מייסד רוטרניק משתף בשיחת האיום שקיבל מבכירה בפייסבוק ישראל

רוטרניק נגד פייסבוק, צילום שאטרשטוק, דרופ אינק
רוטרניק נגד פייסבוק, צילום שאטרשטוק, דרופ אינק

אליהו אליוביץ, יוצא פורום הסקופים רוטר שהקים ב-2011 את רוטרניק, רשת קבוצות ייעודיות לעיתונאים ואנשי תקשורת באפליקציית וואטסאפ, הרעיד לפני כשלושה שבועות את הביצה המקומית כשהודיע על כוונתו לסגור את רוטרניק בתחילת 2021 וזאת בעקבות דרישה של פייסבוק ישראל שלא יגבה דמי מנוי סמליים.

בהודעה חדשה שפירסם אליוביץ הבוקר, שיתף את מאות חברי הקבוצות ברחשי ליבו, באיומים שקיבל מבכירה בפייסבוק ישראל ובהתנהלות ההרסנית של facebook בהובלת המנכ"לית המקומית עדי סופר תאני כלפי עסקים קטנים ובעלי קהילות וקבוצות.

בפייסבוק ישראל מבקשים בשנתיים האחרונות להשפיע על הציבור ועל מקבלי החלטות תוך פרסום תכנים מעוותי מציאות בפלטפורמות של גופי תקשורת מרכזיים בישראל, בהם ידיעות אחרונות וגלובס, וזאת באמצעות הזרמת כספים למערכות התקשורת – כמו תקציב הפעילות של המשרוקית שמועבר לגלובס, ושיתוף פעולה סמוי וגלוי ביחד עם ynet.

במהלך תקופת הקורונה, פירסמה פייסבוק ישראל עשרות רבות של כתבות דיסאינפורמציה בנכסי ידיעות אחרונות, בהם ynet ו-xnet, שנועדו להציג כאילו פייסבוק ישראל פועלת למען עסקים קטנים ולמען מובילי קבוצות וקהילות, בזמן שבמציאות היא אינה פועלת כלל למענם ויתרה מכך אף מטרפדת את פועלם לא פעם. "אני בז להם, לא פעם הם מפרסמים שהם מעוניינים לעזור לעסקים הקטנים, אני אפילו לא קטן." מסר אליוביץ.

מניפולציות ממומנות של פייסבוק באתר xnet
מניפולציות ממומנות של פייסבוק באתר xnet

הבוקר אליוביץ כאמור פירסם הודעה נרחבת יותר בה שיתף את העוול הגדול שהוא חווה, שמסתכם בשנים רבות של עבודה כמעט ללא שום שכר. על פי הדברים, עיתונאי ששמו לא פורסם, פנה לחברת פייסבוק ישראל לאחר שהתבקש לשלם דמי מנוי סמליים עבור החברות ברוטרניק, כאשר בעקבות הפנייה של העיתונאי, בכירה בחברת פייסבוק ישראל יצרה קשר טלפוני עם אליוביץ, ואיימה עליו (כלשונו) להפסיק להפסיק לגבות תשלום בטרם חשבונו ייחסם.

אליוביץ אינו הראשון שמפעיל קבוצות וואטסאפ במודל של מנויים בישראל. קדמו לו מספר יוזמות, בהן זו של עיתונאית גלובס, טל שניידר. אולם אליוביץ הוא היחיד שכנראה זכה לשיחת מאיימת מצד פייסבוק.

ההודעה המלאה של רוטרניק:

בטח שאלתם את עצמכם: למה רשת רוטרניק עומדת להסגר?! הגיע הזמן לספר לכם בהרחבה. כתב מסוים, ביקש ממני בעבר להצטרף לרשת רוטרניק. אמרתי לו שניתן להצטרף בעלות כספית סמלית. הוא לא היה מוכן לשלם. בחוצפתו הרבה טען: ״אם היית מבקש שקל הייתי שוקל״.

כנראה שהכתב יצר קשר עם פייסבוק ישראל וביקש לקבל תגובה למה פייסבוק ישראל מאפשרת לרשת רוטרניק לגבות תשלום (סמלי) כאשר זה נוגד את התקנון של וואטס אפ – פייסבוק ישראל. כנראה, פייסבוק ישראל ״נבהלו״ מהפניה ויצרו איתי קשר טלפוני ואיימו עלי שאפסיק לגבות תשלום אפילו כל שהוא או שהחשבון שלי ייחסם.

אחרי חצי שנה של לבטים החלטתי בחודש האחרון לסגור את הרשת בתחילת 2021 כאשר יסתיימו כל התשלומים שהתקבלו בתחילת 2020. למרות הנזק העצום שהכתב גרם לי, ״אין לו בושה״, הוא פנה אליי שוב בימים האחרונים ואמר: ״אין לך זכות להדיר מי שאינו משלם״ (כאילו שאני עובד אצלו בחינם). עוד הוסיף שזה מקומם שאני דורש כסף באופן לא ראוי ומתעלם מהבקשות שלו לצרף אותו ושאני נוהג איפה ואיפה (טוב שלא דרש שאני יארח אותו בשבת)

חברות וחברים, הגיע הזמן להניח את כל הקלפים על השולחן, רשת רוטרניק החליטה להשאיר מעט אנשים וותיקים ברשת, כיון שאין ביכולתם לשלם סכום סמלי ולא רציתי להשפילם ולכן לא נותקו. לא די שהשארתי אותם ברשת, חלקם ״בחוכמתם הרבה״, סיפרו לחבריהם שמנהלי הרשת ״פריירים״, למרות שאינם משלמים לא מוציאים אותם מהקבוצה.

מעשיו של אותו כתב, גרמו לי ״להרים ידים״ אחרי שנים רבות שלא פעם השחירו את שמי ושתקתי. אני תוהה לעצמי, האם אותו כתב נוהג עם עצמו במקום עבודתו או שהוא דורש מאחרים לנהוג אחרת?! האם הוא היה עובד בחינם למען אחרים ומאפשר לכל אחד לקבל שרות בחינם ?!

ההזדמנות ״לשכפל״ את הצלחתי ליצור קשר בארץ ובעולם, שווה לכולם. במקום לעזור לרשת, הוא החליט לחסל אותו והצליח. יתכן ומגיע לו ״פרחים״ על סגירת הרשת, אוכל לעשות לביתי. חברים יקרים, אני אדם פרטי, זכותי לקבל תשלום סמלי לעבודתי רבת השנים, ולאפשר לאחדים לקבל את השרות חינם.

לאורך השנים השקעתי כ-20 שעות ביממה להעביר כל עדכון אפשרי. סייעתי לרבים למצוא פרנסה. בטוב ליבי איפשרתי לאחדים לא לשלם לרשת כי נחשפתי לבעיות בפרנסה או למצבם המשפחתי. כאדם פרטי יש לי את הזכות להחליט מי ישלם ומי לא.

אתם יודעים איפה נכשלתי?! אספר לכם: החל משנת 2011 ועד שנת 2018 הרשת פעלה בחינם!!! לא דרשתי כלום. בשנת 2017 התייעצתי עם חברים ברשת שאולי הגיע הזמן לסגור, עייפתי. חברים בקבוצה חיזקו אותי ואמרו שמגיע לי לקבל תמורה, הם עודדו אותי לגבות תשלום סמלי באמצעות פייפאל וכך עשיתי.

מאז אני משתדל להקפיד שכל מצטרף חדש ישלם תשלום סמלי. מה שעשיתי בעידוד שלכם, אדם אחד לא יכול לעשות את כל מה שעשיתי, זה היה נס מעל הטבע, גם להעביר עדכונים לאורך כל היום, גם להתעסק בגבייה, גם לשלוח למשרדים השונים אישורים על העסק, ועוד ועוד. למרות הקשיים האישיים לא התלוננתי.

בכסף שקיבלתי (בשיא 50 אלף שקלים שנתי ברוטו) קראתי לזה ״פיצוחים לשבת״ כי זה לא היה הפרנסה שלי. בכסף הזה שילמתי רואה חשבון, ביטוח לאומי, סלולר והוצאות נוספות שהגיעו בהתאם. אתם יודעים כמה נשאר?! כלום, כיון שההוצאות היו גדולות.

לאורך השנים קיבלתי הצעות עבודה ומכולם התבקשתי ״להיפרד מהרשת״ אחרת, לא אתקבל. למה?! כי לא אהיה מרוכז בעבודה, האמת, צודקים. לא וויתרתי על הרשת, התמכרתי לסייע לחברים בכל מה שהיו צריכים, כגון: מציאת עבודה, העברתי מידע, סיוע בהשגת מידע ועוד ועוד. הפכתי לעצמאי ב-5 שנים האחרונות ופתחתי משרד יחסי ציבור קטן ומהכסף שנכנס, אמרתי תודה על הפרנסה.

חברים יקרים, אנא קבלו בהבנה ששיתפתי אתכם בסיפור, אולם, ״הגיעו מים עד נפש״. אני מתבייש באותו כתב שכך בחר לעשות ובפייסבוק ישראל שהשתיקה אותי בשיחת טלפון. אני בז להם, לא פעם הם מפרסמים שהם מעוניינים לעזור לעסקים הקטנים, אני אפילו לא קטן.

המזבלה פנתה לדוברות פייסבוק ישראל שסירבו להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. אליהו באמת עשה עבודה במשך שנים עבודה מדהימה וללא תמורה והמעט שביקש מגיע לו. אני מקווה שיעבור לטלגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים