באזילה: הפסקת האש, מבצע צוק איתן, פיטורי דני דנון ולאן השמאל הישראלי נעלם?

talk_buzzilla
אליאב אללוף
אליאב אללוף

אחד הדברים הבולטים בשיח הגולשים ברחבי האינטרנט הוא התפוגגות השיח המתון והסבלני. ביומיים האחרונים זה "לא קול" להיות שמאלני ולפעמים אפילו לא שקול ומתון, מסתבר. מניתוח שביצעתי עם חברת המחקר אונליין באזילה (Buzzilla) לבקשת בלוג "המזבלה", עולה כי שיח הגולשים מלמד שיש שלושה אנשים שמרוויחים בענק: אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ו… מירי רגב. ומה חושב הציבור על בנימין נתניהו? שווה לקרוא.

על מה הציבור מדבר?
אירועי היממה האחרונה הביאו לשינוי משמעותי בנושאי השיח. השיח שהיה אתמול הטרוגני מבחינת נושאים ונסב סביב נושאים כמו הפגנות השמאל והתגרה האלימה בה היה מעורב זמר הראפ "הצל", צער על האוכלוסייה האזרחית בעזה ודיונים אודות הרחבת המבצע, הפך לשיח כמעט הומוגני שנוגע רובו ככולו (92%) בהפסקת האש. אתמול בבוקר התנגדות להפסקת האש עמדה על 83% – ואז נורו הרקטות של החמאס והקפיצו את מחט הזעם של הציבור ל-91% נגד. הציבור מתנגד להפסקת האש שמדגישה את חולשת המדינה מול הטרור של חמאס.

בעד ונגד הפסקת האש
בעד ונגד הפסקת האש

מבצע צוק איתן – כמה מדברים – ועל מה?
בעקבות המגעים להפסקת אש שנערכו בלילה שבין יום ב' ליום ג' נראית עלייה בשיח יחסית ליום ב' ה-14.07.14. מדובר בעליה של מעל 25% בכמות השיח יחסית לאתמול וזאת בהתחשב בעובדה שהיום עוד לא נגמר. הזירה העיקרית שמניעה את השיח היא זירת הכתבות (43%). הכתבות מביאות לריבוי משתתפים ותגובות וזוכות לשיתופים רבים בטוויטר וברשתות החברתיות.

36% מהשיח על מבצע "צוק איתן" נערך ברשתות החברתיות. זירה זו מאופיינת בעיקר בדיונים שעוסקים לרוב בכתבות שעלו במהלך היום ובהתבטאויות של דמויות ציבור. הדיונים שנדגמו מאופיינים בריבוי תגובות ובריבוי משתתפים. הזירה בה נעשה השינוי הבולט בכמות השיח היא הפורומים, במהלך יום ב' אחוז השיח בזירה זו עמד על 5% ואילו היום הוא עלה ל-15%, ככל הנראה האופי של הזירה זו שמאפשר לנהל דיון בין משתתפים רבים מעודד לנהל בה שיח אודות טיב הפסקת האש.

מבצע צוק איתן - כמה ואיפה מדברים על זה
מבצע צוק איתן – כמה ואיפה מדברים על זה

הסיבה להתנגדות – אספקת אש, לא הפסקת אש. בקרב הציבור קיים חשש מכך שהפסקת אש תביא להתחמשות החמאס ולפעילות צבאית נוספת בעתיד הקרוב. הגולשים מזכירים את מבצע עמוד ענן שלטענתם נכשל בשל הפסקת האש שהושגה.

להפסיק עכשיו פירושו כניעה. הפסקת אש משמעותה כניעה לארגון טרור והפגנת חולשתה של מדינת ישראל מול החמאס.

מה אומרים ה"מתונים" שתומכים בהפסקת אש?
כאמור 9% מהדיונים הביעו תמיכה בהפסקת האש. הסיבה לכך היא הרצון לנסות לחתור לפירוז הרצועה מנשק ותוך כדי כך להראות לעולם שישראל שוחרת שלום. כמו כן התומכים מאמינים כי הפסקת האש תביא ללגיטימציה להמשך המבצע במקרה שבו חמאס לא יעמוד בהפסקת האש.

מי אשם במצב בצד הישראלי?
55% מהדיונים הכילו ביקורת כלפי הממשלה. 18% מדיונים אלה אופיינו בסנטימנט שלילי מאוד כלפי הממשלה, כלומר הכילו רק תגובות שליליות הכתובות בשפה בוטה ובקללות. 72% מהדיונים היו בעלי אופי שלילי ורק 9% אופיינו בסנטימנט מאוזן כלפי הממשלה. בכל השיח, ואף בדיונים שתמכו בהפסקת האש לא הופיע סנטימנט חיובי כלפי הממשלה. ב-43% מהדיונים הביקורת מוטחת בראש הממשלה והשיח כלפיו שלילי מאוד ומתאפיין בקריאות בוז ובכינויי גנאי. ראש הממשלה נתפס כפחדן בשל חתירתו לשקט מול מחבלים ונתפס כמי שבוגד בציבור בוחריו. רבים מהגולשים מבטיחים כי לא ימשיכו לתמוך בראש הממשלה.

על מה הציבור מדבר ומי אשם במצב?
על מה הציבור מדבר ומי אשם במצב?

מי מרוויח מהפסקת האש?
מתוך קריאת הדיונים נראה כי בזמן שראש הממשלה מאבד אמון הציבור, נבחרי ציבור אחרים זוכים לחיזוק בתמיכה. חברי הכנסת העיקריים שעולים בשיח הם אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ומירי רגב.

שיחה - 16.07.14
שיחה – 16.07.14

יום ד' ה-16.07.14 אופיין בירידה בכמות השיח בנושא מבצע "צוק איתן". כרגע נראה כי מדובר בירידה חדה, וזאת לאחר שאתמול נרשם זינוק בנפח השיח בעקבות הדיונים על הפסקת האש. רוב הדיונים שעלו במהלך היום עלו בזירת הטוויטר (62%). בזירה זו רוב השיח מורכב משיחות הזוכות למעט תגובות או לא זוכות לתגובות כלל. הדיונים מתחלקים בין שיתופים לכתבות לבין פוסטים המכילים עמדות גולשים.

מספר הדיונים בזירת הרשתות החברתיות ובזירת הכתבות נמוך יחסית למספר הדיונים שעלו אתמול בזירות אלה. בזירת הרשתות החברתיות עלו אתמול 36% מהדיונים והיום עלו בה 21%. זירת הכתבות שהייתה אתמול במקום הראשון עם 43% מהדיונים, מדורגת כרגע במקום השלישי עם 10%.

לאחר שאתמול 92% מהשיח עסק בנושא הפסקת האש וההתנגדות הציבורית לה, נראה כי אירועי היממה האחרונה הביאו לשינוי בשיח ולהפיכתו להטרוגני יותר. האירוע הבולט שהשפיע על השיח ברשת במהלך היום היה פיטורי ח"כ דני דנון מתפקיד סגן שר הביטחון. השיח בנושא זה עומד עד עכשיו על 41% מכלל השיח ברשת.

נפח ומיקומי שיחה - יום ד' ה-16.07.14
נפח ומיקומי שיחה – יום ד' ה-16.07.14

87% מהדיונים מאופיינים בתמיכה בהחלטה לפטר את דני דנון ורק 13% מתנגדים למהלך. הגולשים שדנים בנושא מתייחסים לראש הממשלה כאחראי למהלך הפיטורין 62% מהדיונים מאופיינים בסנטימנט חיובי כלפי ראש הממשלה, 25% מאופיינים בסנטימנט שלילי ו12% מהדיונים מאופיינים בסנטימנט מאוזן.

התמיכה הגבוהה בפיטורי דני דנון מעט מפתיעה שכן השיח בימים האחרונים אופיין בטון חזק של גולשי הימין הפוליטי שהביעו התנגדות רבה לקבלת ההחלטה על הפסקת אש והביעו ביקורת שלילית מאוד כלפי ראש הממשלה. את הסנטימנט החיובי כלפי ראש הממשלה ואת התמיכה בפיטורי ח"כ דני בדנון ניתן להסביר ברצון של הגולשים באחדות העורף. ברוב הדיונים התומכים בפיטורין נכתב כי ח"כ דנון ערער על האחדות של הממשלה ועל החוזק שלה מול האויב.

פיטורי דני דנון
פיטורי דני דנון

דוגמאות:
הדיונים סביב פיטורי ח"כ דני דנון מכילים התייחסויות לחברי כנסת נוספים. חברי הכנסת אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ומירי רגב שאתמול זכו לתמיכה בעקבות התנגדותם להפסקת האש מוזכרים היום כמי שפוגעים בכוחו של ראש הממשלה. הגולשים שתומכים בפיטורי ח"כ דנון תומכים גם בפיטוריהם.

התייחסות לציוץ של ריהאנה, שקרא לשחרור פלסטין הופיע בכ-12% מהדיונים שעלו במהלך היום. רוב הדיונים בנושא התפרסמו בזירת הטוויטר ולא זכו כמעט לתגובות. האירוע הביא לדיונים בעלי סנטימנט שלילי כלפי הזמרת ואף להכללתה ברשימת הזמרים "עוכרי ישראל".

10% מהדיונים עסקו בהצעה להפסקת אש. רוב הדיונים על הפסקת אש אופיינו בטון ציני. כל הדיונים מאופיינים בהתנגדות למהלך. להבדיל מאתמול, הדיונים בנושא הפסקת האש לא עוסקים בביקורת כלפי הממשלה שנכון לעכשיו ממשיכה את התקיפות ברצועת עזה.

נושא התנחומים לנפגעים הישראליים היווה 10% מהשיח ואופיין בנימה של השתתפות בצער. השיח שנגע להרוג הישראלי לא הכיל קריאות הסתה וגזענות. עם זאת, קריאות הסתה וגזענות נראו בשיח שנגע לנפגעות הבדואיות.

קו
הכותב הינו מנטור מדיה חברתית ויועץ שיווק למותגים מובילים ומיזמים יוצאי דופן, ושותף במיזם "לייק אנד שר", החברה המובילה בישראל בהפעלת מובילות דעה לקידום שיח על מוצרים ושירותים חדשים, המפעילה למעלה מ-30,000 גולשים.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים