סטטוסים מצייצים: אבי לן הגיש תביעה נגד פייסבוק והמנכ"לית עדי סופר תאני

גיא אופיר, עדי סופר תאני וסטטוסים מצייצים
גיא אופיר, עדי סופר תאני וסטטוסים מצייצים

פרשת 'סטטוסים מצייצים' והחזרת העמוד הפופולארי לאחר קביעת בית המשפט זוכה הבוקר לתפנית נוספת עם הגשת תביעה חדשה על סך 300 אלף ש"ח לצד בקשת צווים ע"י מייסדי 'סטטוסים מצייצים' – אבי לן ועדי בנטוב לן כנגד חברת פייסבוק inc שמושבה בארצות הברית, פייסבוק אירלנד – שלטענת פייסבוק מפעילה את פייסבוק ישראל ומנכ"לית פייסבוק ישראל – עדי סופר תאני.

התביעה החדשה שהוגשה ע"י עורכי הדין גיא אופיר ורועי בן דוד, נסובה סביב הפרת הסימן המסחרי של סטטוסים מצייצים שכפי שפורסם לראשונה במזבלה – חברת פייסבוק העלימה עין במכוון מעשרות ומאות עמודים שהפרו את סימן המסחר של אבי לן – הלא היא הציפור הכתומה. בכתב התביעה שהוגש בליל אמש לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נדרשת פייסבוק לפצות את לן ב-300 אלף ש"ח וכן להסיר באופן מיידי את כל העמודים בפייסבוק הנושאים את לוגו הציפור הכתומה, שכאמור רשומה כסימן מסחרי (רישום מס' 272125).

עו"ד גיא אופיר
עו"ד גיא אופיר

בנוסף, פייסבוק נדרשת להכניס את הלוגו של סטטוסים מצייצים למערכות זיהוי הזכויות שלה, שימנעו מכל צד שאינו אבי לן מלהעלות את הלוגו לפייסבוק. על פי כתב התביעה – פייסבוק השתמשה במערכת דומה בכדי לחסום משתמשים מפרסום קישורים לבלוג המזבלה ולאתר קונטקט פייסבוק וכן הסירה אלפי סטטוסים, ככל הנראה באמצעות מערכות אוטומטיות שהשתמשו במילים "כושי" ו"קוקסינל". פייסבוק שהחזירה בחודש שעבר את סטטוסים מצייצים לאחר 3 שנים עם כ-50 אלף לייקים פחות, נדרשת בנוסף גם להעביר את כל הלייקים שנעשו לעמודים החקיינים אל העמוד המקורי של סטטוסים מצייצים, מה שיכול בתיאוריה להציב את סטטוסים מצייצים, באם תתקבל הבקשה, כעמוד עם למעלה ממיליון לייקים.

גולת הכותרת בתביעה שנחתה על שולחנו של שופט המחוזי עודד מאור, היא ייחוס אחריות משפטית אישית שהוטלה גם על מנכ"לית פייסבוק ישראל – עדי סופר תאני, שבעדותה בבית המשפט ב-2015 בדיון כנגד עו"ד גיא אופיר שמייצג את בני הזוג לן, אמרה כי: "אני מנכ"ל של פייסבוק בשוק הישראלי, הטייטל, כמו שאתה יכול ובוודאי ראית גם בפייסבוק ובמקומות אחרים… וזה התפקיד שלי כאן לנהל את הפעילות של פייסבוק בשוק הישראלי". בהתייחס לכך, נטען בכתב התביעה הנוכחי כי עדי סופר תאני היא "האישיות הטבעית הבכירה ביותר מטעם פייסבוק בישראל והינה בגדר נושאת משרה, כאמור בסעיף 63 לחוק זכויות היוצרים".

פייסבוק איפשרה לעמוד מתחזה לפרסם במערכת שלה
פייסבוק איפשרה לעמוד מתחזה לפרסם במערכת שלה

כתב התביעה מטיח האשמות קשות בפייסבוק – הכל מפעילות ממוקדת לפגיעה בסטטוסים מצייצים ובקניין של אבי לן בפרט ועד "עשיית עושר ולא במשפט" על חשבון המותג סטטוסים מצייצים. לכתב התביעה צורפה גם לכידת מסך לפיה ביום החזרת סטטוסים מצייצים, אחד העמודים החקיינים שעשה שימוש בשם המותג ובסימן המסחרי, העלה מודעה ממומנת בפייסבוק שבישרה על חזרתו והפנה אנשים לעשות לייק לעמוד – כאמור המתחזה. בהקשר זה לפייסבוק יהיה מאוד קשה לשכנע את בית המשפט כי אין לה אחריות בדבר שכן כל מודעת פייסבוק עוברת בטרם פרסומה אישור ידני של אחד מעובדיה – דהיינו פייסבוק הרוויחה ביודעין כסף ממודעות פרסומיות שהפרו את הסימן המסחרי של סטטוסים מצייצים, גם בתקופה שסטטוסים מצייצים עוד היה מושבת.

סטטוסים מצייצים הוסר מפייסבוק בינואר 2015 לאחר שפורסם בגלובס כי מפעיליו מכרו, לכאורה בניגוד לתנאי השימוש של פייסבוק, תוכן פרסומי לצד שלישי. העמוד הוסר בתוך זמן קצר לאחר פרסום הדברים ולבני הזוג לן לא ניתנה אפשרות ערער. כארבעה חודשים לאחר מחיקת סטטוסים מצייצים, הגישו אבי לן ועדי בנטוב לן תביעה כנגד פייסבוק העולמית ופייסבוק אירלנד.

לפני כשלושה שבועות התקבל פסק הדין של השופט רחמים כהן שקבע כי על פייסבוק להשיב את העמוד לאוויר וכן לפצות את התובעים ב-75 אלף ש"ח ושכר טרחה של כ-150 אלף ש"ח. למרות החלטתו פייסבוק גלשו אל מעבר לדדליין שקבע השופט וניסו לעכב בכל דרך את החזרת סטטוסים מצייצים, לרבות בביזוי החלטת בית המשפט וטקטיקות מפוקפקות נוספות – בין היתר בהסרת הפרופיל של אבי לן. עמוד סטטוסים מצייצים אומנם חזר לאוויר הרשת החברתית, אולם במשך התקופה מאז ועד לאחרונה, העמוד לא הופיע בחיפוש בפייסבוק, לא הופיע בתיוגים ובעקבות כך רבים תייגו בטעות עמודים מתחזים. למרות ניסיונותיה של פייסבוק מלפגום בקאמבק של מצייצים, דבר חזרתו הצליח להניב כ-200 אייטמים בתקשורת ועמוד סטטוסים מצייצים כבר מוצב בחזרה כאחד העמודים החזקים בישראל.

מודעה של עמוד מתחזה - חודשים רבים לפני החזרת העמוד
מודעה של עמוד מתחזה – חודשים רבים לפני החזרת העמוד

בשנים שמאז מחיקתו, פנו בני הזוג לן מספר פעמים לרשם הפטנטים בכדי להעניק תוקף לסימן המסחר שלהם. גם רשת המיקרו-בלוגינג טוויטר שמאז נטשה את השוק הישראלי העמידה קושי בפני סטטוסים מצייצים מלקבל את סימן המסחר והתנגדה לרישום השם, אולם לפני כ-8 חודשים התקבל הסימן המסחרי המיוחל עבור לוגו הציפור הכתומה. ב-3 השנים שסטטוסים מצייצים הוגלה מהרשת החברתית, הגיעו לידי המזבלה כמה וכמה צילומי מסך שהדגימו כיצד עמודים המתחזים לסטטוסים מצייצים, פרסמו בפייסבוק והעשירו את קופתה בסכומים שאינם יודעים, תוך פגיעה בשם המותג וסימן המסחרי (שהתקבל בדיעבד) של סטטוסים מצייצים הן מצד אותם עמודים והן מצידה של פייסבוק – שכאמור כל מודעה מצריכה בדיקה ידנית ואישור של עובד פייסבוק דובר עברית.

>> הקליקו כאן להורדת כתב התביעה | 18424-01-18
פייסבוק ישראל, פייסבוק העולמית ופייסבוק אירלנד סירבו להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים