אורי אבן עוזב את תוכנית 'הצינור' לטובת ארץ נהדרת

מערכת הצינור
מערכת הצינור

אורי אבן, כתב חדשות ערוץ 10 וסגן עורך של תוכנית 'הצינור' בהנחיית גיא לרר שם החל ב-2010 כתחקירן, עוזב אחרי 5 שנים ועובר לאייש תפקיד חדש בתוכנית הסאטירה 'ארץ נהדרת' של זכיינית ערוץ 22 קשת. למזבלה נודע כי אבן יהיה רכז מערכת בארץ נהדרת.

בין התחקירים המדוברים של אבן שזכו לתשבוחות והכרה, תחקיר האקדח שהודפס במדפסת תלת ממד, אותו הצליחו אנשי 'צינור לילה' (דאז, כיום הצינור) להכניס אל תוך נבכי הכנסת, מטרים ספורים מראש הממשלה בנימין נתניהו. התחקיר עורר עניין רב גם בעולם וזכה להתייחסות נרחבת שהובילה בין היתר גם להחמרה באבטחת המשכן.

אורי אבן, הצינור
אורי אבן, הצינור

הישג משמעותי נוסף של אבן ושותפיו במערכת 'הצינור' היא פעילות רציפה ובאזזרית במדיה החברתית, בזכותה הפך עמוד הפייסבוק של תוכנית הטלוויזיה לעמוד המשפיע והפופולארי ביותר בפייסבוק בישראל, עם עשרות מיליוני חשיפות חודשיות ואלפי אינטראקציות לסטטוס. לאור הפופולאריות של 'הצינור' בפייסבוק, הושק פרויקט חברתי בשם 'החזית' שהעניק במה תקשורתית לעוולות חברתיות וצרכניות, בראשן תחקיר איקיוטק ותחקיר הוט, שכזכור גרר לכך שאלפי לקוחות הוט התנתקו משירותיה, על פי הערכות לחברת הכבלים נגרם נזק הנאמד בלמעלה מ-10 מיליון ש"ח.

גיא לרר נפרד מאבן: "לפני חמש שנים הצופה הנלהב אורי אבן שלח לנו אינבוקס עם רעיון. רעיונות, האמת. ומאז הפך לתחקירן ואז לכתב ואז לכתב שמגיש את הסיפורים שלו ואז למי שמחליף אותי בהגשת התכנית מעת לעת. הוא הגשים לי חלומות מהיום הראשון. חלמתי על תכנית ששואבת את כוחותיה מלמטה, מביאה סיפורים מהצופים ואם אפשר גם הופכת אותם לכתבים. חלמתי על תכנית שעושה מלחמות, מחטטת בפצעים חברתיים אבל גם מתעסקת ברצינות תהומית בשטויות מוחלטות ובהנאה גמורה. בעצם חלמתי על תכנית שהיא אתה. בעולם שבו בינוניות, כלליות ופשרנות הן האויבות המרות שמסתערות על הגדרות, אלוהים שלח לי את תמצית חלומותיי בתוך מעטה אנושי מטעה קצת, עם עיניים כחולות רכות, שלא מלמדות על עוצמות הקשיחות והנאמנות".

גיא לרר
גיא לרר

"יכולתי להאמין שנצחק לא מעט ביחד, לא הייתי יכול לשער כמה מלחמות ומאבקים ננהל כתף לכתף, איך, עם כל איומי התביעה, השקרים וההשמצות שעפו לעברנו, מעולם לא היינו צריכים אפילו לתאם או להסביר אחד לשני, פשוט להמשיך קדימה בלי ללכסן מבט. בשקט ובביטחון. אז אלוהים פינק אותי בקטע המקצועי אבל לא הסתפק בזה: הוא גם שלח לי את אחד האנשים הכי טובים וטהורים שאי פעם היכרתי. הייתי אומר חבר, אבל אני מרגיש שהמילה מוזילה את מה שיש בינינו. עשית קדנציה מושלמת. יצרת סיפורים שזכו לתהודה בעולם, כתבים זרים ציטטו תחקירים שלך והגו את שמך (יורי אבן, משובש אך מרגש), במקום להתנפח מחשיבות עצמית, נשארת בדיוק מה שאתה, איש חשוב מאוד ומצחיק מאוד שלא תמיד מבין כמה הוא כזה. אתה לא יכול לעזוב את הצינור. אתה הצינור."

אורי אבן נפרד מחברי מערכת הצינור: "אחרי 5 שנים שבהן הצינור וחדשות 10 היו החיים שלי, הבית שלי, בית הספר והמשפחה השנייה שלי, אני עוזב היום. 5 שנים שמאחורי הדלת הזאת ישבתי בצפיפות ובדוחק יחד עם האנשים הטובים ביותר שיש. עם סיירת מובחרת אבל צנועה שהצליחה יום יום לחדש ולהשאיר אבק למערכות גדולות ושבעות ממנה. בצינור אין אבק כוכבים ואין קסמים, יש רק עבודה קשה כל הזמן".

"זה היה סיפור אהבה ממבט ראשון. בסתיו של 2010 הייתי מובטל. באחד מהימים זפזפתי לערוץ 10, זה היה בחצות וראיתי תכנית טלויזיה מסוג אחר. שמעתי בה שפה שמעולם לא דיברו בה בטלויזיה. צינור לילה, אז תכנית צעירה שרק עלתה לאויר, נראתה לי כמו הלונה פארק הכי מדהים שיש. (הייתי אז בן 28, ללכת ללונה פארק עוד היה עניין הגיוני) לרר הכריז בביישנות איך יוצרים עם התכנית קשר, אז יצרתי. אוהו כמה שיצרתי. הצקתי להם בפייסבוק עם הצעות לאייטמים. באותה התקופה הלהיב אותי הרעיון שזמרים מכל העולם מעתיקים שירים מאומנים ישראלים, אז בכל יום ריכזתי רשימה של שירים מועתקים ושלחתי למערכת התכנית. הם אהבו ושידרו ובכל יום ואפילו אמרו את השם שלי. בטלויזיה!!! למרות ההפצרות, שי-לי וירדן טעו בכל יום בהגיית השם שלי. נחרדתי אבל שרדתי כדי לספר".

"אחרי 3 חודשים שהתכנית באויר לרר שאף להגדיל את המערכת מ-4 אנשי צוות ל-5. הם חיפשו תחקירן. לרר, ארנון גל וניתאי אלבוים ביקשו קורות חיים מהנודניק שמטריד אותם בפייסבוק והשאר היסטוריה. אחרי שנה וחצי בערך לרר שלח אותי לכתבה הראשונה שלי ופחות או יותר בעט בי (מתודית) כדי שאכנס לאולפן לטסט מצולם. הייתי לבוש גרוע, הדיקציה שלי קצת חרקה אבל הוא העביר את זה".

אורי אבן, מערכת הצינור
אורי אבן, מערכת הצינור

"אחרי מאות פינות ועשרות כתבות לרר הציע שאתחיל, מדי פעם, להגיש את התכנית ופחות או יותר בעט בי (מתודית) כדי שאכנס לאולפן לטסט מצולם. הייתי לבוש גרוע, הדיקציה שלי קצת חרקה אבל הוא העביר את זה. למרות שתמיד הייתי בטוח שאני זה שיצא אחרון כדי לכבות את האור בחודשים האחרונים הרגשתי צורך פנימי וחזק בשינוי. בנשימת אויר אחר מזה של בית הורד. אז, כאמור, היום אני עוזב".

"לרר, תודה על החברות והדרך. תודה על ההזדמנות מצד אחד לשקוע חודשים בתחקירים עיתונאיים חשובים, חברתיים ומשני מציאות ומהצד השני תודה גם על ההזדמנות לעסוק ברצינות תהומית בשטויות גמורות. תודה לכל מאות האנשים שפתחו בפני את הלב ונתנו בי את האמון לספר בכתבות ובפינות את הסיפור שלהם. תודה לכל עורכת ועורכי התכנית ולכל האנשים המופלאים שעבדו לאורך השנים במערכת התכנית ומהווים עד היום את קבוצת הוואטסאפ החשובה ״הצינור בדימוס״. (זה שאני עוזב לא אומר שאני אוותר על ניהול הקבוצה. ‫#‏רקאומר‬) תודה לועד. זה חשוב שבכלי תקשורת יש ועד".

"והכי חשוב מבחינתי תודה רבה לכם, הצופים, שצפיתם, עזרתם והערתם. היה לי לכבוד לשרת אתכם ולספר לכם בכל לילה סיפורים. אחרי 5 שנים אני נפרד היום מהמסך אבל לא מהטלויזיה. להתראות הצינור, שלום לך ארץ נהדרת. תשובה, תפסיק להתקשר. זה לא אתה, זה אני".

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים