ויראלי: כך פייסבוק גונבת 8 מיליארד צפיות מדי יום מיוצרי תוכן ביו טיוב וברחבי הרשת

כך פייסבוק גונבת צפיות
כך פייסבוק גונבת צפיות

סרטון ויראלי חודש מותח ביקורת חריפה על התנהלות חברת 'פייסבוק' בזירת הוידאו, שם היא נמצאת במאבק עיקש מול יו טיוב שגובה מחיר כבד במיוחד מיוצרי התוכן באתר הוידאו של גוגל ובאתרים ופלטפורמות חיצוניות. יוצרי הסרטון מאשימים את פייסבוק בגניבה של מיליארדים רבים של צפיות מדי יום.

בתחילת חודש נובמבר, פירסם המייסד מארק צוקרברג את הסטטיסטיקות המעודכנות לרבעון השלישי של השנה, למעלה מ-1.5 מיליארד משתמשים פעילים בפייסבוק, 900 מיליון בוואטסאפ, 700 מיליון במסנג'ר ו-400 מיליון באינסטגרם. הנתון המעניין יותר שפורסם, במיוחד לאור מלחמת הוידאו שזו מנהלת מול יו טיוב, חושף כי מדי יום סרטוני הוידאו שעולים לפייסבוק זוכים ללמעלה מ-8 מיליארד צפיות.

נתוני פייסבוק
נתוני פייסבוק

מאבק הוידאו של פייסבוק מול יו טיוב ומול שירותים ואתרים אחרים, החל באופן רשמי בספטמבר 2014, אז החלה הרשת החברתית להציג לראשונה ובאופן פומבי את מספר הצפיות של כל הסרטונים שעולים לרשת החברתית, מיד לאחר עידכון הצפיות, פייסבוק גם עידכנה את הניוזפיד כך שכברירת מחדל הסרטונים יתנגנו בצורה אוטומטית וזאת במטרה להעצים את מספר הצפיות. התוצאות לא אחרו להגיע, סרטונים שגרדו ויראליות ביו טיוב, פתאום הפכו למגה ויראלים בפייסבוק עם עשרות ומאות מיליוני צפיות.

מאז ומתמיד פייסבוק תיעדפה סרטונים שעולים לרשת החברתית, כבר ב-2013, המזבלה ערכה תחקיר ראשון מסוגו בעולם שחשף אילו סטטוסים זוכים לחשיפה האורגנית הגבוהה ביותר, וידאו היה משמעותית מעל כולם. פייסבוק משחקת בצורה לא הוגנת, אולי אף פלילית וזאת על פי חוקים שהיא ממציאה ובמקביל היא שינתה את האלגוריתם שלה כך שיעניק חשיפה אורגנית נמוכה יותר לקישורים של יו טיוב ובכך כפתה על מאות אלפי מנהלי עמודים, להוריד את הסרטונים ולהעלות אותם ישירות אל פייסבוק, כל שיזכו לחשיפה גבוהה יותר.

גוגל שהייתה אמורה להחזיר מלחמה לפייסבוק עשתה בזמנו בדיוק את ההפך, במקום להחזיר לפייסבוק באותו המטבע ולהוריד את החשיפה של הרשת החברתית ממנוע החיפוש שלה ובמקביל להעלות את החשיפה של אתרי הוידאו השונים, היא דווקא בחרה להסיר כמעט לחלוטין את האתרים שאינם יו טיוב ממנוע חיפוש 'הוידאו' ומתוצאות החיפוש ובכך הפכה את היוצרות במאבק, במקום מול פייסבוק לכזה של יו טיוב מול כלל הרשת ואתרי הוידאו האחרים.

השינוי באלגוריתם של גוגל בתחום הוידאו
השינוי באלגוריתם של גוגל בתחום הוידאו

בעקבות השינויים באלגוריתם, תעדוף תכני הוידאו והשחרת קישורים ליו טיוב, פייסבוק יצרה מציאות שבה מרבית ממנהלי העמודים מפרים זכויות יוצרים של אלפי יוצרי תוכן מסביב לעולם, הכול לשם האינטראקציה והחשיפה. בשונה מיו טיוב שם פועל מנגנון להפקת רווח, פייסבוק אינה מאפשרת ליוצרי התוכן לחלוק בפרסומות ויתרה מכך, אף מעלימה עין במכוון מההפרות, כאמור הכול חלק מהאסטרטגיה שלה.

התופעה שמוכרת בשם 'Freebooting' גרמה לנזק בלתי הפיך ליוצרי תוכן מקורי, עם למעלה מ-8 מיליאירד צפיות מדי יום, כאשר מרבית מאותן צפיות הם של סרטונים שהורדו מיו טיוב והועלו מחדש לפייסבוק שלא על ידי יוצרי התוכן עצמם, מוערך כי בתיאוריה מדובר בנזק יומי בגובה של כ-12,000,000 דולר עבור יו טיוב ויוצרי התוכן המקורי. באתר Adweek ראיינו יוטיובר פופולארי שטוען לנזק ממשי בעקבות המהלך הדורסני של פייסבוק.

לא רק יוצרי יו טיוב נפגעו כתוצאה מכך, גם אושיות ה-VINE שמייצרים עשרות מיליוני צפיות מדי יום הפכו ליעד מרכזי לפיראטיות בפייסבוק. סרטוני ה-VINE הקצרים הפכו לאחד הז'אנרים הפופולארים ביותר ברשת החברתית והם זוכים לחשיפה ואהדה גבוהה במיוחד. בפייסבוק הצהירו בעבר כי יאכפו את נושא זכויות היוצרים, אולם בפועל פייסבוק בוחרת להמשיך ולהעלים עין, הכול בכדי לשרת את מטרת העל שלה ולהשתלט על תוכן הוידאו ברשת.

הסרטון: כך פייסבוק גונבת צפיות

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. עוד אחד

    כפי שאתה רואה, עידכנתי ליו טיוב עוד אתמול בסמיכות לפרסום הכתבה, קיבלתי את הביקורת שבמקרה הזה לפחות ראוי היה שאטמיע וכך עשיתי. אבל זה לא ישנה את העובדה שמרבית התוכן במזבלה הוא פרסומות ולא תוכן מיו טיוב וכו'. כך שזו צביעות להמשיך ולבקר דווקא אותי מכולם, לכו תמחו מול האתרים הגדולים שעושים מיליונים על גבי מיליונים מהוידאו.

    אגב סתם שתדע, בלא מעט פוסטים עם וידאו במזבלה, הנגן של המזבלה רק משמש כ"שכבת על" מעל סרטוני היו טיוב או הפייסבוק.

  2. תראה, כל העליהום שלך על פייסבוק מוצדק. אבל זה לא שם אותך במקום נכון יותר מהם אם אתה עושה אותו דבר.
    אתה יכול לקרוא לי צדקן, אבל אתה יוצא בעמדה לא משהו אם אתה שם כתבה כזו וגונב את הסרטון שלהם בשם חופש הביטוי והצדק עלק.
    ותן לי לחסוך לך את הסטרימינג של הוידאו – עזוב, לא משתלם, פחות איכותי ופחות כיפי (לשיתוף, ללייק, לתגובה ועוד). שים את האמבד שלהם ותחסוך כמה שקלים.

    ואדבלוק? אל תדאג – יוצרים חכמים מקבלים את הרווחים שלהם גם ממקורות אחרים: שת"פים, פרסום סמוי וכד'.
    אני? אני מחפש את האינטרנט השקט שלי וגם לא הייתי מתנגד לשלם עליו כמה שקלים בחודש בשביל שקט נפשי והפחתה בדחיפת מסרים שיווקיים.

    לסיכום? מת עליך יא דורי אבל עדיין, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך.

  3. להתלהם זה הכי קל …

    להיות צבוע זה הכי קל, התגובה שלך אפילו לא ראויה לתגובה שלי. לך תכתוב תגובה דומה ב-ynet, מאקו, גלובס, וואלה, וכו' ותראה אם מישהו בכלל משאיר אותה שם.

  4. דורי, בחייאת, לבוא ולתקוף זה הכי קל. מה זה משנה כמה גונבים ולאיזו מטרה?
    אתר המזבלה בצורה שיטתית גונב סרטונים מיצרי יוטיוב ומציג תחת הפלטפורמה הפרטית שלו.
    אתה יכול לספר לעצמך סיפורים כמה שתרצה על האג'נדות של האתר ולמה וכמה הוא גונב, זה לא משנה את התוצאה.
    אתה מפסיד כסף מגניבת סרטונים? אל תגנוב.
    אתה מספר לנו על איכותי ומהיר? אתה לא יותר איכותי ומהיר מיוטיוב, וגם אם כן היית מהיר יותר, זה לא משנה לאף אחד. אני לא זוכר מתי סרטון יוטיוב לא עלה לי או קרטע.
    מאובטח? אתה צוחק? באתר הזה מוטמעים הפלאגאינים של פייסבוק וגוגל אז קוקיז לכל העולם ואישתו גם ככה יש.

    תעשה טובה, אל תשתף אותך בשקרים שאתה מספר לעצמך.

  5. עוד אחד אתה חביבי, זבלן שכל וצדקן, אני רוצה לראות אותך שולח באותה נמרצות גם הודעה לפייסבוק ושואל אותם למה הם גוזלים 8 מיליארד צפיות ועושים רווח ישיר על זה בעשרות מיליוני דולרים מדי יום, במקום לזבל ת'שכל על המזבלה, שרק מפסידה כסף מהזרמת וידאו, איכותי, מהיר יותר, מאובטח יותר וללא קוקיז ושיט דומה בשונה מיו טיוב ופייסבוק.

    אתה גם בטח מאלה שמשתמשים באדבלוק ומצדיקים את הגזל שלהם, גם מיוצרי יו טיוב, בכך שזה מנטרל רק פרסומות מציקות… צדקנות מזוייפת לא אצלנו חבוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים