מנהלי שיווק: נמאס לכם מפייסבוק?

אליאב אללוף
אליאב אללוף

האמת שנמאס. נמאס לקרוא על כל מיני "מומחים" שמסבירים איך העתיד של המדיה החברתית זה האפליקציה הזו או הרשת החברתית ההיא. פייסבוק מתה, הם אומרים, והצעירים בכלל לא פה. הם בכלל שם. מה זה משנה שפייסבוק שוברת שיאים של שימוש והכנסות? העיקר הבאזז-וורדז.

אליאב אללוף
אליאב אללוף

אז בואו נדבר בגובה העיניים. בתכל'ס, רוב המותגים פשוט התבלבלו. כשזה מגיע למדיה החברתית, בתוך ערפל המונחים והעדכונים היומיים על כל פיצ'רים ואפליקציות, לא מעט מנהלי השיווק איבדו את הדרך. מה לעשות? לחזור למה שחשוב באמת – BACK TO BASIC.

1. משחקים בסטטיסטיקה: על מנהלי שיווק מופעל לחץ לייצר תוצאות מיידיות ומודדים אותם כל חודש. למה? כי מתישהו בהיסטוריה, מישהו החליט שיש קשר בין דיווח חשבונאי לבין הזמן שלכדור הארץ לוקח להקיף את השמש. ואז צריך לדווח. ואם מישהו קובע יעד לא ריאלי, סתם, באופן שרירותי, אז מה עושים? רצים לשחק בסטטיסטיקה. זה כמובן לא משהו שמיוחד לעולם השיווק. במשטרת ישראל, למשל, אומרים לאחד מכל ארבע חשודים בפריצה "תודה שרק שברת חלון". ואז הם עומדים ביעד הרבעוני של הפחתת מספר הפריצות ב-25%.

ובמדיה חברתית, משחקים בסטטיסטיקה עם לייקים ועוקבים. ומה קרה לעבודה אמיתית של משווק? אין זמן. למה? בגלל שלמנכ"ל, הבוס הגדול, אין זמן להבין את המדיה החברתית. למנכ"ל יש בדיוק 30 שניות לשאול על מדיה חברתית. וכשהמנכ"ל ישאל "מה קורה עם הפייסבוק שלנו?" האם הוא רוצה לשמוע ש"אנחנו עושים עבודה מעולה בשירות הלקוחות וקהילת אוהדים שמטורפת על המותג שלנו" או משפט כמו "אנחנו יותר גדולים ב-10,000 לייקים מהמתחרה השנוא"? מנהלי השיווק יודעים מה התשובה. וגם אתם.

קראו גם: מדיה חברתית היא מדיה אנושית

2. דוקטור, העמוד שלי מת! לפייסבוק יש אלגוריתם שנקרא EDGE RANK. אבל אל תתנו למילים האלו להפחיד אתכם. זה בסך הכל דרך "טכנולוגית" להגיד לכם שפייסבוק מקדמת תוכן שמעניין אנשים, והתוכן שמעניין אנשים הוא תוכן שמייצר מעורבות: לייקים, תגובות, שיתופים. כמה שיותר, יותר טוב. (רמז: זה בדרך כלל לא מודעה של המוצר שלכם). בישראל כמו בארה"ב, במרבית עמודי המותג בפייסבוק, למעלה מ-90% מהאוהדים שסימנו לייק על עמוד לעולם לא יראו אותו שוב. בדיוק כמו בסרטים של המערב הפרוע, שם הרוח נושבת ושיחים מתגלגלים במדבר ואין נפש חיה – רק שזה בפייסבוק. איך יודעים אם זה המקרה של העמוד שלכם? כלל אצבע: תחלקו את נתון ה TALKING ABOUT של העמוד בסך האוהדים בעמוד. אם המספר שיוצא לכם הוא פחות מ2% (או 0.02), קבלו את תנחומי. העמוד שלכם מת.

3. תחרות פייסבוק זה טוב? איך דואגים שהעמוד המת יתעורר לחיים? תחרות פייסבוק? כמעט אף פעם לא. ואני למדתי את זה בדרך הקשה. בפייסבוק בישראל יש בערך 600 איש שמשתתפים בכל התחרויות. הם מחולקים ל-3 "כנופיות" עיקריות, והם משתפים במידע, נעזרים ברובוטים שמזייפים הצבעות, ואפילו יש ביניהם האקרים סופר מתוחכמים שיפתרו את כל חידות הטריוויה שלכם ב-7 שניות. וכמובן, הם שמחים מאוד לקחת את הפרסים של מנהלי השיווק. כיום, הסיכוי שמישהו שאינו שייך למשתתפים הקבועים האלו יקח בתחרות פייסבוק בישראל פרס בעל ערך של 15 שקל ומעלה, הוא כמו הסיכוי שיפגע בכם ברק ביום קיץ, בזמן שאתם יושבים בסלון שלכם בבית. פעמיים. אז למה מנהלי מותגים ממשיכים לעשות תחרויות? ראו סעיף 1 לעיל.

קראו גם: יש כזה דבר מדיה חברתית לסטארט-אפים?

4. מכירות בפייסבוק? ניהול עמודי פייסבוק הוא עדיין הלחם והחמאה של עבודת המדיה החברתית בישראל. גם אני אחראי על ניהול מספר לא מבוטל של עמודי פייסבוק. כאשר חלק מהחברות הם מותגים מובילים, חלקן הן חברות צעירות וצומחות, יש סטרט אפים ותאמינו או לא, יש גם עמוד של רב (בחיי, עם כיפה וציצית). כל לקוח שמצפה ממני לייצר מכירות, גם מקבל אותן ובהיקפים משמעותיים (כן, גם הרב). אז כשמישהו אומר שאי אפשר למכור כי רשת פייסבוק לא מתאימה לזה, תזכירו לו את הסיפור על ההוא שלא יודע לרקוד והרצפה העקומה. כמו שההורים שלכם אמרו: אין כזה דבר אי אפשר, יש "אני לא יכול".

5. להבין בשיווק זה מספיק. המסר למנהלי השיווק: אתם לא צריכים להבין בבאזז, אלגוריתמים, תוכן, אפליקציות, סלולר, M קומרס או כל דבר אחר שיזרקו לעברכם. אתם צריכים לעשות את מה שאתם יודעים – לשווק. שיווק טוב הוא כזה שמספר סיפור שמרגש, שמניע לפעולה. לא בונים מותגים ולא מייצרים הצלחה בגלל פרסים. בשביל לזהות אוהדים אמיתיים לא צריך אלגוריתמים. ובשביל לתת מתנות בחינם, לא צריך איש שיווק, נכון? כשעוצרים רגע, אפשר להיזכר שאנשים – הלקוחות שלנו – אוהבים מותגים בגלל החוויה שהם מעניקים להם, בגלל מה שזה אומר עליהם כשהם משתמשים בהם.

ומה זה אומר? כדי שעמוד פייסבוק, ישרת אותנו, הוא צריך לעשות את הדברים הבאים:

– לגרום לאנשים להפגין אהבה למותג באופן ציבורי.
– לרכוש את המוצרים של המותג.
– להמליץ לאנשים אחרים רלוונטיים כמה כדאי לרכוש את המוצרים האלו.

כשעמוד הפייסבוק שלכם יעשה את זה, אז תוכלו לדעת שהוא עושה עבודה טובה. אבל לפני זה, תזכרו לשאול את המנכ"ל אם הוא רוצה שתשחקו עם סטטיסטיקה או שתביאו תוצאות. שחס וחלילה לא יפטרו אתכם בגלל שעשיתם יופי של עבודה, בסדר?

קו
אליאב אללוף הוא מנטור מדיה חברתית ובעל סוכנות לפרסום ושיווק במדיה החברתית. בתפקידו האחרון, הקים וניהל את רהב מדיה חברתית מקבוצת רן רהב תקשורת ויחסי ציבור. בעברו ניהל את מערך את המדיה החברתית של עיתון גלובס. ב-2012 נבחר אללוף כאחת מ-50 הדמויות המשפיעות ביותר על התרבות הדיגיטלית בישראל על ידי מגזין טיים אאוט תל אביב. אתם מוזמנים לבקר בבלוג של אללוף (קליק), קליק לפרופיל הפייסבוק הפרטי, קליק לעמוד האוהדים.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

16 תגובות לפוסט

16 תגובות

  1. [Comment ID #105609 Will Be Quoted Here]

    תודה שקראת לי טיפשה זה מאוד בוגר! לכי לעבוד על תחרות לייקים שתביא לך עוד קצת עקרות בית נואשות לעמוד או ילדים בני 13 עם 16 חשבונות פייסבוק.
    תעשי שיעורי בית חמוד או חמוד לא ממש מעניין אותי!
    בינתיים העמודים שלכם צומחים והפיד שלי מלא בתוכן זבל שאתם מייצרים כי אתם צריכים להוכיח את הקיום שלכם!

  2. [Comment ID #105608 Will Be Quoted Here]

    איזו אמת בדיוק?
    הבנאדם לא הרים קמפיין אחד טוב, רק הרס דפים של מותגים גדולים…לא ברור לי מה נקודה שלך ושל הטיפשה מעלייך.

  3. מילים כדורבנות. תרתי משמע.
    מה לעשות, האמת לא כל כך נעימה. לכל המתגוננים כאן עצה קטנה – תתעוררו לפני שתהפכו אתם ללא רלוונטים.

    (מתה על הפירגון בתעשייה הזו)

  4. מסכימה עם אליאב לגבי התחרויות שעושות לכם כסף ומביאה לכם את אותם אנשים לעמוד, אותן עקרות בית נואשות שכל היום מחשות באיזו תחרות לזכות. חבל שאתם מבזים את המותגים שלכם בכך שאתם ממשיכים עם השטות הזאת "תחרות התמונה הכי יפה, הסטוטוס הכי בלה בלה בלה" איזה שיעמום ! רוב המותגים בארץ מרדימים את עמודי האוהדים שלהם והכל בגלל שקל לכם לעשות כסף מניהול עמודים. הרי אתם רובכם משלמים למנהלות תוכן שהן בעצמן עקרות בית והפעם האחרונה שהם עשו קריאטייב למשהו הייתה שהן למדו קורס בשיווק באיזו מכללה בקורס ערב!
    מריחה קצת קינאה בכל התגובות שלכם, מה קרה מקנאים שהוא ניהל את רהב מדיה חברתית? למען האמת מאז שהוא עזב שם בכלל לא שומעים מהמחלקה שלו על כלום – פוף – נעלמו כאילו לא היו.
    אליאב יודע להסביר טוב מאוד את החשיבות של תוכן והמשמעות שלו, רצוי שתלמדו ממנו משהו.
    ודבר אחרון – פייסבוק הפכה להיות זירה כמעט לא רלוונטית בגלל תוכן שאתם מקיאים בכוח על אנשים שבסך הכל עשו לייק לעמוד שאתם מנהלים כי חבר ביקש על מנת לזכות בתחרות. תתקדמו … אתם יורקים לבאר ממנה אתם שותים ימי התחרויות עברו – הגיע הזמן שתתאמצו קצת יותר ותבינו מי קהל היעד שלכם. ולא זה לא בני 20-30 שאוהבים ללכת לקניון בסופ"ש! ולמי שכתב שאין דבר כזה ויראליות? חחח יש מדע שלכם שעוסק בויראליות, יש נוסחאות של מדענים שמחשבים את כל הפרמטרים של ויראליות – בקיצור תעשה שיעורי בית ותספיק לקרוא מאמרים שמנסים לצאת חוצץ לדרכי העולם. קרא קצת על ברבאשי – ביוש !

  5. כל כך הרבה קשקושים.
    תחרויות- לא הצלחתם כי אתה והחב'רה הכושלים שלך הרסו כל מותג שהגיע אליכם (מיני קופר, זוגלובק, אולד ספייס.מוות).
    צריך לתת ערך לתחרות ולא השיט שעשיתם חנויות לייקים לנקניקיות.
    לגבי השאר, בסה"כ צריך להשקיע בתוכן, משהו שלא הצלחת לתרגם מעולם מפרופיל הפייסבוק שלך לעמוד מסחרי.
    ואפשר גם להגיע בוידיאו וטקסטואלי ל50% חשיפה.
    לא מכיר אותך אישית, מקווה שתיעלם ממפת הפרסןו, "המקצועיות" שלך סיממה שוק שלם ושמה שטויות בפי אלו שרואים בך מנטור.
    סיכום של סבתי עליה השלום: "זה חנטריש זה"

  6. מנטור עאלק. רק זה מראה שאתה חי בעולמם של אלו ששולחים את כל המיילים המעיקים על הכנסה פאסיבית באינטרנט. כנראה שנסחפת. מה מה מה לעזאזל ניסית להגיד במאמר ה"חכם" (דורי הוא שילם לך נכון?) שגם עמוד הפייסבוק צריך לעשות טוב למותג באמת ולא בלייקים. אז בשביל זה ישבת וכתבת את כל פניני החוכמה האלה שלך? אולי חשבת שתדוג פה עוד מנהל שיווק שלא רוצה להיות כמו שהוא חושב שכולם? יאללה חפש חפש. אם אני אראה אותך כותב על עצמך מנטור עוד פעם אחת אני אקיא

  7. חותם איתכם שיותר מחצי מהחומרים שאליאב מעלה בדף המשעמם (וזה בלשון המעטה) שלו, מפרים זכויות יוצרים וזכויות שימוש מבלי להתבלבל.. גניבת תוכן וקריאייטיב קיבלו לגיטימציה בגלל "מנטורים" כמוהו.

  8. יותר מכך, אני לא מכיר אף לא לקוח אחד בעל שם או לא בעל שם שאליאב סיפק לא שירותי מדיה חברתית.
    הדבר היחידי שאני רואה זה בסך הכל עומס של שיחות ניו אייג' עטופות במיטב הקלישאות ריקות מתוכן… לא חוכמה גדולה להשתמש בתמונות של נכים/ילדים/ציטוטים/בעלי חיים בפוזיציות של רחמנות כדי לעורר שיחה.
    וגם זה נראה אצלו בדף במגמת ירידה כי הבינו את הפואנטה.
    נראה אותו מייצר שיחה לבנק או למשרד ממשלתי אפור. זה אתגר!
    ולא בילבולי ביצים… ממש ה"קואצ'ר" השרלטן הדיגיטלי 2.0

    [ ציטוט תגובה ]

  9. [Comment ID #105579 Will Be Quoted Here]
    יותר מכך, אני לא מכיר אף לא לקוח אחד בעל שם או לא בעל שם שאליאב סיפק לא שירותי מדיה חברתית.
    הדבר היחידי שאני רואה זה בסך הכל עומס של שיחות ניו אייג' עטופות במיטב הקלישאות ריקות מתוכן… לא חוכמה גדולה להשתמש בתמונות של נכים/ילדים/ציטוטים/בעלי חיים בפוזיציות של רחמנות כדי לעורר שיחה.
    וגם זה נראה אצלו בדף במגמת ירידה כי הבינו את הפואנטה.
    נראה אותו מייצר שיחה לבנק או למשרד ממשלתי אפור. זה אתגר!
    ולא בילבולי ביצים… ממש ה"קואצ'ר" השרלטן הדיגיטלי 2.0

  10. אפילו בלי להתייחס לכמות ההצהרות ריקות התוכן שהמאמר הזה מכיל, עצם העובדה שמישהו קורא לעצמו מנטור של מדיה חברתית כשהמדיה החברתית עצמה משתנה בכל יום לכיוונים שאפילו צוקרברג לא היה מצליח לחזות זה מספיק כדי להבין שמעבר ליחצ ונסיון להביא לקוחות חדשים לעצמו (לא שיש לי בעיה גדולה עם יחצ אבל יש גבול לכמות הבולשיט שאתה יכול להצמיד לכל הסיפור) אין פה שום דבר חדש ובטח לא מועיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים