פייסבוק ישראל מצנזרת את מגזין קנאביס מתוצאות החיפוש

ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל
ג'ורדנה קטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק ישראל

חודשים ספורים לאחר שפייסבוק העולמית הציגה ולבסוף זנחה את חוקיה הזויים בכל הנוגע לקנאביס והשימוש בה ברשת החברתית ונראה שבחברת פייסבוק ישראל בניהולה של המנכ"לית עדי סופר תאני, החליטו ליישם באופן עצמאי סט של חוקים נוקשים יותר הנקודתיים לשוק הישראלי, שהובילו למעשה להעלמת מרבית השיח, האיזכורים והתכנים הקשורים לקנאביס מתוצאות החיפוש של פייסבוק. מקרה דומה אירע בפרשת סטטוסים מצייצים שאף הוא לא הופיע במשך ימים ארוכים בתוצאות החיפוש וזאת לאור ניסיון של פייסבוק ישראל לטרפד את הקמאבק המתוקשר שלו.

עידכון 13.11: בעקבות הפרסומים, פייסבוק ישראל ביטלה את הצנזורה על קנאביס.

הנפגעים העיקריים מהמניפולציה של פייסבוק ישראל, הם פעילי הלגליזציה שעמודי וקבוצות הפייסבוק שלהם הועלמו כליל מתוצאות החיפוש וכן גם הפאבלישרים המרכזיים בתחום – מגזין קנאביס של העיתונאי אורן ליבוביץ' ומגזין קאנה (Canna) של רשת הידרושופ שעמודיהם אינם מופיעים עוד בתוצאות החיפוש וזאת בשונה מפאבלישרים מקבילים בחו"ל שכן מופיעים.

אין קנאביס / צילום מסך מתוך פייסבוק
אין קנאביס / צילום מסך מתוך פייסבוק

חיזוק להערכה כי מדובר בעוד מניפולציה מתוכננת מטרילוגיית ה"עוגה הכושית" וה"קוקסינלים" של פייסבוק ישראל, היא העובדה שביצוע חיפוש עם שגיאות כתיב (קאנביס במקום קנאביס) או חיפוש לפי ה-Username של העמוד (במקרה של המגזין – knbis), כן מניבים את התוצאות הרצויות, כפי שפורסם באתר Nexter.

סוגיה נוספת שאינה זוכה לתגובת פייסבוק בנושא, היא טיב ההיכרות ומערכת היחסים בין המנכ"לית עדי סופר תאני לשר לביטחון פנים גלעד ארדן שעל פי מקורות, השניים מכירים תקופה ארוכה וגרים בסמיכות בסביון. ארדן שנמצא בסכסוך עם מגזין קנאביס לאור הסיקור הפרו-אקטיבי שלו, שמתבטא בביקורת נרחבת ועידוד פעולות המחאה נגד השר, לא הסתיר את דעתו על המגזין וב-2017 במהלך נאומו טרם ההצבעה על הצעת החוק לאי הפללה, יצא נגד מעורבותו של מגזין קנאביס בפעילות למען לגליזציה.

לצד גוגל ויו טיוב, מנוע החיפוש של פייסבוק נחשב לאחד משדות החיפוש הפופולארים בעולם, בו עושים שימוש יומי מאות מיליוני גולשים מסביב לעולם. המשמעות עבור הפאבלישרים שנעלמו יכולה להיות רבת השפעה עבורם וכן גם עבור פעילי הלגליזציה, שתכניהם זוכים מזו תקופה לחשיפה נמוכה יותר, ככל הנראה בעקבות הצנזורה שנכפתה עליהם.

בחברת פייסבוק ישראל ובמשרד 'שלום תל אביב' סירבו להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים