אנטון נוסיק דיבר עם המזבלה על העברות כספים בין הקרמלין לפייסבוק, אמש הוא נמצא ללא רוח חיים

אנטון נוסיק
אנטון נוסיק

העיתונאי והבלוגר הרוסי-ישראלי אנטון נוסיק (בוריסוביץ'), מי שנחשב לאחד מאנשי התקשורת המובילים בשפה הרוסית ול"אבי האינטרנט" של אתרי החדשות ברוסיה, נמצא אמש ללא רוח חיים. נוסיק, שזכה לכינוי "הסנדק" של עולם האינטרנט הרוסי, חגג רק לפני מספר ימים 51. על פי הדיווחים, נוסיק הלך לעולמו מדום לב בבית הקיט של חבריו, אולם על פי שיחה בין המזבלה לנוסיק במהלך הסופ"ש האחרון, עולה חשש כי יתכן ומותו מלווה בסיפור סבוך בהרבה.

נוסיק (Anton Nossik) היה יזם אינטרנט מוכר ברוסיה. במשך השנים גם נחשב לאקטיביסט נערץ ונעקב ודורג כאחד מעשרת הבלוגרים המשפיעים ביותר ברוסיה ולמגה-בלוגר הרוסי הראשון בהיסטוריה. נוסיק שימש כעורך הראשי של כמה מהמדיה אאוטלטס המובילים והמשפיעים ברוסיה, בהם וסטי, Lenta, Newsru וה-Gazeta. ב-2012 שימש גם כמדיה דירקטור של קבוצת SUP מדיה, שבבעלותה שירות הבלוגינג הפופולארי LiveJournal.

הצ'ט המקדים בין אנטון-המזבלה והמתווך
הצ'ט המקדים בין אנטון-המזבלה והמתווך

בשלהי 2015, עורר נוסיק שערוריה ברוסיה לאחר שפירסם מאמר הקרא למחות את סוריה מעל פני האדמה. בפרקליטות הרוסית ביקשו לגזור על נוסיק עונש מאסר בפועל, אולם המשפט הסתיים בקנס כספי בגובה של 300 אלף רובל. מאוחר יותר ערער נוסיק על גזר הדין בפני בית המשפט האירופי לזכויות אדם. פעילותו האקטיביסטית התאפיינה בין היתר במתיחת ביקורת על הקרלמין ועל השחיתות של נשיא רוסיה (דאז גם ראש הממשלה) ולדימיר פוטין.

בחודשים האחרונים, טען נוסיק כי גורמים בקרמלין העבירו כספים לחברת פייסבוק במטרה שזו תצנזר קולות מחאה כנגד הממשל. לטענת נוסיק, לידי פייסבוק הועברו סכומי כסף גבוהים ע"י גורמים בממשל הרוסי מתוך מטרה לעקוב אחר אקטיביסטים ולצנזר שיח אנטי ממשל בפייסבוק. "הצנזורה הפוליטית" בה נתקל ברוסיה, הביאה אותו לגלות, באמצעות איש דיגיטל רוסי שמתגורר בישראל, כי צנזורה דומה מופעלת בישראל ע"י חברת פייסבוק ישראל.

באמצעות אותו מתווך, יצר נוסיק קשר עם המזבלה לפני כ-4 ימים (רביעי). טרם השיחה שתואמה בין נוסיק למזבלה והייתה אמורה להתרחש היום, סיפר נוסיק כי "אני יודע על גורמים בקרמלין שמעבירים מעטפות של כסף לפייסבוק במטרה שהיא תחסום ותנצזר שיח פוליטי". לטענת נוסיק, הוא ידע את זהותם של אותם גורמים וביקש לחשוף אותם במסגרת השיחה שנקבעה, מתוך מטרה לייצר סיפור בינלאומי רחב היקף.

בתקופה האחרונה, החל נוסיק לקבל אינספור הודעות אזהרה מפייסבוק. גם סטטוסים שהוא כתב הושתקו ותכניו נעלמו. באחת ההודעות המיסתוריות שהוא קיבל מפייסבוק נכתב: "הפוסט שפירסמת מפר את תנאי השימוש של פייסבוק. הודעה זו משמשת כאזהרה. הפרות נוספות יגררו לסגירת חשבונך". פייסבוק לא הודיעה לנוסיק במה חטא והרשת החברתית הסתפקה באזהרה תמוהה מאוד.

בדיקה לעומק מגלה את הדמיון המצמרר בין האזהרות שקיבל נוסיק לאלה שקיבלו כתבי נקסטר Mako – אביב מזרחי ודור צח, שכזכור כפי שנחשף במזבלה, כיממה בלבד לאחר השקת פרויקט סיקור מיוחד סביב פייסבוק בשם "השנה שבה פייסבוק איבדה את זה" זכו עיתונאי מאקו למספר אזהרות מיסתוריות מפייסבוק שהודיעה להם כי בהפרה הבאה חשבונותיהם יסגרו.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. ולמה הטלויזיה הישראלית אינה עושה כתבות תחקיר בנושא פייסבוק ישראל?

  2. המאפיה הסיציליאנית חייבת לדרוש לקבל קורס מתקדם בשיטות גנגסטריות, מהנהלת הזבל הזו, ובהשתתפות הזונה בישראל ובעבר "עבדה" בחברת הגנגסטרים 888.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים