פייסבוק מנצלת את הקורונה להפצת דיסאינפורמציה ממומנת ב-ynet

ברק קלמנוביץ' - מנכ"ל ynet (קרדיט לא ידוע, התמונה בשימוש הוגן)
ברק קלמנוביץ' – מנכ"ל ynet (קרדיט לא ידוע, התמונה בשימוש הוגן)

בשקט בשקט אסטרטגיית פעילות חדשה של פייסבוק ישראל בהובלתן של המנכ"לית עדי סופר תאני ומנהלת התקשורת הפנימית מעין שריג, מאפשרת לחברה לקנות שקט תקשורתי באמצעות פרסום תכנים מטעמה בערוצי תקשורת מרכזיים. רק במהלך חודש מרץ השנה, התפרסמו בנכסי קבוצת ידיעות אחרונות, בהם xnet ו-ynet כ-25 פיסות תוכן ממומנות, חלקן עם גילוי נאות וחלק לא.

2019 הייתה שנת מפנה עבור פייסבוק ישראל שמאז כניסתה באופן רשמי לשוק הישראלי עם רכישת Onavo ב-2013, לא זכתה למנוחה מהתקשורת הישראלית שהרגישה על בשרה את דורסנות הרשת החברתית שהורידה את הפאבלישרים הגדולים על ברכייהם. גם ב-2020 פייסבוק ממשיכה לנגוס בפאבלישרים ובחברות רבות שנאבקות על הישרדותן ומונופול המדיה והדעת שיש שלה לצד גוגל וחברות רב-לאומיות נוספות שפועלות בארץ רק מתחזק.

האסטרטגיה החדשה של פייסבוק בישראל והמוכנות של גופי התקשורת המרכזיים למכור עצמם, הולידה שיטה מסוכנת שבה פייסבוק ישראל קונה שקט תקשורתי וציבורי יקר ערך עבורה באמצעות העברת תגמולים ללפחות שני גופי חדשות בולטים בארץ – גלובס ו-ynet של קבוצת ידיעות אחרונות.

את השקט התקשורתי מ'גלובס' תחת ניהולה של אלונה בר-און, קנתה פייסבוק באמצעות פרויקט המשרוקית שפעילותו השתלבה בתוך גלובס. המשרוקית היא חלק מארגונים לבדיקת "עובדות" שנבחרו על ידי פייסבוק בפברואר 2019 בכדי למנוע, לכאורה, הפצה של פייק ניוז.

מניפולציות ממומנות של פייסבוק באתר xnet
מניפולציות ממומנות של פייסבוק באתר xnet

על פי דוח מקבלי השכר של עמותת "המשרוקית – תקשורת עצמאית ומדויקת לישראל" באתר גיידסטאר עולה כי ב-2018 חמשת מקבלי השכר הגבוה בעמותה השתכרו יחדיו בלפחות 893 אלף ש"ח וכך גם קיבלו בהתאמה עבור חודש ינואר 2019, חודש ההתמזגות עם גלובס והעמותה נכנסה להליכי פירוק מרצון.

מוערך כי התגמול שפייסבוק מעבירה עבור פרויקט המשרוקית נאמד בכמיליון ש"ח בשנה והוא מממן באופן מוחלט את פעילות המשרוקית. בתמורה לכך ניתן לראות ירידה חדה בביקורת שמתפרסמת על פייסבוק ישראל באתר גלובס עד כדי אפס, כל זאת אל מול שלל הכתבות המחמיאות באתר ובמגזינים של גלובס להן זוכה מנכ"לית פייסבוק ישראל – עדי סופר תאני ומנהלת המדיניות ג'ורדנה קטלר.

את וירוס הקורונה והמשבר הפיננסי הגדול שנקלעו אליו עסקים קטנים ובינוניים רבים, מנצלת פייסבוק להפצת דיסאינפורמציה אודות תרומתה ועשייתה המדומה למען קהילת העסקים הנאבקים בקיומם. כאשר הפלטפורמה המרכזית שנבחרה להפצת מניפולציות הדעת מטעם פייסבוק היא קבוצת ידיעות אחרונות שכולל בין היתר את אתרי ynet ו-xnet.

לא פחות מ-13 כתבות מטעם פייסבוק ישראל, לרבות הפקות וידאו ייעודיות וקידומים נרחבים לתכנים באמצעות כוח המדיה של ynet, הופצו רק במהלך חודש מרץ. אליהן מתווספים לפחות 12 תכנים חיוביים שהתפרסמו על פייסבוק ישראל ונציגיה בקבוצת ידיעות ולא סומנו כממומנים. גם במקרה של ynet ניכר באופן ברור כי שיתוף הפעולה שנעשה עימה, העניק לפייסבוק ישראל חסינות מפני חדשות שליליות אודותיה.

גם חברת גוגל ישראל בניהולו של ברק רגב ראתה כי טוב והחלה לפזול לכיוון הפצת דיסאינפורמציה באמצעות ynet והשבוע פירסמה לראשונה תוכן ממומן מטעמה שהוצג בפיד של ynet כתוכן מערכתי חדשותי.

ב-2018 נחשף במזבלה כי פייסבוק ישראל ניסתה לגייס לשורותיה עיתונאית מ-ynet. כעת ב-2020 פייסבוק ישראל קונה מערכת תקשורתית שלמה.

בתחילת השבוע שיגרה המזבלה דרישה למנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ' להסיר כל תוכן מניפולטיבי שפורסם ע"י פייסבוק באתרי הקבוצה ולהפסיק לאלתר את שיתוף הפעולה עימה. קלמנוביץ' סירב לפניית המזבלה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. אפשר לינקים לכתבות הממומנות? או צילומי מסך אם לא בא לכם להעביר טראפיק לוויינט?

  2. אולי לעשות סנקציות על פייסבוק אם הם ידווחו לא אמיתות פשוט לא ניכנס לפייסבוק וההפסד יהייה שלהם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים