תחקיר 'חי בלילה' חושף שגם בישראל פייסבוק מאזינה לנו לשיחות ומציבה פרסומות בהתאם למילות מפתח

פייסבוק מאזינה לנו
פייסבוק מאזינה לנו

אם אתם גולשים ברשת החברתית 'פייסבוק' סביר שאתם כבר יודעים שהמודל העסקי של פייסבוק מתבסס על Data של גולשיה וכמה שיותר תשתפו תכנים בפייסבוק, תנהלו שיחות במסנג'ר ובכלל תשתמשו בפלטפורמות השונות שבבעלותה (פייסבוק, מסנג'ר, וואטסאפ, אינסטגרם ועוד) כך תעניקו לה יותר מידע עליכם. אבל המידע היבש שאתם משתפים ברשתות אינו מספיק לפייסבוק, היא רוצה לדעת הכול עליכם וכמה שיותר אישי ופרטני כך יותר טוב, גם במחיר של חדירה בוטה לפרטיות, כזו שנוגדת כל הסכם כתוב או לא, בין פלטפורמה למשתמשיה, ובמקרים מסויימים אף בצורה פלילית שנוגדת את החוק.

הרגשונים של פייסבוק כנראה יועדו לקטלג את מצב הרוח שלכם, תמונות ה-360 כנראה נועדו למפות את העולם ובעיקר את הסביבה הביתית שלכם וכך ניתן למצוא הסבר לכל פיצ'ר או מוצר שפייסבוק משיקה. השימוש במידע של הגולשים בכדי להתאים להם פרסומות ותכנים רלוונטים אינו דבר חדש, והוא גם לאו דווקא מעשה פסול, אבל אז הוא חוצה גבולות והוא הופך למעשה מסוכן, כזה שיכול לפגום משמעותית בפרטיות המינימלית שעוד נשארה לכם ולכך יש השלכות מרחיקות לכת.

אפילו מארק צוקרברג חושש
אפילו מארק צוקרברג חושש

פייסבוק כמובן לא לבד במירוץ ה-Data, גם גוגל וחברות ענק נוספות, אוגרות מידע רב אודות גולשיהם. ה-No Evil של גוגל הוא כנראה עוד סלוגן שאין שום הבטחה אמיתית מאחוריו, למעט הברור מאליו שבלי Evil החברות האלו מרגישות שהן אינן יכולות להשיג את מבוקשן. אבל האם אתם באמת מודעים למה שהחברות האלו יעשו בשביל להשיג עוד פיסת מידע עליכם?

במרוצת השנים, פייסבוק עמדה במרכזם של אינספור כתבות ותחקירים שבהם הוצג כי הרשת החברתית מאזינה בסתר לשיחות שאתם מנהלים במסנג'ר ובווואטסאפ ומשתמשת במידע אישי לרבות מיקום בכדי להתאים פרסומות רלוונטיות, ואף עורכת ניסויים פסיכולוגים סודיים בכדי לעצב לכם מציאות מלאכותית שבה רגע אחד אתם יכולים להיות עצובים בגלל התכנים שמוצגים לכם בפיד ורגע אחר שמחים. באתר גיזמודו אף נחשף לאחרונה כי עובדי הרשת החברתית שאלו את מארק צוקרברג בסקר שבועי פנימי האם לתמרן את האלגוריתם כך שימנע מדונלד טראמפ לזכות בכס הנשיאות.

חי בלילה - נדב בורנשטיין
חי בלילה – נדב בורנשטיין

בזמן שפייסבוק נכנסת למגננה ומגיבה כי היא אינה מאזינה לשיחות באמצעות הרשאות המיקרופון וה-SMS וזאת בכדי להתאים לכם מודעות, מחקרים וניסויים שנעשו ונעשים בנושא מדגימים בדיוק ההפך כיצד פייסבוק פולשת בברוטליות למרחב הכי אישי של הגולשים ומצותתת לשיחות טלפון, הודעות קוליות והודעות טקסט, כל זאת ללא ידיעת הגולש.

בעקבות הבאזז והתחקירים השונים שנערכו על ידי גופי חדשות בעולם, שודר אמש תחקיר מיוחד של 'חי בלילה' בהנחיית נדב בורנשטיין, שהם הוצג כיצד כל אותם "צירופי מקרים" שמוכרים למרבית הגולשים, שבהם פייסבוק מציגה לכם במפתיע מודעה שבמקרה קשורה לשיח אחרון שניהלתם או מזמינה אתכם להציע חברות לאנשים שפגשתם או שוחחתם איתם ולאו דווקא דרך האפליקציות של פייסבוק עצמה, הם אינם "צירופי מקרים" אלא תוצאה של אגירת מידע וציתות לשיחות אישיות.

על פי עורך הדין גיא אופיר שהתראיין אמש ל'חי בלילה' עולה טענה כי לא מדובר רק באלגוריתמים ומערכות אוטומטיות שמנטרות את השיח ומציגות מודעות בהתאם למילות מפתח, אלא גם באפשרות של התערבות אנושית. דהיינו יתכן ולעובדי פייסבוק בדרגים או תפקידים מסויימים, ישנה גישה ישירה לציתות ול-logs של הפעילות שלכם. ובכך פייסבוק יכולה להאזין לכם בחדרי המיטות, במהלך פגישת עסקים ובעצם בכל רגע נתון בו אתם משתמשים וגם לא משתמשים באחת מהאפליקציות או השירותים שלה.

לא צריך לחפש יותר מדי בשביל למצוא הוכחות לכך שפייסבוק וחברות ענק נוספות רומסות ביודעין את הפרטיות של המשתמשים. תמונה שעלתה לאחרונה בפרופיל הפייסבוק של מארק צוקרברג לציון 500 מיליון משתמשים באפליקציית אינסטגרם, חושפת שאפילו המייסד של פייסבוק חרד לפרטיות שלו, לאחר שגולשים חדי עין שמו לב כי צוקרברג שם מדבקה להסתרת עין המצלמה והמיקרופון במחשב הנייד שלו.

תחקיר 'חי בלילה' – שני אבו, אורי מוזר

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

5 תגובות לפוסט

5 תגובות

  1. היום דיברתי בבית עם אשתי על בעיית ציפצופים באזניים (טינטון) שהתגברו אצלי. חודשים רבים לא דיברנו על זה ולא חיפשתי מידע באינטרנט.
    כעבור שעתיים הגיעה למחשב שלב פרסומת של זכותי על תביעות הנוגעות לטינטון.

    למה? מה פתאום? מאיפה הם צצו?

  2. לפני שעתיים אמא שלי התקשרה אליי מהסופר שאנחה אותה איזה חלב אורז אני רוצה. ביקשתי מותג מסוים, ועכשיו ממש, בעוד היא גולשת בפייסבוק, פתאום הופיעה לה מודעה של אותו המותג עצמו. שהיא מעולם לא שמעה עליו או התעניינה בו.. צירוף מקרים? קדה לי להאמין

  3. לי זה לא עבד. דיברתי ליד הטלפון, חיכיתי עשר דקות, ו… כלום! אשכרה צריך לחפש לבד באינטרנט.
    אולי זה לא עובד אם משתמשים באתר הפייסבוק (דרך הדפדפן) ולא דרך האפליקציה? (לאפליקציה יש גישה למשאבים של המכשיר).
    בכל מקרה, קצת קשה להתייחס לפיצ׳ר בתור חיפוש קולי עם כל בדיליי הזה.

    נחכה עוד קצת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים