פייסבוק מחסלת את אתרי החדשות "המזויפות" ומשיקה כלי בקרה וצנזורה לקישורים יוצאים

חדשות שקריות בפייסבוק
חדשות שקריות בפייסבוק

מודל 'הגן הסגור' של פייסבוק שנחזה על ידי המזבלה ב-2014 קורם עור וגידים ■ פייסבוק מודיעה על מה שנראה כמו ניסיון לסגירה הרמטית של הרשת החברתית וניתוקה מהאינטרנט ומהעולם החיצון "אין יוצא, יש רק נכנס" ■ הפיצ'ר החדש ימנע מלכתחילה תפוצה של סיפורים ויראלים וחדשות שקוטלגו "כלא מהימנים" ע"י מנגון צד שלישי ■ מה שעתיד להעניק לפייסבוק כלי בקרה וצנזורה נרחבים מבעבר שישמשו אותה גם לקראת כניסתה המיוחלת לרשת האינטרנט הסינית

עידן הפוסט אמת: פייסבוק משיקה בשעה האחרונה פיצ'ר חדש שנועד לכאורה לחסל לחלוטין את תופעת הכותרות והחדשות "מזויפות" ומלכודות הקליקים שעמדו במרכז סערת הבחירות בארצות הברית. החידוש הטכנולוגי עתיד על הדרך גם לפגוע משמעותית במאות אלפי אתרים מסביב לעולם להעמידם בסכנת סגירה ממשית.

את ההודעה על העידכון שישולב כבר בימים הקרובים באפליקציות של פייסבוק וימנע הוצאת טראפיק מחוץ לרשת החברתית, מסר אדם מוסרי, סגן נשיא של מחלקת ה"ניוז פיד" של פייסבוק. מנגון הבקרה ככל הנראה יהיה פעיל בשלב הראשון בשפה האנגלית ועם הזמן יתרחב גם לשפות ומדינות נוספות, בהן עברית.

על פי העידכון, הפניות חיצוניות יבדקו מעתה ובזמן אמת מול אלגוריתמים ומאגרי מידע של צד שלישי, שיתריעו בפני הגולש עוד בטרם היציאה לקריאת הכתבה האם היא "מהימנה או לא". בקישורים שיקוטלגו "כחדשות מזויפות ובדויות", תושם אזהרה בולטת שבה נכתב: "אמינותו של התוכן עורערה ע"י מנגון לבדיקת עובדות של צד שלישי" מה שישקף כי התוכן לכאורה אינו נאמן לסיקורים דומים בנושא.

במקביל פייסבוק מודיעה כי תעמיד כלי דיווח נוספים עבור הגולשים שיאפשרו להם לזהות ולשתף בדבר "חדשות מזויפות". עוד בטרם שיתוף הקישורים בפייסבוק, תתווסף הודעה על תוכן שקוטלג "כשקרי", מה שימנע עוד מלכתחילה את השיתוף שלהם.

הסיפור המדהים באמת הוא בסדר העדיפויות החדש שפייסבוק יוצרת. מנגון הדיווחים על פוסטים שמציג מגוון אפשרויות על הסיבה לדיווח, ידחיק לשוליים תלונות על הסתה, אלימות, שנאה ועוד ויעמיד במרכז דווקא את הדיווחים על fake news story. שהרי על קליקים חיצוניים פייסבוק אינה מרוויחה דבר בשונה מההסתה והאלימות שרק יוצרים בתוכה עוד ועוד אינטראקציות ומגדילים את זמני השהייה ומספר הפרסומות שהגולשים נחשפים אליהם.

התופעה אינה חדשה וקיימת עוד מראשיתה של האינטרנט, יש שיאמרו שאפילו מושתת עליה. אולם במערכת הבחירות בארצות הברית, זכו אותם אתרים שקוטלגו כמפיצי תכנים "בדויים" לקידום משמעותי בפייסבוק ובמקרים רבים אף הוצגו כתוכן חדשותי מהימן. מספר הקליקים הגבוה והאימפקט שיצרו אותן כתבות, הדליק אצל פייסבוק נורה אדומה, שכאמור מעדיפה שהמרוויחה העיקרית ואולי היחידה מהויראליות בפלטפורמה תהיה היא לבדה.

החידוש הטכנולוגי של פייסבוק עתיד גם לחזק משמעותית את השימוש ב-Instant Articles (מאמרים מיידיים), כלי שפייסבוק כשלה בשיווקו והחדרתו בקרב מרבית האתרים, אולם עתה יתכן ובעקבות העידכון, אתרים נוספים יצטרפו אליו. השינוי גם עתיד לפגוע בצורה אנושה במאות אלפי אתרים מסביב לעולם גם אם אינם עוסקים ב"חדשות מזויפות".

לפייסבוק כידוע יש אינטרפרטציה משלה למה אסור ומה מותר לשתף ברשת החברתית, היא אינה נותנת דין וחשבון לאף אחד, מה שעלול לפגוע גם באתרי תכנים ויראלים ואתרים לגיטימים נוספים ש"המנגנון" יחליט לסמנם כמסוכנים לגולשים. בנוסף, העידכון החדש פותח צוהר לשיטות חיסול חדשות בין מתחרים, עם מספיק דיווחי סרק על קישורים ואתרים לגיטמים, יתכן ואתרים רבים ימצאו עצמם מחוץ למגרש המשחקים הגדול ברשת.

בחודש שעבר פורסם כי פייסבוק פיתחה מספר כלי צנזורה ואלגוריתמים במטרה לרצות את ממשלת סין לקראת כניסתה המיוחלת לרשת ממנה נחסמה לפני כ-7 שנים. יתכן וכלי הבקרה החדש ישולב גם במערכת הצנזורה הסינית, כך שתכנים שיקוטלגו כמתריסים כנגד הממשל ואולי אף כנגד גופים מסחריים שחולקים אינטרסים משותפים עם פייסבוק, יחסמו בזמן אמת.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. מאוד לא ברור. סליחה אבל זה נשמע כמו הקלדה של טקסט מיחסי ציבור. אתה אף פעם לא מדווח והפעם זה כל מה שעשית. אני שמח לשמוע שגם אותך זה מעצבן. שבוע טוב האדמה רועדת פה.

  2. זה לא באמת, חבורה של מטומטומים, פחדתי על המקרה על פייסבוק

  3. 1. קורם* עור וגידים.
    2. הכתבה הזאת שמחריפה מדיניות ישנה מאוד של פייסבוק נשמעת כמו יחסי ציבור של פייסבוק. עברת צד?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים