פייסבוק ישראל חותמת על הסכמי פשרה סודיים עם גולשים שתבעו אותה

הסכם פשרה עם פייסבוק ישראל
הסכם פשרה עם פייסבוק ישראל

חברת פייסבוק ישראל בניהולה של המנכ"לית עדי סופר תאני, מנסה באמצעות פירמת עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, שמייצגת גם את האינטרסים של פייסבוק אירלנד, לונדון וארה"ב בישראל, להגיע להסכמי פשרה סודיים עם גולשים שתבעו אותה בערכאות המשפט השונות כך המזבלה חושפת לראשונה. בפייסבוק אירלנד/ישראל חוששים מאוד מתקדים משפטי בישראל שיפתח צוהר לתביעות כנגד הרשת החברתית בישראל. בשנה החולפת הוגשו נגד פייסבוק ישראל ואירלנד כמה עשרות תביעות אזרחיות ע"י גולשים שנחסמו מהרשת החברתית וכאלו שעמודיהם וקבוצותיהם הוסרו באופן שרירותי.

מלבד התביעה של אבי לן מ'סטטוסים מצייצים' שמתנהלת בשנתיים האחרונות ונמצאת רגע לפני הכרעת דין והתביעה שהוגשה כנגד פייסבוק ע"י המזבלה לפני חודשים ספורים, פייסבוק ישראל באמצעות הרצוג פוקס נאמן, מסיימת את כל המחלוקות המשפטיות שלה בהסכמי פשרה סודיים ופרסונאלים שנחתמים ישירות מול התובע וזאת בתנאי שיחזור בו מהתביעה. באחד מהסעיפים בחוזה בין פייסבוק לתובע נכתב כי באם יפר את תנאי החוזה או יפרסם בציבור את פרטי ההסכם, יאלץ לפצות את פייסבוק בסכום שנע סביב 15,000 ש"ח.

רפאל רובין, שקבוצתו 'לב אמיץ' נמחקה אמש כליל, חושף כי בדצמבר 2016 חתם על הסכם פשרה שכזה עם פייסבוק. רובין, שנחשב לתובע ונתבע סדרתי, הגיש באפריל 2016 תביעה לבית המשפט השלום בתל אביב כנגד פייסבוק ישראל ופייסבוק ארצות הברית (38729-04-16), בטענה כי פייסבוק מתנכלת לו באופן אישי תוך הסרת קבוצות שהקים, בין היתר קבוצת פייסבוק בשם "Lev Amitz".

הסכם הפשרה של פייסבוק
הסכם הפשרה של פייסבוק

התביעה שהגיעה לשולחנו של שופט השלום בת"א אביים ברקאי, כנראה הלחיצה את הרצוג פוקס נאמן ואת פייסבוק שדחו מספר פעמים את הדיונים עד שלבסוף בנובמבר שנה שעברה, הציעה פייסבוק לרובין הצעת פשרה סודית שקשה לסרב לה – תסיר את התביעה ונחזיר לך את הקבוצה בתוך 72 שעות.

בהסכם בין רובין לפייסבוק נכתב: "באופן חריג ולפנים משורת הדין, ומבלי להודות בכל טענה, פייסבוק אירלנד מתחייבת להשיב את קבוצת הפייסבוק, כפי שהייתה קיימת עד למועד בו הוסרה הגישה אליה. פייסבוק מתחייבת להשיב את הקבוצה בתוך 72 שעות מקבלת בקשת הדחייה ע"י בית המשפט". עוד נכתב בסעיף 3 של המסמך, כי "המבקשים מתחייבים לשמור בסודיות מוחלטת את פרטי הסכם זה, לרבות תוכנו ועצם קיומו ומתחייבים לא לגלות את תוכנות לכל אחד אחר".

ואכן, בתוך פחות מ-72 שעות, החזירה פייסבוק לרובין את הקבוצה. אולם בפברואר השנה, פייסבוק ככל הנראה הפרה את החוזה שחתמה עליו עם רובין והסירה בשנית את קבוצת הפייסבוק שלו. רובין שלהגנתו טען כי באמצעות הקבוצה הוא מנהל מאבק אישי וציבורי בשם אבות גרושים, אמר כי הקבוצה שבה היו כ-252 אלף חברים היא "עולם ומלואו עבור האבות הגרושים". רובין הגיש בשנית תביעה כנגד פייסבוק (44742-02-17) גם הפעם לבית המשפט השלום בתל אביב. בעתירה טען כי לפייסבוק אין כל זכות למחוק ולהסיר את הדף באופן מיידי וחד-צדדי וכי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת.

לטענת רובין, פייסבוק הפרה את ההסכם איתו בכך שהסירה את קבוצת הפייסבוק שלו פעם נוספת. במכתב ששיגר לאחרונה לשופט אביים ברקאי, כתב רובין כי הנתבעים הפרו את ההסכם וביקש מבית המשפט שימנה מומחה שיתן דיווח משפטי על היקף החסימה. רובין חתם את המכתב בכך ש"רק פסק דין חלוט וסופי עם קנסות והוצאות יאפשר קיום ההסכם החתום ובכלל קיום של פעילות דמוקרטית ברשת".

לפני כשבועיים שיגר רובין מכתב נוסף לבית המשפט תחת הכותרת "בקשה דחופה להפסיק את חסימת קבוצת לב אמיץ". במכתב טען כי פייסבוק מונעת מאנשים את האפשרות להצטרף לקבוצה, וכי "מדובר באקט של טרור ע"י פייסבוק שככל הנראה קיבלה הנחיות מהמדינה שאינה מעוניינת שמאבק האבות הגרושים וסבלם יהיה מוכר לציבור הרחב. פייסבוק ממשיך להפעיל טרור בסתר נגד אזרחים חשפים מפשע".

למזבלה נודע כי רובין אינו היחיד שקיבל הסכם פשרה סודי מפייסבוק. משמעות הדבר היא שפייסבוק חוששת משמעותית ממיצוי הדין בישראל בתיקים בהם היא בטוחה שלא תנצח ו/או בתיקים שברור לה שלא מדובר בתובע שיתפשר איתה (קרי אבי לן והמזבלה). פרסום דבר הסכמי הפשרה, פותח בפני גולשים רבים שנחסמו מפייסבוק את האופציה לתבוע את הרשת החברתית ולקבל בתמורה ובתוך מספר חודשים הצעת פשרה שתחזיר את פרופיליהם לאוויר, כאמור בתנאי שאלה יחזרו בהם מהתביעה.

פייסבוק ישראל ו'שלום תל אביב' סירבו להגיב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. לפייסבוק אין חוקים ברורים. הם חוסמים בלי התראות ומוחקים קבוצות. טוב שיש מי שתובע אותם. כן יירבו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים