AdverGames

מזבלה

מאת: גלעד אלסטר

אתה חוזר הביתה אחרי יום עבודה מעייף, ניגש למקרר (מותג כלשהו), שולף בירה קרה (מותג כלשהו), מתיישב ליד הטלוויזיה (מותג כלשהו), מזפזפ בין מגוון הערוצים ובכל ערוץ מזורגג שאתה נופל עליו – יש הפסקת פרסומת! אתה סוגר את הטלוויזיה בהפגנתיות, תוך סינון קללות נמרצות על אותו היום שבו חדרו מקבצי הפרסומות לסלון הפרטי שלך. כן, זה אותו היום שבו למדת שיעל אבוקסיס אוהבת ללבוש מעילים בלי כלום מתחת וזה גם היום שבו הפסקת להגיע לקולנוע רבע שעה לפני תחילת הסרט רק בשביל לצפות ב"קרב על המילקי 2". אתה מרים את עצמך מהכורסא ונשבע שהלילה אתה לא תיחשף יותר לשום מסר פרסומי.

אתה מחבר את הפלייסטיישן, בפנים שוכב לו בדרך קבע משחק הפיפ"א שרכשת – הלא בשביל מה יש פלייסטיישן אם לא בשביל פיפ"א?! אתה מכין את עצמך נפשית ואת אצבעותיך פיזית, לאיזה טורניר ליגה מרתק לתוך הלילה. כעבור 20 דקות של משחק נוחת עליך מאנצ'יז נוראי –אתה חייב, אבל חייב מקדונלד'ס. וכן, אתה כל כך יודע למה! הכולירות שילמו 80,000 דולר כדי שהשם שלהם יתנוסס בדיוק מעל עמדת המגן הימני שלך, ככה שכל פעם שרונאלדיניו חודר את ההגנה הרופפת שלך, הדבר היחיד שאתה עושה זה לפנטז על איזה דאבל מק (בלי צ'יז – הכותב הינו דתי!).

זהו, עכשיו אתה החלטי , אתה מכבה כל מכשיר חשמלי שקיים אצלך בבית, סוגר את האורות ומגשש את דרכך למיטה. בלב אתה מקווה שלעולם לא ימציאו דרך לפרסם בחלומות…

כן, הצליחו למצוא עוד חור שאפשר לפרסם בו – משחקי מחשב – וזה די מזכיר את התקופה שבה הצליחו למצוא עוד מקום לדחוף גבינה בפיצה (בשולים למי ששכח). סביר להניח שרובכם תניפו את היד בתנועת זילזול, "הא! האמריקאים האלה שוב מנסים להמציא את עצמם מחדש ושוב מנסים למצוא מקומות חדשים שאפשר לזרוק בהם את הכסף שלהם", ואולי גם משהו בלב שלכם אומר לכם שהפעם זה לא יתפוס ומהר מאד הם ירדו מעץ הפלסטיק שלהם.

אז תרשו לי לחדש לכם – אתם טועים. תעשיית הפרסום במשחקי מחשב, או בשמה הגנרי "Advergaming", מתפתחת בצורה מסחררת. התעשייה שהחלה להתרחב לקראת סוף שנות ה-90 של האלף הקודם גלגלה בשנת 2004 בסביבות 83 מיליון דולר וצפויה לגדול עד ל-1.8 מיליארד דולר בשנת 2010 (!), גידול מרשים לכל הדעות ובמיוחד לאור העובדה שעדין לא ברור במאת האחוזים האם זה עובד, או במילים אחרות, האם החשיפה למותג מסוים במהלך משחק מחשב היא אפקטיבית.
את התשובה לשאלה הזאת נוכל אולי לדעת רק בעוד מספר שנים לאחר שהתעשייה תעבור עוד מספר אבולוציות, הטכנולוגיה תהפוך למתוחכמת ומדידה יותר ותאפשר למפרסמים להשוות את התועלת שהם מקבלים מהשקעה בפרסום במשחקי מחשב, ביחס לפלטפורמות פרסום אחרות, ותיקות יותר. אך בינתיים, זה לא מפריע למפרסמים הגדולים ביותר בארה"ב ובעולם, ביניהם קוקה-קולה, קרייזלר ודיסני להשקיע נתחים נכבדים מתקציבי הפרסום שלהם באדוורגיימינג על מנת לחקור ולהתנסות בפלטפורמת הפרסום החדשה.

"כיום הם באמת חוקרים ומתנסים", אומר אלכס סנט.גון, מנכ"ל חברת WILDGAMES המפיצה משחקי מחשב חינמיים המכילים פרסום מוטמע, "אבל בשנים הקרובות אנחנו נראה מגמה של מעבר מהתנסות, להקצאה של תקציבי ענק לפרסום במשחקי מחשב".

אז אכן יש עתיד לפרסום במשחקי מחשב וכרגע הוא נראה מזהיר מאד, אבל לפני שאתם מתחילים לנסח את מכתבי ההתפטרות שלכם ומרימים טלפונים לכל החבר'ה מהאוניברסיטה שסיכמתם איתם שביום מן הימים תקימו יחד חברת סטארט אפ, תשאלו את עצמכם את שאלת מיליון השקל: מה לגבי מותגי ארצנו הקטנה? האם האימוץ המהיר והצמיחה המטורפת של פרסום ברשת האינטרנט יחזרו על עצמם, אך הפעם בפרסום במשחקי המחשב?

ובכן, קשה לי להאמין שמותג ישראלי ישקיע תקציב כלשהו בעשור הקרוב בפרסום מסוג זה. השוק הקטן, העלויות הגבוהות והקושי להציג תוצאות ברורות יקשו על חברות פרסום להציע את הפלטפורמה הזאת ככלי מדיה נוסף. לעניות דעתי, המפרסמים העיקריים בשנים הקרובות יישארו מותגים בינלאומיים גדולים בלבד, שיגדילו בצורה משמעותית את נתח הפרסום משנה לשנה ואילו חדירה לשוק של חברות בעלות תקציב פרסומי קטן יותר או מותגים מקומיים תלויה במציאת פתרון טכנולוגי שיאפשר החדרת פרסום למשחקים בצורה פשוטה ואוטומטית, גם לאחר שהסתיים פיתוח המשחק.

לסיכום קצר וזריז:
א. הולך להיות מעניין , זה בטוח, כדאי לעקוב!
ב. לכל הגיימרים שבינינו , אני משער שאתם כבר לא מתפלאים כאשר אתם נתקלים בפוסטר ענק לדאודורנט AXE דקה אחרי שאתם מחסלים עוד אויב רשע מרשע במשחק- Splinter Cell, או בשלט חוצות לקוקה קולה במהלך שוטטות באחת הערים של GTA.
ג. יפית , זה בטוח לא יהיה!!!

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

10 תגובות לפוסט

10 תגובות

  1. כבר עד סוף השנה הפרסום במשחקים צפוי להגיע ל400 מליון דולר
    ולא מזמן סוני הקימה מחלקת שיווק עצמאית למכירת מדיה בתחומי המשחקים מתוצרתה. יהיה מעניין.

    השאיפה שלי היא שתיווצר מדיה חכמה, משתלבת, שתיראה טבעית ולא תפריע למהלך המשחק (לא קוטעת רצף כמו פרסום בטלויזיה, או משתלטת כמו מתפרץ באינטרנט). כלומר – שלטי חוצות, כיתוב על בגדים של דמויות, חפצים, מוזיקה ברדיו וכו'
    ונתון מעניין – בדקו עם אוכלוסיות גיימרים את דעתם על העניין, ולא רק שלא הובעה ההתנגדות הכמעט צפוייה, חלק נכבד אפילו שמח על הרעיון שיגביר את תחושת הריאליסטיות של המשחקים.

  2. מי קרא את המאמר שלי מ 2004 על "פרסומשחק" , גם באתר שלי וגם באתר ALLMARKETING

    מי רוצה לעשות שת"פ אמיתי בענין?

    כתבו אלי . כתובתי ICQIPQ ב GMAIL

  3. [Comment ID #10425 Will Be Quoted Here]

    נכון … יש פה וידיאו שמסביר על ADVERGAMING והוידיאו אחרון מראה דוגמא של חברה שרכשה את הזכויות על מגרש הכדורסל ומוכרת את השטחים לחברות אחרות…

  4. פוסט מצוין.
    דבר איתי עוד איזה שנתיים שלוש נקים חברה להטמעת מותגים ישראלים במשחקים מחו"ל
    (הרי ברור שבאיזו שהוא שלב זה יהפוך להיות כמו באתרים מחול שעל פי IP דוחפים לך פרסומות בעברית אז משחקים שיועדו לשיווק בארץ ישולבו עם פרסומות בעברית )
    הופה ברח לי סטארט אפ

  5. בוידאו האחרון לא מדובר על חברות ששילמו במיוחד על-מנת לפרסם אלא בחברות שקנו את אולמות הכדורסל במציאות ולכן שם האולם כתוב גם במשחק המחשב.
    אני מניח שחלק מהעסקה במציאות כוללת פרסום במשחקי מחשב אבל אני לא באמת יודע. יש לכם מושג?

  6. נחמד…
    אבל אולי תפרט יותר על הסוגים השונים של פרסום במשחקי מחשב..

  7. לא פיפ"א, פרו-אוולושין
    ולא מקדונלד'ס, דומינוס

    גיימר יקר, אתה נמצא בישיבות הלא נכונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים