוהדים שלהם. עבור לא מעט אתרים – הטראפיק אשר מונע מהרשת החברתית יכול לעיתים רבות להיות עניין של חיים ומוות לאתר. הערכות הן שפייסבוק שואפת עד סוף 2013/תחילת 2014 ליצור מצב שבו סטטוס אורגני לא יעבור את רף ה-2% הגעה אורגנית לסך כמות האוהדים בעמוד ובכך לכפות את השימוש בסטטוסים ממומנים.

כלומר עבור אתרים, בלוגים וכו' אשר אינם משוייכים למותגים ומותגי על עם תקציבי פרסום ענקיים, זהו תחילת תהליך הגסיסה (ראו גם: למה הגיע הזמן לצאת מפייסבוק) במידה ואלה לא ישכילו לחנך מחדש את גולשיהם להיכנס ישירות לאתר מבלי להסתמך על עידכוני הפייסבוק בדבר אייטמים חדשים.

מבדיקות בקרב מספר בלוגים ישראלים עולה כי אחוז הגולשים היומי אשר נכנס לאתר דרך פייסבוק עומד על כ-50%, אחוז הכניסות האורגניות מגוגל עומד על כ-25% והיתר מתחלקים בין מקורות שונים, כאשר אחוז הכניסות הישירות לעמוד הראשי של האתר עומד על כ-12% בלבד. את הנתון העגום הנ"ל יצרה פייסבוק (ואנחנו שנפלנו בפח והתמכרנו), שכן בטרם כניסתה לשוק הישראלי, אחוז הכניסה הישירה לעמוד הראשי של האתר עמד על כ-65% בממוצע.

במובן מסויים ובראייה רחבה, עתידית ולאורך זמן, פייסבוק יצרה קרע בין האתר/הבלוגר לקהל שלו. כאשר עתה קוראים מסתמכים על עידכוני הפייסבוק בדבר אייטמים חדשים ואינם נכנסים ישירות לאתר להתעדכן באותה תדירות כפי שעשו זאת בעבר.

אז מה אנחנו יכולים לעשות בנידון? ת'אמת לא הרבה, אבל אנחנו כן יכולים להעביר מסר, קטן ככל שיהיה לפייסבוק, שזו לא יכולה להמשיך במהלכים חד צדדים. הדבר הראשון שאני ממליץ הוא שלא תעלו יותר סטטוסים ממומנים. בשלב השני 'החזירו עטרה ליושנה' והרגילו את הגולשים שרק אייטמים ממש ויראלים או כאלה המוגדרים כ"חדשותיים" עולים בעמוד האוהדים ובשביל להתעדכן באייטמים חדשים נוספים עליהם להיכנס עצמאית לאתרכם.

במקביל השקיעו יותר מאמצים ב-SEO ואיכות אינדוקס והופעת אתרכם בגוגל. גוגל לנצח יהיה פה ולעולם לא יגבה תשלום על מיקום בתוצאות אורגניות, לכן הכספים והמשאבים שתשקיעו כיום ב-SEO ובאמצעי קידום האתר בגוגל, יתגלו מהר מאוד כהשקעה עדיפה ומשתלמת יותר על פני מודעות וסטטוסים ממומנים בפייסבוק.

בבחינת הקוראים – גולשים רבים אשר נהנים מקריאת התוכן נוהגים מכל מיני סיבות שלא לשתפו בפייסבוק. במידה ואתם בצד השני של המתרס – כלומר 'הגולשים' ואתם נהנים מהתוכן אותו אתם קוראים באתר או בבלוג, שתפו אותו ועשו לו לייק, במובן מסויים זוהי תרומתכם להמשך קיומו של האתר. בנוסף אל תסתמכו רק על עידכוני הפייסבוק בדבר אייטמים חדשים והיכנסו ישירות לעמוד הראשי של האתר.

ראו גם: איזה סוג סטטוס זוכה לחשיפה האורגנית הגבוהה ביותר בניוז פיז של האוהדים שלכם

האם פייסבוק הופכת להיות בלתי ידידותית לעסקים ואתרים קטנים ובינוניים?
האם פייסבוק הופכת להיות בלתי ידידותית לעסקים ואתרים קטנים ובינוניים?

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. קידום של פוסט דרך Get More Reach זו הגניבה הכי גדולה! אם כבר שמים כסף בקידום עדיף לתרגט כמו שצריך ולעשות פילוח ממוקד ולא לבזבז את הכסף על פרופילים של אנשים שמראש פייסבוק מגדירה אותם כבעלי אינטרקציה גבוה. ולך כעסק קטן הם לא רלוונטים

  2. כל כך נכון,
    לאחרונה בישיבה גם אצלנו עלה הנושא הזה ולצערנו לא הגענו לפיתרון
    אנשים כבר לא גולשים באינרטנט 90% מהאנשים נכנסים לפייסבוק ומשמה מדי פעם לידיעות שynet מעלה או כל מיני דפים שהם עשו להם לייק.
    ואם יש משהו מיוחד מריצים חיפוש בגוגל מוצאים מה שצריך ויוצא.
    כבר נדיר לראות אנשים שאשכרה רושמים את כתובת האתר בדפדפן ונכנסים אליו ישירות
    ואנחנו אשמים בזה כי הרגלנו את כולם שאין צורך להיכנס כי כל מה שעולה באתר עולה גם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים