שאול אמסטרדמסקי ותאגיד השידור 'כאן' מפרקים את פייסבוק

תאגיד כאן מפרק את פייסבוק
תאגיד כאן מפרק את פייסבוק

התאגיד בהקמה, פייסבוק בפירוק? תאגיד השידור הישראלי 'כאן' שנמצא בשלבי הקמה ומרבית פעילותו נמצאת בשלב זה ברשתות החברתיות, משיק סדרת רשת חדשה בשם 'מפרקים את פייסבוק' עם העיתונאי שאול אמסטרדמסקי, ראש הדסק הכלכלי של התאגיד ומי ששימש עד לאחרונה ככתב בעיתון ואתר 'כלכליסט' של קבוצת ידיעות אחרונות.

תאגיד השידור 'כאן'
תאגיד השידור 'כאן'

במסגרת סדרת הרשת החדשה, מעלה אמסטרדמסקי לדיון ציבורי סוגיות שונות שעולות בכל הנוגע לפעילות חברת פייסבוק; מדיניות פרטיות – מה פייסבוק באמת עושה עם המידע האישי שלנו, מדיניות הסרת התכנים – סטטוסים נעלמים, מצונזרים, מי אחראי לכך? וגם על הניסויים השונים שפייסבוק עורכת בפיד של הגולשים ובכך מתמרנת את מצב הרוח שלהם, את הדעות הפוליטיות שלהם וקובעת עבורם מה הם יראו ומה לא.

ביוני 2014 התפרסם כי במשך תקופה פייסבוק ערכה ניסוי פסיכולוגי על כ-700 אלף ממשתמשי הרשת החברתית ובכך הדגימה פייסבוק כיצד היא יכולה באופן ישירה לתמרן את מצב הרוח, החשיבה וההתנהגות של גולשיה ולקבוע עבורם בין היתר האם יהיו שמחים או עצובים, בהתבסס בלבד על התוכן שהוצג להם בפיד.

באפריל השנה, התפרסם באתר גיזמודו הפופולארי סקר פנימי של עובדי פייסבוק, בו הם העלו כשאלה עבור מארק צוקרברג האם עליהם לתמרן את האלגוריתם כך שיפגום בסיכוי הזכייה של דונלד טראמפ במירוץ לנשיאות ארצות הברית.

מפרקים את פייסבוק | מניפולציות הפיד

הניסויים השונים של פייסבוק, שרובם אינם מובאים לידיעת הציבור לצד התאמות אלגוריתמיות, יוצרים על פי רבים קרעים עמוקים בקרב האוכלוסיה, בדגש על דעות פוליטיות ויחס למגזרים ומיעוטים. פייסבוק מכניסה את הגולשים למעין בועה מסוגרת מפני העולם האמיתי, שם היא קובעת עבורם את המציאות מראות עיניה ועל פי שיקולים מסחריים.

פייסבוק גם יכולה לשלוט בשיח בתוך הרשת החברתית, לטרפד הפצה של תכנים שאינם תואמים את האג'נדה שלה ו/או של מפרסמיה, כפי שקרה באחרונה לאחר שהמזבלה חשפה כי פייסבוק ישראל ואיגוד הבנקים ריגלו אחר תנועת 'באים לבנקאים'. כזכור לאחר החשיפה, עיתונאים וגולשים רבים ששיתפו את הכתבה, גילו לתדהמתם כי פייסבוק ככל הנראה מנעה את הפצת הסיפור והעלימה קישורים.

לפייסבוק ישנה גם מערכת לדירוג "איכות" הקישורים. היא יכולה ליצור מילון מילים ומונחים שיורידו את החשיפה או לא יזכו לחשיפה כלל, ובכלל "להשחיר" באופן קבוע קישור, או שם מתחם (דומיין) שלם וזאת בכדי לפגום משמעותית ביכולת ההפצה שלו.

על פי בדיקה של המזבלה עם מנהלי עמודי התוכן הגדולים בישראל, עולה כי במקרים רבים שבהם עולים לעמודים קישורים לכתבות ביקורתיות על התנהלות פייסבוק ובדגש על פייסבוק ישראל, במרבית המקרים הקישורים זוכים לתפוצה אורגנית נמוכה במיוחד.

יש לציין כי גם היום, כחודש לאחר הפרסום במזבלה על העלמת הסטטוסים שחלקם עדיין לא חזרו לרשת החברתית, בפייסבוק ישראל עדיין מגיבים לפניות עיתונאים כי "הנושא נמצא בבדיקה".

מפרקים את פייסבוק | פרטיות בפייסבוק

קרדיטים
תסריט: שאול אמסטרדמסקי, עמוס מרון בימוי וארט: יהונתן קינן סטוריבורד: נדב אמבון אנימציה: רן דסקל, איגור בולגקוב עריכת וידאו: ענבר דמרי סושייאל 'כאן': מיה זיו סילבר, רוני מינמר קרדיטים מקורות: מרים אלסטר, הדס פרוש, אביר סולטן, פלאש 90, AP, גטי אימג'ס, שאטרסטוק

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. איזה ממשלה, זוהר? זאת שמנהלת את ישראל היום וערוץ החדשות וואלה שבבעלות אלוביץ? בפרבדה החיים היו הוגנים יותר.

  2. הגיע הזמן שהממשלה תתייחס אל פייסבוק כאל כל גוף תקשורת מבחינת רגולציה, פיקוח, מיסים וכן הלאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים