תקדים בארה"ב: חסימת גולשים בעמודי פייסבוק של פוליטיקאים היא פגיעה בחופש הביטוי

פוליטיקאים לא יוכלו לצנזר שיח
פוליטיקאים לא יוכלו לצנזר שיח

בית המשפט הפדרלי בארצות הברית מנחית היום תקדים נוסף על המחוקקים – על פי פסק דין תקדימי שהתקבל בבית המשפט בוירג'יניה, פוליטיקאים לא יוכלו לחסום גולשים מעמודי הפייסבוק שלהם ולמנוע מהם להגיב לסטטוסים, גם אם מדובר בתגובות אנטי. על פי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל (לקריאה – למנויים בלבד), שופט בבית המשפט הפדרלי של וירג'יניה קבע כי פוליטיקאית מקומית, שחסמה גולשים מכתיבת תגובות בעמוד הפייסבוק שלה, עברה על חירות הביטוי כפי שמעוגנת בתיקון הראשון לחוקת ארה"ב. הקביעה אינה מתייחסת לחסימה בעמודי פייסבוק בלבד, אלא לכלל הרשתות החברתיות.

הפסיקה עשויה להוביל לגל של תביעות כנגד פוליטיקאים אמריקאים ולשמש כתקדים בתביעות שמתקיימות, בהן תביעות כנגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שחוסם גולשים בחשבון הטוויטר שלו. תקדים נוסף שנקבע באחרונה בארה"ב, קבע כי מניעת השימוש בפייסבוק היא פגיעה בתיקון הראשון לחוקה. הקביעה התקבלה במסגרת עתירה שהגיש עבריין מין מורשע כנגד חוקי מדינת צפון קרוליינה, לפיהם נאסר על עברייני מין רשומים מלהשתמש ברשתות חברתיות. על פי בית המשפט העליון – פייסבוק הינה כיכר העיר ולא ניתן למנוע מאדם מלהשתמש בפייסבוק, טוויטר ושירותים נוספים, גם אם מדובר בעבריין מין מורשע.

‫מי הפוליטיקאי שהכי חוסם אתכם בפייסבוק – מתוך הצינור‬‎

עמיחי שטיין, כתב הטכנולוגיה של תאגיד השידור 'כאן' צייץ: "פסיקה תקדימית בארה"ב: בית משפט בוירג'יניה אסר על פוליטיקאית לחסום בחשבון הפייסבוק שלה אזרח שהתבטא נגדה כיוון שזה מפר את הסעיף הראשון לחוקה. ייתכן שהדבר ישמש תקדים בתביעה שהגישו אזרחים נגד הנשיא טראמפ שחוסם בחשבון הטוויטר שלו. הם טוענים: הנשיא מפר את הזכות להתבטא – הסעיף הראשון."

בארץ – שיאני חסימות האזרחים הם ראש הממשלה בנימין נתניהו שעל פי הערכות חסם עשרות אלפי גולשים, לאחריו יאיר לפיד, גלעד ארדן, ענת ברקו ונפתלי בנט. גם מבקר המדינה יוסף שפירא קבע באחרונה כי חסימת גולשים בעמודי פוליטיקאים היא פגיעה בחופש הביטוי. על פי המבקר – על גוף ציבורי או איש ציבור המפעיל דף פייסבוק ציבורי לפרסם מדיניות בדבר השימוש בדף ולקבוע נהלים. "על נוהלי השימוש לעלות בקנה אחד עם הזכות לחופש הביטוי ולכלול אמצעי תגובה מידתיים שיינקטו נגד המפרים את מדיניות השימוש בדף, כגון אזהרה קודם מחיקה או חסימה לזמן מוגבל בתגובה על ההפרות הראשונות". עוד קבע שפירה כי הסנקציות צריכות להיות מנומקות ויש לתעד את הטלתן.

למרות דבריו של המבקר, העיתונאי תומר אביטל מדווח בטוויטר כי חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד ממשיך לחסום גולשים. באחרונה חסם זוהר את אביטל מכתיבת תגובות בעמוד הפייסבוק שלו, לאחר הביקורת הסיר את החסימה ולאחר מכן שוב חסם את אביטל. "לא שיקרתי או קיללתי. ועדיין ח"כ מיקי זוהר חסם אותי כעת בפייסבוק (ואחרים). מיקי יא גאון, אחרי פסיקת המבקר אסור לך! יש מצב שתהיה הראשון שנתבע" כך צייץ אביטל לפני ימים ספורים.

הפוליטיקאי שחסם אותי: מחקר של תומר אביטל ואסתי סגל
הפוליטיקאי שחסם אותי: מחקר של תומר אביטל ואסתי סגל
הפוליטיקאי שחסם אותי: מחקר של תומר אביטל ואסתי סגל
הפוליטיקאי שחסם אותי: מחקר של תומר אביטל ואסתי סגל
הפוליטיקאי שחסם אותי: מחקר של תומר אביטל ואסתי סגל
הפוליטיקאי שחסם אותי: מחקר של תומר אביטל ואסתי סגל

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים