תקדים בארה"ב: בית המשפט העליון קבע כי מניעת שימוש בפייסבוק היא פגיעה בתיקון הראשון לחוקה

בית המשפט העליון בארה"ב - פייסבוק
בית המשפט העליון בארה"ב – פייסבוק

בית המשפט העליון בארצות הברית קבע היום כי לא ניתן למנוע מאדם, גם אם מדובר בעבריין מין מורשע מלהשתמש ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר. על פי השופט – פייסבוק הינה מרחב ציבורי ומשמשת כ'כיכר העיר'.

קייס משפטי מרתק שהוגש ב-2016 בארצות הברית הגיע לסיומו, כאשר בית המשפט העליון (Supreme Court) של ארה"ב, קובע היום תקדים משפטי ראשון מסוגו בעולם במסגרת ערעור שהוגש ע"י לסטר ג'רארד פאקינגהם, עבריין מין מורשע כנגד חוקי מדינת צפון קרוליינה.

על פי תיקון שהתווסף לחוקי צפון קרוליינה ב-2008, נאסר על עברייני מין רשומים להשתמש ברשתות חברתיות כדוגמת טוויטר ופייסבוק מתוך מטרה להגן על קטינים ועל קורבנות פוטנציאלים. לסטר ג'רארד פאקינגהם (Lester Gerard Packingham), עבריין מין שהורשע לפני כ-15 שנה בקיום יחסי מין אסורים עם קטין כבן 13, ערער כנגד חוקי מדינת צפון קרוליינה, לאחר שנעצר בעקבות סטטוס שפירסם בפרופיל האישי שלו ב-2010 וזאת בניגוד לחוקי המדינה.

מתוך דבריו של השופט
מתוך דבריו של השופט

בערעור של פאקינגהם, נדרש בית המשפט העליון לקבוע, האם מניעת שימוש בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות כדוגמת טוויטר, היא מעשה חוקי שאינו מפר זכויות בסיסיות ששמורות כך לטענתו, אפילו לעברייני מין ב"מגילת הזכויות של ארצות הברית". לטענת פאקינגהם, לפייסבוק ישנה חזקה בלתי נתפסת על חיי 2 מיליארד איש ומניעת שימוש ברשת החברתית הינה פגיעה בזכויותיו המוגדרים בתיקון הראשון לחוקה.

בית המשפט העליון הסכים עם טענתו של פאקינגהם לפיה פייסבוק היא פלטפורמה שמספקת שירות חיוני שלא ניתן למנוע אותו מאדם, גם אם מדובר בעבריין מין מורשע: "רשתות חברתיות מאפשרות גישה למידע, לטיפוח מערכות יחסים, לשמירה על קשר עם חברים, לעידכונים בדבר חדשות, אירועים, להפצת דעות ברבים וכן גם לצרכים שקשורים לפרנסה ועבודה". לדברי השופט, פייסבוק היא מרחב ציבורי שמשמש כ"כיכר העיר" ומניעת שימוש בפייסבוק, גם אם מדובר במקרים שבהם מדובר בעברייני מין מורשעים, הינה פגיעה בזכויותיהם כפי שנחקקו בתיקון הראשון לחוקת ארה"ב.

>> להורדת המסמך המלא

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים