מלחמת לידרים בלידרים: מאבק סימני המסחר בין סוכנויות המשפיענים יאלץ שתיים מהן לוותר על שמותיהן

לידרס, הלידרים ו-Leaders
לידרס, הלידרים ו-Leaders

בישראל פועלות מספר סוכנויות פרסום ותיקות וצעירות בתחום מובילי דעת קהל ומשפיענים בפלטפורמות החברתיות, שלוש מהן נקראות "מובילים" בהטיות שונות: הלידרים, Leaders ולידרס. באחרונה רשות הפטנטים שבמשרד המשפטים נאלצה לקבוע – מי הבעלים של סימן המסחר שרשאי לעשות שימוש בשם בכל הנוגע לתחום העיסוק המדובר.

מצד אחד יש Leaders שהוקמה ב-2013 ע"י אפרת סלע איתמר. מדובר בחברה טכנולוגית שפועלת בתחום "המשפיענים" עם למעלה מ-60,000 כוכבי רשת שפעילים בפייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב ובלוגים (כך על פי האתר). הסוכנות של סלע איתמר זכורה בעיקר בזכות אפליקציית פייסבוק שבדומה ל-Klout בודקת את מידת ההשפעה שלכם ברשת החברתית ובכך מעניקה ציון השפעה יחסי לאוכלוסיה ומניעה משפיענים מכל תחום לייצר שיח עבור חברות.

מצד שני יש לידרס (LDRS) שהוקמה ב-2009 ע"י ערן ניזרי. מדובר בסוכנות "משפיעני אינסטגרם" שפעלה במרוצת השנים תחת המטריה של בית הקונספטים אלנבי ובאחרונה יצאה לדרך עצמאית. לידרס שהחלה כחברה בתחום מובילי דעה קידמה בתחילה פעילויות פייסבוק בעיקר דרך אפליקציות וטרום עידן האינסטגרם עבור מפרסמים ומשרדים כמו גיתם ובלינק. בהמשך התפתחה לידרס גם לאינסטגרם תוך פיתוח טכנולוגיות לסריקה ואיתור משפיענים בתחומים שונים. על פי לידרס היא החברה היחידה בתחום שיודעת לבחור ולעבוד עם המשפיענים הרלוונטים והאפקטיבים ביותר עבור המותגים.

הלידרים של תמיר ילינק
הלידרים של תמיר ילינק

מצד שלישי יש הלידרים (The Leaders) שהוקמה ב-2012 ע"י תמיר ילינק. מדובר בקהילה של כ-50 אלף "מובילי דעת קהל" שפועלים בכלל הפלטפורמות החברתיות ומקבלים הטבות ותשלום בעבור המלצה על מוצרים ושירותים. אתר הלידרים בנוי כמתחם תוכן ודעות, הוא משלב אפליקציות ושירותים לבדיקת פופולאריות באינסטגרם, מתחמי תוכן במגוון קטגוריות ומנוע חיפוש של משפיענים לקמפיינים.

דריסת הרגל הראשונה של ילניק, הבעלים של The Leaders הייתה ב-2009, כספק שהעניק שירותי משפיענים, קידום והפצה לבית הקונספטים אלנבי במגוון קמפיינים; בהם XL, ריבוק ופפסי מקס. לאחר מכן The Leaders התפתחה לסוכנות גדולה יותר עם פורטפוליו עצמאי ובבית הקונספטים אלנבי ביחד עם ערן ניזרי, עברו לפעילות משפיענים אינהאוס תחת השם לידרס.

במרץ 2016, פנה ילניק לרשות הפטנטים במטרה לרשום את השם 'הלידרים' (The Leaders) כסימן מסחר. הבקשה זכתה בתחילה לסירוב, בטענה כי המילה הלידרים חסרת אופי מבחין לגבי השירותים המבוקשים, כאשר בין מרץ 2016 לחודש יוני השנה, הוחלפו עשרות התכתבויות עם הרשם, עד שלאחרונה התקבל נסח סימן מסחר (קובץ PDF). כשבוע לאחר מכתב הקיבול, רשם הפטנטים החליט לדחות בשנית את הבקשה (קובץ PDF), וזאת לאור ערעור שהוגש ע"י ניזרי וסוכנות לידרס (LDRS).

ילניק באמצעות עורך הדין אמיר בן חורין, לא הרים ידיים ושיגר מכתב נוסף, הפעם בצירוף נתונים לפיהם כ-200 אלף גולשים פוקדים מדי חודש את אתר החברה שנמצא בכתובת leaders.co.il. לטענת בן חורין וילניק, 'הלידרים' היא החברה הגדולה והמובילה בתחומה בישראל, כאשר לה שמורה זכות ראשונים על סימן המסחר, במיוחד לאור העובדה כי היא הראשונה שהגישה בקשה לרישום.

מתוך מערכת משפיעני הרשת של הלידרים
מתוך מערכת משפיעני הרשת של הלידרים

רשות הפטנטים טרם הגיעה להחלטה סופית בנושא, אולם בקרב 'הלידרים' מורגש כמעט באופן מוחלט כי סימן המסחר יוענק להם, "הוסבר לי שאין סיכוי שלא יאשרו שוב סימן שכבר אושר" כך אמר ילניק למזבלה. משמעות הדבר היא שמאבק סימני המסחר בין סוכנויות המשפיענים יאלץ שתיים מהן לוותר על שמותיהן. בתוך כך, למזבלה נודע כי סוכנות לידרס (LDRS) של ניזרי, משיקה זרוע פרסומית נוספת ככל הנראה תחת השם "קריאייטורים" (באנגלית: Creatorim או Creators).

ילניק (הלידרים) מסר למזבלה: "רשם סימני המסחר בדק ומצא כי החברה שלנו, הינה הגדולה והמובילה בתחומה בישראל והעדיף אותנו על פני חקיינים, המנסים לעשות לעצמם רווח על חשבון מוניטין ושם מסחרי שבנינו במשך שנים, חרף העובדה שאנחנו חברה חיפאית שהתחילה בקטן עם רעיון גדול, נקבע כי אנחנו הגדולים ביותר בישראל מבחינת היקף הלקוחות והתעבורה במדיה ועל כן לאחר בירור מעמיק נקבע כי לנו הזכויות בשם leaders בישראל ואנחנו עדיפים על פני כל חברה אחרת. מעל בבואו של הרשם לבחון את בקשתנו לרישום סימן המסחר נלקח בחשבון שאנחנו בעלי הדומיין leaders דבר שהקל על הוכחת הבעלות בשם. כעת מנסים המתחרים להשתמש בזכותם החוקית ולהתנגד לרישום שאושר כבר, אך אני מאמין שבלתי אפשרי לערער על בחינה יסודית כל כך".

תגובת אפרת סלע איתמר, מנכ"לית חברת Leaders: "לידרס הוקמה בתחילת 2013 כחברה הראשונה בישראל שמדדה משפיענים באופן טכנולוגי, היום החברה מונה כ-70,000 כוכבי פייסבוק, אינסטגרם, בלוגרים ויטיובירים, החברה מאפשרת לכל משווק בישראל מכל תחום ומכל סגמנט להגיע לקהל המשפיענים המדויק שלו ודרכו לקהל עוקבים מפולח ומדוייק למותג. כשהקמנו ב-2013 את הטכנולוגייה שלנו למדידת משפיענים, לא היתה אף טכנולוגיה דומה או קרובה לנו, המתחרים המצויינים בכתבה הבינו שכדאי להם לפתח שיטת מדידה רק ב-2015… היום אין חברה שנייה בגודלה ללידרס, לא מבחינת יכולות טכנולוגיות הן משלב הענקת מדד השפעה יחסי לאוכלוסיה הישראלית, ועד לריטרגטינג בסיום קמפיין והגעה לקהל היעד, זאת לצד ניטור של אלפי קבוצות פייסבוק סגורות מידי יום המאפשר לנו לשלוט בשיח עבור מאות לקוחותינו. אנחנו החברה הראשונה שחדרה לשוק שנים לפני שני המתחרים האחרים, כבר ב-2013 עבדנו עם מותגי על כמו שטראוס, ג'ילט, לוריאל, פמפרס ועוד, להבדיל מ"הלידרים" שעד היום עיקר לקוחותיה הינם עסקים קטנים ומקומיים מאיזור חיפה ולא נתפסת כשחקן משמעותי בשוק המשפיענים בארץ. בזמן שמתחרינו החזיקו ב-2013 רשימות כתובות של 100 מובילי דעה על סמך היכרות אישית, אנחנו כבר פיצחנו את שיטת מדידת המשפיענים ברשת וצברנו עשרות אלפי משפיענים מדודים. מן הסתם, כבר לפני שלוש שנים בדקנו את נושא הגשת סימן המסחר, ישנה בעייתיות לאשר כזה סימן מסחר ולכן אני מתקשה להאמין שבמקרה הנדון יאשרו לילניק את בקשתו (שהתעוררה באיחור רב)".

תגובה של LDRS: "אנו מודעים ללחץ הרב שנתונים בו המתחרים של לידרס. החברה הינה פלטפורמת המשפיענים הראשונה והמובילה בישראל אשר פועלת בארץ ובעולם ולזכות טכנולוגייה ייחודית לה עומדת בקו אחד עם מתחרים ראויים הפזורים בגלובוס. לא מן הנמנע שעוצמתה של החברה מאיימת על מתחרותיה המקומיות והן פועלות על מנת ליצור לעצמן תהודה על חשבונה. לידרס אינה מתכוונת לשנות את שמה, שכן האמת נמצאת לצידה והיא אינה מתכוונת להתנצח בציבור בעניינים שמקומם במסדרונות בית המשפט. צר לנו שמתחריה של לידרס בחרו בדרך זו בשעה שמתנהל דיון משפטי בנושא ובמקביל מול רשם החברות".

*עידכון 16.8: כותרת הכתבה עודכנה

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. הי תשאלו את LDRS למה כל צוות העובדים שלהם התחלף פעמיים תוך פחות משנתיים.
    האם זה בגלל שהם לא יודעים לאיזה משרד להגיע בצהריים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים