מדיניות פייסבוק משתנה: מי הזיז את הפייסבוק שלי?

נועם סיננסקי
נועם סיננסקי

מאת: נועם סיננסקי, ראש מחלקת הפייסבוק ושותף בחברת השיווק הדיגיטלית מייפל

פייסבוק נוהגת לעשות שינויים, המון שינויים. לזה כבר די התרגלנו; האלגוריתם בפיד, זה שקובע אילו עדכונים נראה ואילו לא, ההתמקדות בתמונות ובויז'אלים, המעבר לטיימליין ועוד רבים אחרים, בולטים יותר או פחות. ובכל זאת, שורת השינויים עליהן הכריזה פייסבוק בשבוע החולף – לצד אלו שהיא עוד מתכננת להוציא לפועל במהלך ספטמבר – הצליחו להרעיד לא מעט מהעוסקים בדבר, שהבינו שפשוט אי אפשר לעצור ולנוח אלא לתהות כבר מה הטריק הבא שצוקרברג מחביא בשרוול. עדכון מדיניות קידום העמודים ואפשור קיום תחרויות ופעילויות ישירות מהטיימליין הוא טריק כזה, והוא הולך לשנות את התמונה.

נועם סיננסקי
נועם סיננסקי

שני השינויים המשמעותיים עליהם הכריזה פייסבוק השבוע, משפיעים יותר על נותני השירותים וספקי הפתרונות בתחום, ופחות על המשתמשים הפרטיים: הראשון הוא השקת שירות שיתוף אלבומי התמונות, שבמכה אחת חיסל עשרות סטארט אפים ברחבי העולם שעבדו על אותו הפרוייקט בדיוק. המדובר באלבומים אליהם מספר משתמשים יכולים להעלות תמונות ולקבוע את קהל הנחשפים.

השני הוא כבר משמעותי הרבה יותר: בעבר פייסבוק אסרה על קיום פעילויות ותחרויות לקידום מהעמוד מתוך הטיימליין. פעילות כזאת חייבה אפליקציית טאב ייעודית. האיסור הזה הוסר, וכעת אותן פעילויות, כמו גם ההרשמה אליהן מטעם הגולשים, יכולה להיעשות ישירות בטיימליין עצמו.

למהלך הזה פוטנציאל השפעה הרסני – לא פחות – על סוכנויות סושיאל וחברות לפיתוח אפליקציות. יש לציין: עדיין ניתן לבצע פעילויות קידום מתוך אפליקציות ייעודיות, אבל המהלך של פייסבוק פשוט מייתר אותן. הטיימליין נגיש ואינטואטיבי יותר. ההשלכות של המהלך די פסימיות עבור סוכנויות המדיה החברתיות, המתמחרות היום אפליקציה בכ-2,000 עד 6,000 ₪ (כתלות במורכבות האפליקציה ויכולת התאמתה לסלולר). מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים בשנה עבור כל סוכנות.

מנגד, המרוויחים הגדולים הם הלקוחות ובעלי העמודים. הכספים שהוקצו עבור פיתוח יוסטו כעת לצרכים אחרים – בעיקר רכישת מדיה ושטחי פרסום, שיסייעו בהפצה אקטיבית של פעילות הקידום. אז למה זה קרה? ובכן, הענקית הכחולה ממנלו פארק הבינה שריכוז פעילות העמודים באפליקציות-טאב גורמת לניוזפיד של הגולשים להיות קצת, איך נאמר, משעמם. כאשר כל המאמץ היצירתי הלך לפעילויות הקידום הפנימיות, הפוסטים הרגילים נותרו עבשים בסגנון "ספרו לנו מה עשיתם.." "למה אתם מתגעגעים..". הרפורמה זאת אמורה, בסופו של תהליך, להכניס יותר צבע לניוזפיד, שיגיע בצורה של פוסטים חדשים ומגוונים.

סיבה נוספת, ואולי משמעותית יותר, היא האינטרס המובהק של פייסבוק להעביר את הכסף מהאפליקציות לתוך מערכת הפרסום שלהם. כאמור, שוק האפליקציות מגלגל לא מעט כסף, ולפייסבוק נמאס לראות אותו מתגלגל אל מחוץ לאקו-סיסטם שלה, ועכשיו הם שמים עליו את היד – ובאופן מוצהר.

אז כן, המרוויחה הגדולה מהמהלך הזה היא פייסבוק. אך גם הלקוחות שלה זוכים לשדרוג משמעותי באופן בו הם יכולים להפיץ תוכן, מבלי לבזבז יותר מדי בדרך. סוכנויות הסושיאל-מדיה לומדות את הלקח בדרך הקשה: פייסבוק היא פלטפורמה מתפתחת. אין טכניקה בטוחה מספיק, וודאי לא כזו שאפשר להישען עליה או לשרוד איתה לאורך זמן. בספטמבר פייסבוק תשנה את מערכת המודעות שלה – סוגי המודעות, החל בתהליך היצירה וכלה בגודל המודעה, הולכים להשתנות. מישהו מוכן להמר שזה הטריק האחרון בשרוול של צוקי?

פייסבוק לעסקים
פייסבוק לעסקים

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים