אז לא להיות כמו יוסף? קניוני עופר סופגים אש מפמיניסטיות זועמות בגלל גאג תהיה יוסף

יובל שרף, תהיה יוסף
יובל שרף, תהיה יוסף

אם יש משהו שמרבית המפרסמים במדיה החברתית יודעים הוא שישנם שלושה קהלים מרכזיים שפשוט אסור להרגיז; פמיניסטיות, הקהילה הגאה ופעילים טבעוניים. שלושת קהלי היעד מתאפיינים בצבא של טוקבקיסטים זועמים, כאלו שמשחירים ולא בוחלים בשום אמצעי בשביל להעביר את המסר למפרסם – "איתנו אל תתעסק".

הטרנד הויראלי 'תהיה יוסף' שסוחף ביממה האחרונה את הרשת ומשתלט על הפידים, הצליח למשוך לא מעט מפרסמים ומותגים שרכבו על הטרנד ליצירת אהדה ובאזז. גם ברשת קניוני עופר של קבוצת מליסרון ובמשרד הפרסום יהושע\TBWA יצרו טייק אוף על התופעה, עם אדפטציה קלה. את יוסף החליפה יוספה, בעלת השיער הזהוב, מעין הומאז' לפרזנטורית של מותג הקניונים, יובל שרף.

קניוני עופר, תהי יוספה
קניוני עופר, תהי יוספה

בכרזה 'תהי יוספה' של קניוני עופר, נכתב: "יוספה נפרדה מחבר שלה. יוספה לא טוחנת גלידות בבית, ולא שולחת לו הודעות כשהיא שיכורה, יוספה יוצאת לשופינג מנחם בקניוני עופר" ונחתם במסר: "יוספה חכמה, תהי יוספה". אלא שברשת הקניונים לא ציפו לגל התגובות הזועם, להלן קהל היעד העיקרי שאסור להרגיז – הפמיניסטיות.

הסטטוס של עופר ויהושע\TBWA היה By Far הויראלי והפופולארי ביותר מבין המפרסמים, עם למעלה מ-17 אלף לייקים, 300 שיתופים ובעיקר תגובות, המון תגובות, כ-1200 מהן. היו כאלו שהעריכו את התגובה המהירה של קניוני עופר לטרנד הויראלי, עד שבאו הפמיניסטיות ואז הסטטוס הפך מכזה שאמור להעלות חיוך על פניהם של חברי העמוד, לכזה שאולי קצת מעיב על האווירה ועושה לא נעים בלב, לבטח בעבור מנהלי המותג והשיווק של רשת הקניונים. על פי נתונים שנמסרו למזבלה ע"י משרד הפרסום, הסטטוס המדובר זכה להצלחה חסרת תקדים עם 518,123 חשיפות, רובן אורגניות.

"יש לכם את זה ביותר השטחת נשים? גם לחץ על נשים לא להשמין כאילו זה דבר נוראי, וגם מציירים נשים ככאלו שהן מטופשות ו"מבזבזות" כסף על שטויות. נוסף על הכל אתם עושים כסף מהפגיעה הזו. במקום לפרסם את מה שיש לכם להציע, אתם מקטינים נשים ומציגים את עצמכם כמקום בו יוכלו להתנהג כנשים בצורה הנכונה. דוחה". כך כתבה אחת הגולשות שזכתה לכ-450 לייקים לתגובתה.

ברשת מיהרו להגיב לגולשות הזועמות וענו: "היי נגה, הפוסט הזה הוא פוסט הומוריסטי, אנחנו אוהבים ומעריכים נשים וכמו שכותבים בתוכניות סאטירה בטלוויזיה – אין לייחס לנאמר בה שום משמעות אחרת או ניסיון לפגוע".

בתגובה לאחרת נכתב: "היי מעיין, אנחנו אוהבים ומעריכים נשים. אין בפוסט זה שום כוונה לפגוע. הכל נאמר בהומור ואהבה. ושכמו שכותבים בתוכניות סאטירה בטלוויזיה – אין לייחס לנאמר בה שום משמעות אחרת או ניסיון לפגוע".

אחת הטעויות הנפוצות של מפרסמים שפועלים במדיה החברתית היא מענק מענה לגולשים בזמן משבר. "סייג לחוכמה שתיקה" היא לא עוד קלישאה, אלא פרקטיקה שיש לאמצה במיוחד בכל הנוגע לניהול משברים במדיה החברתית. אם שותקים דברים נעלמים, אם מגיבים, אז שיהיה בהצלחה. קהל פמיניסטי וכזה שתופס טרמפ על השיח הנוקב, לרוב מתאפיין באטימות לדעות אחרות ובקיבעון אבסולוטי על דעתו ודרכו, כזו ששום דבר שיגידו לו לא ישכנע אותו אחרת, במובן מסוים זה כמו לדבר אל קיר, ומי שבכל זאת בוחר לדבר לכזה, שלא יצפה לאחרת.

ומנגד, על מפרסמים להיות קשובים לקהל היעד שלהם, אל להם להרגיז או לפגוע בהם. פמיניזם היא גם מחאה מוצדקת, לבטח כשיש קמפיינים סקסיסטים ושוביניסטים כמו גולדסטאר. חשוב גם לזכור שמתקפות מסוג זה משרתות את צרכי המפרסמים, הבאזז נוצר ונשכח לאחר יום. כך שמרבית הפמיניסטיות הנזעמות בסופו של יום הופכות לשגרירות ומפיצות של הקמפיין עצמו.

באותה נשימה ראוי לציין כי ביולי 2015, השיקו ביהושע\TBWA ובקניוני עופר, קמפיין שדווקא "פירגן" לקהל יעד נשי, עם מסרים פמיניסטיים שרכבו על הקמפיין של גולדסטאר. 'תגידי תודה שאת אישה' כך נכתב. אך היכן היו אז אותן פמיניסטיות זועמות ומדוע הם לא פירגנו לקניוני עופר באותו המטבע? כנראה שפמיניזם הוא לעיתים חד צדדי וכזה שתוקף.

חלק מהתגובות
חלק מהתגובות

בין התגובות הזועמות:
"כל כך שובינסטי ושיטחי שזה דוחה, יוספה לא צריך שום קניות כי יוספה לא רובט של צריכה יוספה קונה כשהיא צריכה בגדים לא כי היא עצובה. ויוספה אוכלת גלידות כי היא רוצה וזה טעים לה , יוספה לא שולחת הודעות כשהיא שיכורה כי יוספה אישה חזקה שמתמודדת עם פרידה. להשיג פירסום באמצעות פרסומת כזאת שיטחית ומלאת סטרואטיפים זאת לא הדרך. הקטנת נשים זאת לא הדרך."

"זה יוסף. יוסף הוא קופירייטר. פעם אחר פעם הוא לא מצליח לחשוב על סלוגן מצחיק או מושך שלא קשור בהשטחת נשים. יוסף קורא תגובות ואומר ״וואה איזה חסרות חוש הומור״ במקום להבין שהוא זה שלא מצחיק. יוסף דביל. אל תהיו יוסף".

"אבל היי, לפחות היא זו שנפרדה מהחבר שלה ולא הוא ממנה. נתתם פה "חיזוק" קטן, במסווה של טרנד שרץ ברשת, על חשבון הצגת נשים כצרות אופקים שכל קיומן סובב סביב- שופינג ומשקל גופן. כפיים!".

'תהיה יוסף' או 'תהיה כמו יוסף' ובגירסא הנשית 'תהי יוספה', הוא טרנד ויראלי שאומץ לאחרונה בישראל, בהשראת תופעת הרשת Be Like Bill. לאחר שגולש בשם גבריאל ניסנוב החליט לעברת את הטרנד הויראלי ולהביא את הבשורה לרשת הישראלית. העמוד של 'תהיה יוסף' עורר עניין רב ברשת החברתית עם למעלה מ-60 אלף חברים וחברות.

קליק לסטטוס.

קרדיטים
סמנכ"ל קריאייטיב: מאיה שרן קופי: חזקוש ישורון, שחר קיקוס, מיכל פרי ציור של יוספה: חזקוש ישורון ארט: איגור קרבצוב סופרווייזר: אור לוין מדיה חברתית: דרור רוזנפלד

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. "קהל פמיניסטי וכזה שתופס טרמפ על השיח הנוקב, לרוב מתאפיין באטימות לדעות אחרות ובקיבעון אבסולוטי על דעתו ודרכו, כזו ששום דבר שיגידו לו לא ישכנע אותו אחרת, במובן מסוים זה כמו לדבר אל קיר, ומי שבכל זאת בוחר לדבר לכזה, שלא יצפה לאחרת."
    אז מה היה לנו כאן? רדידות של ניתוח, שוביניזם, הכללות ושפה נמוכה.
    אפשר לקבל את זה ביותר תת רמה מהמאמר הזה? יהיה קשה.

  2. לא פמיניסטית אבל בעד נאורות חברתית

    אני חושב שאם תקראי לעומק את המאמר, תביני שאני לא מצדד בשום צד. לבטח שלא בצד של קניוני עופר, שאגב לא שילמו כפי שאתה נוטה לחשוב.

  3. מהר מאוד בקריאת המאמר ברור שזה כותב ולא כותבת..
    חבל שלא שמרת על מקצועיות ולקחת עמדה..
    "אך היכן היו אז אותן פמיניסטיות זועמות ומדוע הם לא פירגנו לקניוני עופר באותו המטבע? כנראה שפמיניזם הוא לעיתים חד צדדי וכזה שתוקף."
    או שקניוני עופר שילמו לך על המאמר, גם זה בסדר אם אתה מציין שהמאמר הינו מאמר שיווקי..
    ואז תפרגן כמה שבא לך.. עם גילוי נאות..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים