פייסבוק עשתה היום שינוי שיכול לפגוע בפרטיות הגולשים, בגופים מסחריים ובעתיד התוכן

מארק צוקרברג, קרדיט: DigitalTrends
מארק צוקרברג, קרדיט: DigitalTrends

החל משעות הבוקר המוקדמות היום (14.10), גולשים מדווחים כי פייסבוק החלה לחשוף את נתוני הצפיות והחשיפה של סטטוסים בעמודי הפייסבוק ובפרופילים האישיים. המספרים שהתווספו בתחתית של מרבית הסטטוסים מציגים את מספר החשיפות לסטטוסים טקסטואלים, תמונות, קישורים ועוד.

כזכור בספטמבר 2014 החלה פייסבוק להציג את מספר הצפיות של סרטונים שעולים לרשת החברתית. בדיעבד, המהלך האסטרטגי של פייסבוק הגדיל משמעותית את נתח הוידאו שלה אל מול המתחרה יו טיוב, גם בזירה הויראלית וגם בזירת הקידום הממומן.

פייסבוק אומנם ממשיכה לחדש, אולם הפעם לפחות, החידוש שהוטמע החל משעות הבוקר המוקדמות ונצפה בגירסאות המובייל ווב בלבד (דפדפן נייד) של הרשת החברתית, עלול לפגוע משמעותית בפרטיות הגולשים, בפרטיות הגופים המסחריים ובאיכות התכנים באינטרנט. כאמור החל מהיום, פייסבוק החלה לחשוף באופן פומבי את נתוני החשיפה של מרבית התכנים שעולים ברחבי הרשת החברתית; סטטוסים, תמונות וקישורים בפרופילים האיישים ובעמודי הפייסבוק. מקורות המקורבים לפייסבוק מדווחים כי מדובר בבאג שכבר היה בעבר, לטענתם הצפיות לא מתוכננות לפרופילים אלא רק לעמודים.

קראו גם: פייסבוק תחשוף את נתוני הקלקות על קישורים יוצאים

על פי בדיקה של המזבלה, הצפיות שמוצגות בפרופילים ובעמודים לעיתים מציגות את מספר החשיפות לסטטוס עצמו ולעיתים לתפוצת הקישור הכללית בתוך פייסבוק. גם עידכונים כמו שינוי תמונת פרופיל מציג את מספר החשיפות לתמונה. ראוי לציין כי נמצאו פערים, חלקם פערים משמעותיים בין הנתונים שפייסבוק מציגה בפומבי לבין אלה שמוצגים למנהלי העמודים.

עורך הדין יהונתן קלינגר מספר למזבלה: "הצגת היקף החשיפה של פרסומים של אדם יכולה להשליך על פרטים אחרים שבחר להסתיר ברשת החברתית כמו מספר החברים שלו, וכך לפגוע בפרטיותו. עוד בעיה שיכולה לצוץ במקרה כזה היא היכולת להסיק לגבי כמות הצפיות באתר אינטרנט, שהיא בדרך כזו או אחרת ההכנסה של אדם מאתר האינטרנט שלו. לכן, המהלך הבעייתי הזה של פייסבוק שבוצע בלי הודעה מראש יכול לפגוע בפרטיות לא רק של משתמשי פייסבוק אלא גם של מי שלא הסכים לתקנון שלה אלא הוא בעלים של אתר".

מתוך ידיעות אחרונות
מתוך ידיעות אחרונות

אם נתוני החשיפה של העמודים היו עד כה נתון סודי המוצג למנהלי העמודים בלבד, כשם שנתוני הטראפיק באתרים עצמם הם כאלו, הרי שמהיום אותם נתונים הם בחזקת הכלל ומוצגים לכל גולש, בשלב זה בגירסת ה-Mobile Web של הרשת החברתית. לצד מרבית התכנים שעלו ברשת החברתית התווסף מספר הצפיות – Views שאלה זכו להם, גם בפרופילים המוגדרים כפרטיים.

מעשיה של פייסבוק משקפים בצורה ישירה על התנהלות חד צדדית של הרשת החברתית, שבין היתר גם עתידים להערכתי לסכן את איכות התכנים באינטרנט, להגביר את השימוש בקליק בייטים ולהפוך את האינטרנט למקום שבו תכני האיכות יעלמו כליל ובמקומם הרשת תוצף בתכנים ויראלים ותכנים חדשותיים מסולפים, כל זאת למען האינטרסים המסחריים של הרשת החברתית.

תוכן איכותי
תוכן איכותי הוא שריד לימי קדם. כבר היום מרבית התכנים שעולים באתרי החדשות והתוכן הם מז'אנר ה"ויראלים", כאלו שנועדו לגרום לגולשים להיכנס ולקרוא אותם גם במחיר של סילוף כותרות ומידע המוצג בהם. תוכן איכותי זוכה לחשיפה נמוכה משמעותית, הן בבחינת האלגוריתם של פייסבוק והן בבחינת רייטינג. הרשת אוהבת תכנים ויראלים ולא רק מבחירה, אלא גם מכפייה של פייסבוק, שכאמור מתעדפת תוכן ויראלי על פני תוכן אחר.

הצגת מספר הצפיות לכל סטטוס עתידה לכפות על גופי החדשות והמפרסמים להיכנס למירוץ נוסף, אם עד כה היריבות המקוונת הייתה על מי מקבל יותר לייקים, שיתופים ותגובות לסטטוס, הרי שעכשיו תפתח חזית נוספת – מי מקבל את מספר הצפיות הגבוה ביותר לתכניו. המהלך עלול לכפות על לא מעט גופים "לזנות" את איכות התוכן, לסלף מידע עוד יותר ולתעדף תוכן ויראלי על פני תוכן חדשותי אמיתי או תוכן איכות אחר.

פרטיות הגולשים
גם אם הגדרתם את הפרופיל שלכם כפרטי וככזה שפתוח לחברים בלבד ואינו מאפשר צפייה ברשימת החברים שלכם, פייסבוק תחשוף את מספר הצפיות של הסטטוסים שלכם לעיני כל, למרות שבשלב זה מקורות טוענים כאמור שלפחות בגיזרת הפרופילים האישיים מדובר בבאג. המשמעות של הדבר יכולה להתבטא בהפרת פרטיות הגולש. מעבר לכך מספר הצפיות שפייסבוק מציגה בפרופילים יהפוך את התוכן האישי למירוץ אחר החשיפה הגבוהה ביותר, גם במקרה הזה יכפה על הכותבים להעלות סטטוסים שיניבו צפיות וחשיפות ולא סטטוסים אשר אולי הם היו רוצים לפרסם במקור. על פניו נראה כי פייסבוק הופכת את הפרופילים האישיים לתחרות של רייטינג.

צפיות בפייסבוק
צפיות בפייסבוק

תוכן אורגני
מעשיה של פייסבוק הם כנראה צעד אסטרטגי שמטרתו לכפות על עמודים לעבור לשימוש בפלטפורמת הפרסום שלה לקידום הסטטוסים והגדלת החשיפה אשר מוצגת בפומבי. אם לשפוט על פי הוספת מספר הצפיות לסרטונים, גם המהלך הזה יוביל לגידול משמעותי בפרסום בפייסבוק, הכול לשם הגדלת מספר הצפיות והתמכרותם של גופי החדשות, המפרסמים ומנהלי העמודים לחשיפה גבוהה יותר.

סוד מסחרי ומידע
מספר הכניסות והחשיפות של האתרים הוא נתון סודי ששמור במערכת האתר בלבד וראוי שישמר ככזה. זהו נתון שלהם, בפלטפורמה שלהם ואינו שייך לכלל או לשום גורם אחר, לבטח שלא לגורם מתחרה. עם חשיפת מספר הצפיות לסטטוסים ובהצלבה של נתונים נוספים כדוגמת ביטלי (תודה לעמרי אימבר חלפין על האינסייט), ניתן יהיה לאמוד כמעט במדויק את ביצועי העמודים, מספר הכניסות לאתרים ובכך פייסבוק יכולה לסייע בהטלת פגם משמעותי ביריבות המסחרית בין הגופים שכאמור יעברו לתכנים ויראלים, תכנים ממומנים ואף לסילופי מידע וכותרות בשם הגדלת החשיפה.

המזבלה ניסתה להשיג את תגובת חברת פייסבוק ישראל דרך משרד יחסי הציבור שלה והמנכ"לית עדי סופר תאני, אולם זו לא התקבלה עד מועד הפרסום או לאחריו. באם זו תתקבל המזבלה תעדכן את התגובה, אולם מדיניות חברת פייסבוק העולמית כפי שנמסר מספר פעמים היא לא להגיב לנושאים נקודתיים או כאלו הקשורים למדיניות הפלטפורמה.

עידכון 15.10: פייסבוק טוענת ל"באג", הצפיות הוסרו. מתוך אתר theverge.

עידכון שני: דובר פייסבוק מגיב לאתר מאשבל שמפרסם את הסיפור, על פי הדובר מדובר בבאג ולא בפיצ'ר עתידי, לטענת פייסבוק היכולת לצפות במספר הצפיות הייתה עבור משתמשים בודדים בלבד (נניח) והיא כאמור הוסרה הבוקר. עוד נכתב כי פייסבוק לא מתכננת להחזיר את הצפיות וכי מדובר בנתונים לשימוש פנימי בלבד של הרשת החברתית. מתוך mashable.

ראו צילומי מסך מתוך עמודי הפייסבוק של דה מרקר, כיכר השבת ואתר וואלה!news. למען ההגינות ראוי לציין כי נתוני הצפייה המוצגים מטה אינם הסופיים. סטטוסים במיוחד כאלו שעולים בעמודים גדולים זוכים לחשיפה הדרגתית ולאורך זמן, כך שהנתונים הסופיים בהחלט גבוהים בהרבה.

קרדיט תמונה של מארק צוקרברג: Digital Trends

מתוך דה מרקר
מתוך דה מרקר
כיכר השבת
כיכר השבת
וואלה
וואלה

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים