לידיעת ארגון זיר"ה: כך גוגל ישראל מגלגלת מיליוני שקלים ממכירת פרסומות באתרי צפייה ישירה

גוגל ישראל, כסף, אילוסטרציה: PixaBay
גוגל ישראל, כסף, אילוסטרציה: PixaBay

לא רק פייסבוק, גם גוגל ישראל מוכרת מדיה ומגלגלת מיליוני שקלים בשנה מהשמת מודעות פרסומיות באתרי צפייה ישירה ישראלים, כך על פי בדיקת המזבלה. הגשת הפרסומות מתבצעת בעשרות אתרי סדרות וסרטים ישראלים שמאפשרים צפייה והורדה פיראטית של אלפי תכנים, וזאת תודות למערכת גוגל אדסנס שמאפשרת לבעלי אתרים לשלב פרסומות באתריהם. גוגל מצידה גוזרת עמלה מוצהרת של 35% מהרווחים, שעל פי בדיקה של המזבלה, הכנסותיה מאותם אתרים פיראטיים מסתכמים בלפחות 5 מיליון ש"ח בשנה רק ממדיה שנמכרת על גבי תוכן שקשור לקבוצת החברות שבארגון זיר"ה.

על פי בדיקה מיוחדת של המזבלה שנעשתה בישראל, עולה כי חברת גוגל (Google) מגישה מזו תקופה ארוכה מודעות פרסומיות באתרי צפייה ישירה שמפיצים בניגוד לחוק תוכן פיראטי, הכולל סרטים מלאים וסדרות מקוריות של הוט, יס, וערוצי הטלוויזיה המסחריים. המודעות שעולות באמצעות רשת הפרסום של גוגל, מניבות לתאגיד האינטרנט סכומי כסף לא מבוטלים, וזאת על חשבון בעלי הזכויות המקוריות של אותם תכנים. מערכת ה-Adsense של גוגל היא אחת ממערכות הפרסום הגדולות בעולם והיא מונופול לכל דבר בעולם המדיה המקוון. למרבה האירוניה, בדיקת המזבלה העלתה גם כי כ-18% מסך המודעות שגוגל מוכרת באתרי הצפייה הישירה* שייכות בתקופות שיא (כמו תקופת מבצע של יס), לאותם גופים שזכויותיהם מופרות באתרים – יס, הוט, גופי תקשורת ושידור, שמפרסמים ללא ידיעתם באותם אתרים ובכך מפרנסים לא רק את אותם מפרי זכויות, אלא גם את גוגל שמעלימה עין מהתופעה.

פרסומת של הוט (דרך גוגל אדסנס) באתר צפייה ישירה
פרסומת של הוט (דרך גוגל אדסנס) באתר צפייה ישירה

בדיקת המזבלה מעלה כי גוגל ישראל מגישה פרסומות אדסנס בלפחות 19 אתרי צפייה ישירה ישראלים, חלקם מתופעלים תחת פלטפורמות ומערכות ניהול עצמאיות ואחרים תחת מערכות בלוגים שמאוחסנות ומנוהלות ע"י צד שלישי, בין היתר ע"י פלטפורמות גוגל עצמה. על פי נתוני הפעילות של אותם אתרים בהתבסס על כלי הערכה מקוונים וכן בשיח עם גורמים בתחום, עולה כי גוגל ישראל מגישה את אותן פרסומות בפני קהל גולשים שנאמד בלמעלה מ-700 אלף כניסות ביום. על פי פרמטר זה ובהתבסס על ה-CPM הממוצע של גוגל אדסנס ותוך קיזוז מספר יחסי של גולשים שמשתמשים בחוסמי פרסומות (אדבלוק וכו'), עולה כי הרווחים השנתיים מגוגל אדסנס באתרי הצפייה הפיראטית, מסתכמים ב-6 מיליון ש"ח בשנה, מהם גוגל גוזרת לפחות 35% לכיסה.

מודעה של Sting TV (יס), באתר צפייה ישירה
מודעה של Sting TV (יס), באתר צפייה ישירה

בדיקה מקיפה יותר של המזבלה מעלה כי גוגל נוהגת לחסום מדי תקופה את אותם חשבונות אדסנס של אתרי הצפייה הישירה, תוך שהיא נוטלת לעצמה את הרווחים שצברו, וזאת ללא העברתם חזרה לידי המפרסמים. מתוך כך עולה כי גוגל שומרת בממוצע מדי שנה כ-80% מאותם סכומים, כאמור כ-5 מיליון ש"ח. ולמרות הסכומים היפים שגוגל מרוויחה מאתרי הצפייה הישראלים, מבדיקה מדגמית בקרב אתרי הצפייה והסטרימינג הבינלאומיים, עולה כי גוגל גם מגישה פרסומות במספר גבוה במיוחד של אתרים צפייה פיראטית, שזוכים לכמה מיליוני כניסות של ישראלים מדי חודש. עם CPM משמעותית גבוה יותר מבישראל, בזכות השמת פרסומות גם באתרים פיראטים בחו"ל, מצליחה גוגל לשלשל לכיסה סכומי עתק נוספים, כאמור על חשבון יוצרי התוכן המקורי.

המזבלה פנתה לחברת גוגל ישראל, לדובר פול סולומון ולמנכ"ל גוגל ישראל ברק רגב שסירבו להגיב בנושא. מארגון זיר"ה טרם נמסר תגובה, יס והוט מסרו כי הנושא בבדיקה.

*הבדיקה נעשתה ממספר דפדפנים נקיים ללא קוקיז, ללא קוד רימרקטינג וצביעת משתמש, וזאת במטרה להציג בדיקה מהימנה יותר.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. הם לא בדיוק מונופול בפרסום ברשת, הם פשוט מובילים בענף
    האינטרס של יס והוט לא מעניין אותם כולכך, באופן פרדוקסלי הפרסום שחברות אלו מקבלות מערוצי הצפייה ישירה גדול מאד בזכות התוכן שלהם שמופץ פיראטי, אף אחד לא יעשה מנוי ליס רק בשביל לצפות בפאודה.
    אם הם היו חכמים הם היו מוכרים את התוכן הספציפי לצפייה כמו שנטפליקס עושים, אבל הם רוצים את כול העוגה.ואנשים כבר לא פרייארים. בעניין גוגל, אתרי צפייה ישירה לא מפרסמים את הCTR שלהם.

  2. טעות לחשוב שגוגל גוזרת קופון על עסקים
    היא גוזרת אותו מהכיס שלך ושלי
    ואם זה לא מספיק אז הם גם לא משלמים מס הוגן על זה.
    ואם גם זה לא הספיק לכם הם עושים את כל זה כמונופול שעוד לא הכריזו עליו.
    חשוב למחות כדי שההליך הפלילי ימצה את העברות (לכאורה) שלהם ויעצור את שעון ההתיישנות.
    לפי הפסיקה שמחיר הוגן של מונופולים כולל גם מחיר מופקע – מוזר איך עורכי הדין המתמחים בתביעות יצוגיות עוד לא עלו על הפוטנציאל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים