בעלי פרסום אקליפטוס מואשם בהעלמת כספי הפנסיה של עובדי המשרד

ירון ברנהולץ
ירון ברנהולץ

ירון ברנהולץ, מי שהיה בעלי משרד הפרסום הדיגיטלי אקליפטוס (Ecaliptoos) מואשם ע"י צוות עובדים שלעבר של המשרד, כי העלים את כספי הפנסיה שלהם. כך על פי תחקיר שהתפרסם ב'כאן'.

תחקיר של תאגיד השידור 'כאן' חושף כי במשך שנים, כספי הפנסיה של עובדי משרד הפרסום אקליפטוס (Ecaliptoos) שנוכו ממשכורתם נעלמו כלא היו. עובדי הסוכנות מאשימים את הבעלים לשעבר – עו"ד ירון ברהלנץ ואיש העסקים דן אילן, שהחזיקו גם בשליטה במשרד הפרסום מגזרים.

סוכנות הסושיאל והדיגיטל אקליפטוס שנוסדה על ידי מאור חן וקבוצת סיקמור אחזקות בע"מ, עברה בשנים האחרונות לא מעט טלטלות עם החלפת בעלים ומנכ"לים. חן שסיים את תפקידו באקליפטוס ומכר את מניותיו ב-2015 לאחר שעבר למשרד הפרסום מקאן תל אביב, הוחלף לתקופה קצרה על ידי אלעד סטפנסקי ורפי יער שמונו למנכ"לים משותפים עם פרישתו והוחלפו בתפקיד ביוני 2015 עם מינויו של ארז ברכץ למנכ"ל המשרד.

לדברי ליאת ורדי שבמשך שנתיים עבדה באקליפטוס כמנהלת מחלקת החדשנות והמחקר, תפקיד אליו הגיעה מפרסום מגזרים, ישנם לפחות 15 עובדים לשעבר במצב דומה, כאשר חלקם עבדו בחברה במשך עשור מבלי שקיבלו פנסיה או תנאי סוציאלי אחר.

ירון ברנהולץ
ירון ברנהולץ

"אחרי ששמעתי דברים מוזרים במסדרון, התקשרתי לסוכן הביטוח הפרטי של המשפחה שלי וביקשתי ממנו שיבדוק לי כי בתלוש אני רואה שהתשלום יורד, אחרי שבועיים הסוכן התקשר ואמר שבאמת אין כלום, לא מופרש כסף. בדיעבד התברר לי שזה מה שהם עשו פחות או יותר מיום הקמת החברה, רק שאיכשהו אף אחד לא עלה על זה" מספרת ורדי.

"כשגיליתי מה קורה לא ידעתי מה לעשות, אם לספר לכל העובדים או לא. בסוף החלטתי לספר לשדרת הניהול וביקשתי מכולם ללכת לבדוק מה קורה בקופות הפנסיה שלהם. כולם גילו שלא הפרישו להם שקל. ניסיתי לדבר עם מנהלת החשבונות וסמנכ"ל הכספים וכל מה ששמעתי היו שקרים. אני מבינה אותם, הם היו חלק מהמערכת, למרות שבדיעבד אני יודעת שגם להם לא שילמו פנסיה".

בפברואר 2016, הצטרף משרד הפרסום החרדי גל אורן BSD שבבעלות שרה גל ואורן אלימלך כשותף ומשקיע ב'אקליפטוס' וזאת לאור קשיים כלכליים אליהם גם נקלע משרד 'מגזרים'. עם החלפת הבעלות, תלונותיהם של עובדי אקליפטוס-מגזרים נותרו ללא כתובת. רובם פוטרו, חלקם הועסקו מחדש, אולם כלל לא הוענקו להם פיצויי פיטורים.

אקליפטוס (לוגו ישן)
אקליפטוס (לוגו ישן)

בעקבות כך החליטה ורדי לעזוב את המשרד; "לא הייתי מוכנה לעבוד עוד במקום שגונב ממני כסף, משקר ומכחיש. מדובר בעובדים שלא קיבלו סכומים לא נתפסים – שמגיעים לעשרות אלפי שקלים. זה כסף שאמור להגן עלינו, אבל הם לקחו לכיסם וכעת אין לנו רשת ביטחון שהיינו אמורים להשיג משנים של עבודה".

גלי אבידן, עובדת לשעבר של אקליפטוס בה עבדה כשנה וחצי אף תבעה את החברה וזכתה: עבדתי באקליפטוס בערך שנה וחצי, בשלב מסוים היו שינויים בחברה ופוטרתי. ידעתי שאני אמורה לקבל פיצויי פיטורין ואז גיליתי שחברת הביטוח לא משחררת טופס 161 כי חסרים כספים. הבנתי שחסרים לי חמישה חודשים של הפקדות לפנסיה ודמי פיצויים, זה הסתכם ביותר מ-17 אלף שקל".

הטענות כלפי התנהלותם השנויה במחלוקת של בעלי אקליפטוס ומגזרים מגיעה גם מצד ההנהלה הבכירה של המשרדים. בספטמבר 2015, המנכ"לית היוצאת של משרד הפרסום מגזרים גלית בן שמחון הגישה תביעה בסך 1.47 מיליון שקל מהמשרד ומבעליו ירון ברנהולץ ודן אילן בטענה להלנת שכר, פיצויי פיטורים היעדר הודעה מוקדמת, דמי הבראה והוצאות קופה קטנה. בן שמחון, שעמה בראש המשרד במשך שנתיים, טענה בין השאר כי לא קיבלה שכר עבור חודשים יוני-יולי 2015, כאשר בכל אחד מהם הייתה אמורה לקבל כ-94 אלף ש"ח.

תלונה של בכיר נוסף מגיעה מכיוונו של אבי בוסקילה, מנכ"ל 'שלום עכשיו' ומי ששימש בעברו כמנכ"ל 'מגזרים' שהתייחס לדברים בפייסבוק: "כשהייתי מנכ"ל מגזרים יום אחד גיליתי שלא הפרישו אגורה לקופת הפנסיה שלי. הפרישו מהתלוש כמובן אבל הכסף מעולם לא הגיע לחברת הביטוח. עשרות שיחות וצעקות ועצבים ומשכורת אחת שהלכה לעזאזל. הגיע הזמן להפסיק לשתוק – עבדנו קשה בשביל הכסף שלנו."

בעקבות הפרסום, עובדי אקליפטוס נוספים פרסמו סדרה של סטטוסים, בהם מעיין דר, שכתבה: "תודה לך ירון ברנהולץ שהכתמת את אחד המקומות שיותר נהנתי לעבוד בהם עם התנהלות בזיונית" ולידור לוי שכתב: "המניאק הזה ניקנק אותי בלפחות אלפי שקלים, תבדקו שהוא לא ניקנק גם אתכם, ואולי יום יבוא וננקנק אותו חזרה. ירון, שתדע לך שזה לא יפה מה שעשית".

חוק הגנת השכר קובע שמעסיק שניכה כספים משכרו של עובד, כמו למשל הפרשות לפנסיה ולפיצויי פיטורין, אבל לא העביר את הכספים הללו ליעדם, במקרה המדובר לקרן הפנסיה, עלול לשאת בעונש של עד שנתיים מאסר או בקנס של יותר ממיליון שקל.

עו"ד מיה רוזנטל, ממשרד עוה"ד ארנה לין ושות' המתמחה בדיני עבודה, מבהירה שמדובר בחובתו של המעסיק. "יש למעביד כמה חובות כלפי העובד. קודם כל החובה להפריש לו לפנסיה ומעבר לזה ישנה גם חובה שתלוש השכר ישקף את המצב בפועל. מקרה שבו מעסיק לא מפקיד עבור העובד את הכספים שהפריש ממשכורתו הוא ממש גזלה מהעובד".

תגובת ירון ברנהולץ ודן אילן לא התקבלה עד לפרסום הדברים באתר 'כאן'.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים