פספוס כפול – אמא דיגיטלית כותבת על מחאת ההנקה ברשת

טלי בריל
טלי בריל

מאת: טלי בריל

קשה מאוד לפספס את מחאת ההנקה ברשת בימים האחרונים. במיוחד אם אתם בגילאי 30 ומעלה. עשרות סטטוסים, תמונות פרופיל, פוסטים ושיח מאוד נוקב על הנקה בציבור הציפו את הרשת וגלשו מקבוצות האימהות שם הם מתקיימים בכל ימי השנה אל המרחב הציבורי והפיד הכללי. ובכל זאת יש פה פספוס. ולא אחד אלא שניים.

תארו לכם מוצר מזון בסיסי, לא משהו חדש, שיום אחד עולה לכותרת בגלל.. האריזה או דרך ההגשה שלו. קמפיין גרילה יוצר באזז ברשת, סטטוסים תמונות, בעד נגד, כולם מדברים על האריזה, אבל על המוצר? כמעט ולא, על הערכים התזונתיים שלו, היתרונות הכלכליים שלו כמעט ואין מילה. לכאורה חלומו הרטוב של כל מנהל שיווק, קמפיין ועוד חינמי, אבל הוא שותק.

לא נשמע הגיוני נכון? אז זה בדיוק מה שקורה בימים האחרונים ברשת בנושא הנקה. הרשת גועשת במיוחד, אם אתם בגילאי השלושים פלוס סביר להניח שנתקלתם בפיד שלכם בתמונה/צילום עצמי של אישה מניקה, הדיון לוהט ,בעד נגד, כל זה בעקבות קמפיין שיזמה קבוצת המחאה של הענקה בציבור כולם מדברים על זה אז מה יכול להיות רע? שלא מדברים על הנקה, מדברים על חזה נשי, או ציצים בשפת העם.

טלי בריל
טלי בריל

נושא ההנקה הוא נושא רגיש וטעון בקרב קהילת ההורים ברשת, זהו אחד הנושאים שיכול להפוך כל פורום אימהות מנומנם לשדה קרב, ההנקה גוררת איתה שרשורי ענק של בעד ונגד, עמדות שיפוטיות ובעיקר מראה על מחסור בחינוך הסברה ואמצעי הנגשה לציבור הישראלי, שיח על הנקה נגרר כמעט ברובו לשיח על האם האידיאלית, ונעלם ממנו העיקר וזה חלב האם כמזון לתינוקות. בימים שבתיקונם מרבית השיח נמצא בקבוצות אימהות שונות, חלקן קבוצות תמיכה ייעודיות, חלקן קבוצות כלליות לאימהות לתינוקות ופעוטות.

אחת לתקופה פורץ הנושא החוצה שלכותרות מגיע מקרה כזה או אחר של אימא מניקה אשר מתבקשת להפסיק להניק בציבור (ראו: YNET), קהילת האימהות גועשת, הדיונים סוערים אייטם כזה או אחר ו.. חזרה לשגרה. הפעם השקט לא חזר אל כנו, ומחאת המניקות יצאה לדרך בתרועה רמה, אך מעקב אחרי הנעשה מגלה דיונים סוערים, שיצאו אומנם מקבוצות האימהות אל המרחב הציבורי אך הם עוסקים בעיקרם ב.. חזה האישה הנשלף לצורך פעולת האכלה, החזה שהוא מה לעשות האריזה, או כלי האכלה איך שלא תסכלו על זה.

בכל עשרות הסטטוסים שקראתי כמעט ואין דיון על חלב האם שהוא הסיבה להנקה עצמה על החשיבות שלו, על התרומה להתפתחות הילד, מועטות השיחות על הזכות של האישה לבחור באיזה דרך היא רוצה להאכיל את התינוק שלה והיכן ,על הצביעות של החברה הישראלית שמצד אחד מפעילה לחצים עצומים על נשים להניק ומצד שני מבקרת אותם אם החליטו להניק מחוץ לבית.

הדיונים עוסקים ב.. ציצים אבל לא רק, כצפוי הוויכוח גלש לאימא טובה כן /לא, "טרור ההנקה" , מה יותר חשוף אישה מניקה או דוגמנית על שער של מגזין שיחות שלמות על אריזה ולא על המוצר עצמו – חלב אם. פספוס כבר אמרת? ולא רק המחאה עצמה מפספסת לטעמי אלא גם מי שאמור להעניק לציבור את הידע ולקדם את הנושא – משרד הבריאות.

כן כן המשרד אשר אחראי על בריאות הציבור, המשרד אשר אמור לקדם בישראל את נושא ההנקה בקרב הציבור הישראלי. המשרד אשר חתום על האמנה הבין לאומית לעידוד הנקה, נעדר מהשיח ברשתות. הרשת גועשת ומשרד הבריאות הוא עסוק בדברים אחרים, נחזור לדבר עם ההורים במשבר הבא.

הרשת גועשת ובעמוד משרד הבריאות? דממה. במקום לנצל את ההזדמנות להסברה, להשתלב בשיח לדבר על הנקה, על היתרונות, על חלב אם, לא רק עם קהילת ההורים אלא עם הציבור כולו, אין מילה, בכל זאת שבוע ההנקה היה ביוני. במקום לצאת בהצהרת תמיכה בנשים מניקות , להסביר לציבור את החשיבות, ובעצם לדבר ולא בקמפיין מצוייר, כלום שתיקה.

מחאה אחת, נושא חשוב, ופספוס כפול.

טלי בריל היא אמא דיגיטלית מומחית לרשתות חברתיות ולג'ינגול תמידי עם שלושה ילדים וכלבה

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. מצד אחד אני נורא מעריכה את מה שכתבת לעיל והרגישות שיש לך לטובת כל הנוגעים בדבר, מצד שני, אני חושבת שיש מספיק הסברה ודחיפה בתחום ההנקה. לא אקרא לזה טרור, אבל הלחץ מורגש. אני ילדתי לפני שנה וחצי וכמעט כל הנשים במעגלים שלי וגם אני הנקנו, בין 6 חודשים לבין 12 חודשים. כולם למעט כל מיני דודות מיושנות קיבלו כמובן מאליו שאניק. לא שהנקתי מתוך הלחץ, אבל די, די לחפירה הזו. מי שלא רוצה להניק עושה זאת בימינו לא מתוך בורות אלא מתוך בחירה. זכותה וגו'. לדעתי המחאה ראויה וחשובה, כי הקושי האמיתי הוא בהנקה בתנאים של חזרה לעבודה, ושהייה במקומות ציבוריים. למה אין במתנס"ים חדר הנקה? בכל קניון? בספריות ציבוריות? באוניברסיטה (כן כן, גם לטובת העובדות שם)? למה בשילב בחדר ההנקה/החתלה אין שקע לחיבור משאבה? במקום לחפור, שיתחילו לעזור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים