ממשבר למשבר: זמיר דחב"ש במרכזה של פרשת הריגול של NSO

זמיר דחב"ש, NSO
זמיר דחב"ש, NSO

ימים לא פשוטים עוברים על איש יחסי הציבור וניהול המשברים, זמיר דחב"ש, שמטפל בין היתר בתקציבי איגוד הבנקים וחברת פייסבוק ישראל. בשבוע האחרון מאז חשיפת המזבלה על חלקו בריגול ומחיקת פעילות 'באים לבנקאים', נמצא דחב"ש במרכז הספוטלייט וזוכה לסיקור תקשורתי נרחב ונוקב, לאחר שסטטוסים של עיתונאים שקישרו לכתבה במזבלה נעלמו באורח פלא מהרשת החברתית.

למעלה מ-200,000 גולשים קראו את הכתבה במזבלה, שסוקרה רבות בתקשורת והציתה מחדש את הדיון הציבורי; האם פייסבוק מרגלת אחר גולשיה והאם היא פועלת באופן ממוקד למחיקה והדחקה של קישורים ותכנים בשם אינטרסים מסחריים.

ועתה נראה שמשבר רודף משבר, ושמו של דחב"ש נקשר בשנית לפרשה שנויה במחלוקת שמעוררת הדים רבים מסביב לעולם, לאחר שנטען כי חברת NSO Group הישראלית, ניצלה החודש שלוש פרצות אבטחה במוצרי אפל במטרה לרגל אחר מתנגדי משטר ועיתונאים. על פי טענות החוקרים בארצות הברית, NSO המוכרת תוכנות ריגול למעקב אחר טלפונים סלולרים, עומדת מאחורי הפריצות, ובין היתר עסקה החברה בקריאת הודעות טקסט ואימייל, ניטור שיחות ואנשי קשר, הקלטה ואיסוף סיסמאות ומיקום של המשתמשים.

זמיר דחב"ש, בעלי משרד 'שלום תל אביב' משמש בין היתר גם כאיש יחסי הציבור והדוברות של NSO. מסר בתגובה: "החברה מוכרת רק לסוכנויות ממשל מאושרות וממלאת באופן מלא אחר חוקים ותקנות פיקוח על נשק".

זמיר דחב"ש, סלב גוגל
זמיר דחב"ש, סלב גוגל

בעקבות הגילוי, הוציאה אפל עידכון קריטי למערכת ההפעלה הניידת שלה ה-iOS. העידכון החדש מתקן לכאורה את הפרצות עליהם דיווחו החוקרים ביל מרזצ'ק וג'ון סקוט ריילטון, מארגון Citizen Lab באוניברסיטת טורונטו ו-Lookout, חברת אבטחה במכשירים ניידים.

תחילתו של הסיפור לפני כשבועיים, לאחר שפעיל זכויות האדם אחמד מנסור מאיחוד האמירויות הערביות, קיבל הודעות טקסט מחשידות שהבטיחו לו פרטים ומידע על עינויים בבתי הכלא של המדינה וזאת בתנאי שילחץ על הקישור המצורף. כאשר אם האחרון היה לוחץ על הקישור, היה מאפשר לשולח ההודעה לפרוץ למכשיר האייפון שלו באותו הרגע ולהשתיל תוכנת ריגול שמסוגלת לתעד הודעות מוצפנות ולשלוט במצלמה ובמיקרופון של המכשיר מרחוק.

אחמד מנסור והודעות הטקסט שקיבל
אחמד מנסור והודעות הטקסט שקיבל

בהודעה שפרסמה חברת NSO באמצעות דחב"ש, נמנעה החברה מלהודות כי תוכנת הריגול 'פגסוס' אכן פותחה על ידה. "קבוצת NSO מפתחת מוצרים שמטרתם לסייע לממשלות להילחם בפשיעה וטרור", נכתב בהודעה. "החברה מוכרת אך ורק לגופי ממשל מורשים ומוסמכים, בהתאם לכל חוקי הייצוא הביטחוני. יודגש כי החברה אינה מפעילה את המערכות עבור לקוחותיה, אלא מפתחת את הטכנולוגיה בלבד. החוזים הנחתמים עם לקוחות החברה מחייבים שימוש חוקי בלבד בטכנולוגיה, אך ורק במטרה לחקור ולמנוע פשיעה וטרור".

פרשת הריגול של NSO אחר פעילים חברתיים כאמור זוכה לאינספור כתבות וסיקורים ביממה האחרונה ושמו של דחב"ש נקשר בהן כדובר החברה, ואולי יש גם מעבר. עם למעלה מ-1500 איזכורים לשמו בכתבות מסביב לעולם, דחב"ש נראה מרוצה, גם אם מדובר בסיקורים שליליים שמחברים אותו שוב ושוב לפרשות ריגול אפשריות אחר פעילים חברתיים, מתוך כוונה ישירה לפגום ולרגל אחר עשייה חברתית.

לאחר שפירסם לראשונה מאז 2008 סטטוס פומבי בפרופיל הפייסבוק שלו שבו ציין כי הטענות במזבלה אינן נכונות, דחב"ש גם מפעיל לראשונה, כנראה מתוך פאניקה אמיתית שנוצרה במסדרונות 'שלום תל אביב' גם את חשבון הטוויטר שלו. שם הוא מצייץ מחדש את עובד דה מרקר שכתב: "תהליך מעניין בדעת הקהל: זמיר דחב"ש הוא הרני רהב החדש. לטוב ולרע". דחב"ש הוסיף לציוץ: "סופסוף ההורים שלי מבינים כמה אני שווה".

NSO Group או בשמה המלא קבוצת אן. אס. או. טכנולוגיות בע"מ, היא חברה ישראלית העוסקת בסייבר וריגול דיגיטלי. החברה הוקמה בשנת 2010 על ידי היזמים עומרי לביא, שלו חוליו וניב כרמי וגייסה כבר בשלב הקמתה כ-1.6 מיליון דולר מקבוצת משקיעים. בשנת 2014 רכשה קרן האקוויטי פרנסיסקו פרטנרס 70% ממניות החברה, במחיר המשקף לחברה שווי של כ-130 מיליון דולר.

תוכנת 'פגסוס' (Pegasus) נחשבת לפיתוח הדגל של החברה ומוכרת בזכות היכולת הגבוהה שלה להצליח ולחדור למכשירים אלקטרונים וביכולה להסוות את פעילותה לאורך זמן. ברגע שהתוכנה הושתלה במכשיר, מסוגל מפעיל התוכנה להשתמש בה על מנת לגשת לכל המידע שעל המכשיר (תמונות, הודעות טקסט וכו'), להשתלט על המצלמה והמיקרופון על מנת לצוטט או לצלם תמונות, לעקוב אחר מיקום המכשיר (GPS), וכן לשלוח מסרים מהמכשיר.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים