הונאת מסכות הקורונה: כך מודעות ב-ynet הפילו אלפי ישראלים בעוקץ צרכני בינלאומי

הונאות קורונה, אילוסטרציה: שאטרסטוק
הונאות קורונה, אילוסטרציה: שאטרסטוק

וירוס הקורונה יצר חלון הזדמנויות רווחי במיוחד עבור הונאות צרכניות שהתבססו על יצרו הבסיסי של האדם – פחד. מבדיקה מיוחדת של המזבלה עולה כי מודעות פרסומיות שהופיעו במיקומי פריים בכמה מהאתרים המרכזיים בארץ – בדגש על ynet ופלטפורמת המלצות התוכן טאבולה (Taboola) לא אומתו כראוי או בכלל לא ע"י האתרים בטרם פרסומן, ושימשו קרקע פורייה עבור הונאה צרכנית רחבת היקפים בה נפלו בפח וממשיכים ליפול אלפי ישראלים. בעקבות פרסום הכתבה המודעות הורדו מהאתרים.

בחודשים החולפים מאז התפרצות הקורונה בסין והתפשטותה למדינות נוספות, החל מחסור גדול, לכאורה, של אמצעי מיגון שונים כמו מסכות מגן ומסכות כירוגיות. התופעה הולידה דור חדש של הונאות צרכניות שעושות שימוש בכלי מדיה לגיטימים כמו פיד המלצות התוכן של טאבולה ופרסומים במיקומים בולטים באתרים כמו ynet ו-mako. גם גוגל אינה חפה מפשע לאחר שבדיקה של המזבלה העלתה כי מודעות שקריות לקידום המסכה מופצות ללא בקרה גם בפלטפורמת הפרסום שלה Google Ads ברשת החיפוש ובמודעות בין היתר במאקו ו-ynet.

מודעות התרמית שהופיעו בישראל
מודעות התרמית שהופיעו בישראל

סביר להניח שבמהלך הגלישה שלכם ברשת נתקלתם במסכה חדשה שמבטיחה הגנה מושלמת מנגיף הקורונה. מסכת ה-OxyBreath Pro שנמכרת ע"י חברה אסטונית (לכאורה) וקבוצת אפיליאייטורים (חלקם ישראלים מחדרה) באמצעות עמודי נחיתה מותאמי שפה (גם בעברית), זוכה להפצה רחבה בזכות עשרות דומיינים שונים (אתרי לוויין) שמקודמים בין היתר במודעות גוגל, המלצות תוכן של טאבולה ובמיקומים סופר-פריים בעמוד הראשי של אתר ynet.

בתחילת חודש מרץ איגוד הפרסום הבריטי הוביל לחסימת המודעות של OxyBreath שהתפרסמו באתרים מרכזיים ברחבי הממלכה באמצעות פלטפורמת אאוטבריין (Outbrain) שבימים אלה נמצאת בשלבי מיזוג עם טאבולה. בין האתרים שקידמו את המודעות המניפולטיביות היה אתר CNN שהמלצות התוכן אצלו זוכות לחשיפה רבה ונתפסות כמהימנות בעין הגולש. בעקבות כך החליטו באאוטבריין להסיר את כל המודעות על מסכות הקורונה כך על פי מה שנמסר למזבלה ממשרד היח"צ של אאוטבריין בישראל.

מסיכת OxyBreath
מסיכת OxyBreath

האיגוד הבריטי אף פרסם ביקורת פומבית על החברה האסטונית Novads OU שמוכרת את מסכות ה-OxyBreath, כאשר על פי האיגוד, Novads הפעילה מניפולציות פסולות תוך הצפת מידע שקרי שנועד לבסס פחד בקרב צרכנים שירכשו את המסכות.

מסכות ה-OxyBreath כאמור נמכרות באמצעות עשרות אתרי לוויין שמופעלים על ידי Novads. גם בארץ ההונאה מתפרסמת על פני עשרות דומיינים שזוכים לקידום מאסיבי באמצעות טאבולה ו-ynet. בין הדומיינים: hyperstech.com, hypertechx.com, hypertechz.com, ו-simple-discount-finder.com.

השיטה עובדת כך – החברה מייצרת בעצמה ובאמצעות אפליאייטורים שלה, אלפי פיסות תוכן בשפות שונות ולאחר מכן מקדמת את המודעות בהתאם למיקום הגיאוגרפי של המשתמש. כאשר האחרון נכנס לאתר לאחר שהופיע במודעה באתרים שמוכרים שלו, הוא נתקל בטקסט שרלטני ומפחיד בשפתו שמבטיח לו הגנה מלאה מהקורונה באמצעות המסיכה. לגולש גם מוצג מחיר מיוחד של המסכה לזמן קצוב, מתוך מטרה לעודד אותו לרכוש. כמובן שלא מדובר במחיר מיוחד ולבטח שלא לזמן קצוב, אלא במסכות ברמה הנמוכה ביותר שנמכרות במחיר מטורף שגבוה באלפי אחוזים ממחירן האמיתי.

תוכן מניפולטיבי מותאם שפה:

תוכן בעברית שנועד להפיל בפח ישראלים
תוכן בעברית שנועד להפיל בפח ישראלים

אך ככל שמתעמקים בנושא מגלים כי המחיר המופרז הוא רק קצת הקרחון בתרמית רחבה יותר, והרשת מוצפת בעשרות אלפי תגובות של גולשים שנפלו קורבן להונאה צרכנית רחבת היקפים בחסות כלי מדיה באתרים מרכזיים שקידמו אותה ללא בדיקת נאותות ואמינות..

חיפוש פשוט בגוגל אחר hyperstech שמוכרת את המסכה, חושף את היקפי הענק של התרמית. באתר הביקורות trustpilot לדוגמא, מתגלה נתון עגום במיוחד של למעלה מ-2000 ביקורות גולשים שליליות שמצביעות כי נפלו בהונאת המסכות ונעקצו בעשרות ומאות דולרים כל אחד.

ביקורות שקריות ומחמיאות באתרי המכירה:

ביקורות מזוייפות בעברית באחד האתרים שבהונאה
ביקורות מזוייפות בעברית באחד האתרים שבהונאה

האתרים הגדולים הפכו לכלי משחית

בכך הפכו ynet, טאבולה וגוגל למפיצות מרכזיות של ההונאה, כאשר ברשת ניתן למצוא גם תגובות של ישראלים שהזמינו את המסכה ונפלו קורבן. חלק גדול מהם מעולם לא קיבל את המסכה, אחרים קיבלו מוצר פגום והמיעוט שכן קיבל את המוצר – גילה במהרה כי המסכה שהבטיחה להגן עליהם מקורונה ונעטפה בתוכן מכירתי משכנע, היא לא יותר מחתיכת ספוג חסר ערך.

זוהי אינה ההונאה הצרכנית היחידה שמופצת ברשת באמצעות טאבולה. בדיקה של המזבלה מעלה כי אותה חברת אסטונית היא בכלל חברת סינית שמקורה בהונג קונג והיא מפיצה באמצעות מאות רבות דומיינים נוספים – סל רחב של מוצרים, החל מרחפן ועד התקן פלסטיק לנחירות, על אותם מוצרים וממה צריך להיזהר תעלה כתבה נפרדת.

גורם בכיר בתחום המדיה והאיקומרס העריך עבור המזבלה כי הקידומים של OxyBreath, הניבו לאתרים ישראלים, בהם mako, ynet ורשת טאבולה למעלה ממיליון ש"ח.

ynet וגוגל ישראל בחרו שלא להגיב. תגובה טאבולה תתעדכן באם תתקבל.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

7 תגובות לפוסט

7 תגובות

  1. ממליצה למי שנעקץ כאן ומבלבלים אותו משירות הלקוחות לפנות בדחיפות לחברת האשראי ולהצהיר על עסקה עם סחורה שלא סופקה. יש הגבלה על הזמן שאפשר ולכן עשו זאת מיידית. אני קבלתי את כספי חזרה

  2. אני נפלתי בפח לאחר שראיתי את הכתבה בynet והאמנתי. והזמנתי. למזלי רק 2 מסכות ב70 דולר בתחילת הקורונה בחודש מרץ.
    לאורך כל השבועות התכתבו איתי מ"שירות הלקוחות" של החברה ושלחו מיילים מאד מנומסים למה המסכות מתעקבות…. ההסבר היה שיש עיקובים בגלל הקורונה…
    אני בדכ צרכנית נבונה. היום הבנתי שכאן הייתי תמימה ולא חכמה. ניצלו את הפחד וחוסר הוודאות. נקווה שיענשו

  3. אני שמח על הכתבה הזאת.
    גם אני ראיתי כמה פעמים את הפרסומת שלהם ב ynet שנראת ממש כמו כתבה רגילה לכל דבר עקב המיקום שלה בעמוד הראשי (כמו שאר הכתבות) וגם תוכן הכתבה שרואים שעשו מאמצים כדי שהגולש הממוצע יחשוב שזו כתבה רגילה של ynet.

  4. אני באמת לא מבינה איך אנשים קונים את השטויות האלה?! למה שמישהו שפוי בדעתו ירכוש מסכה במחיר שערורייתי שכזה? ועוד אנשים מתלוננים שאין להם כסף…די להיות צרכנים טיפשים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים