פיגוע הדריסה: קריסת חברת התקשורת בזק נמנעה בזכות שלושה דברים

יש פיגוע ויש פיגוע של בזק
יש פיגוע ויש פיגוע של בזק

עלא אבו ג'מל, טכנאי של חברת התקשורת 'בזק' במזרח ירושלים, רצח הבוקר בפיגוע דריסה בירושלים אדם אחד ופצע אדם נוסף. הרכב ששימש את המפגע היה רכב חברה ממותג בזק. בחברה הביעו זעזוע עמוק בעקבות הפיגוע שבוצע על ידי אחד מעובדיה וברגעים אלו ממש החברה ומנהלי המשבר שלה, פועלים במלוא המרץ ובכל הזירות, הן תקשורתיות והן חברתיות על מנת לצמצם את הנזקים שנגרמו. אולם לא בזכות ניהול משבר מוצלח חברת בזק תנצל מההשלכות למעשי המפגע.

עלא אבו ג'מל, בזק
עלא אבו ג'מל, בזק

'בזק' היא אחת מהחברות הגדולות בישראל, היא לבטח חברת התקשורת הגדולה בה, אך פרשיות מסוג זה, במיוחד כשמדובר בנטילת חיי אדם על רקע לאומני ופח"עי בימים טעונים ומתוחים שכאלו, בהחלט יכלו להביא לקריסתה של החברה. לא במכה אחת, בהדרגה, אולם בכל זאת החברה לא תקרוס, הנזק שיגרם לה יהיה מינורי ולטווח קצר, אם בכלל. מנויים יתנתקו, מנויים חדשים יגיעו, זהו הלך הרוח של התקופה הנוכחית.

מעשיו של אבו ג'מל כמובן שאינם מייצגים את החברה ואת הלך הרוח של עובדיה או לפחות מרביתם. אולם 'בזק' היא לא עוד חברה מסחרית, היא סימבול בחברה הישראלית. וככזו קשה למצוא הצדקה לכך שגם אם מדובר במקרה חד פעמי של עובד שנפל בין הכיסאות ובין הבדיקות והסינונים הביטחוניים שלטענת בזק זו מפעילה [ראו כתבה ב-ynet שמעידה כי אבו ג'מל היה מחבל מוצהר], החברה בכל זאת תצליח להמשיך לפעול כרגיל והפרשיה תשכח בתוך מספר ימים כלא הייתה. את "הקרדיט" למניעת קריסתה של בזק אפשר לזקוף בין היתר לשלושה גורמים:

1. דור הדאחקות, גאגים וממים: מיד עם דבר הידיעה על הפיגוע בירושלים והעובדה שהוא בוצע על ידי מחבל עובד חברת בזק, מיטב הגאגיסטים והממיסטים של הרשת החלו ביצירת דאחקות סביב הפיגוע. זהו פני הדור שלנו, דור שבוחר להצחיק במקום להילחם, דור שבוחר לקבל לייקים ושיתופים במקום לצאת ולמחות.

קרדיט: יהודה אלמליך
קרדיט: יהודה אלמליך

הגאגים והממים הם אחד הכלים הטובים ביותר של ניהול משברים וגם ההרסניים שבהם, האירוניה היא שאלו נעשים בחינם ובחסות מובילי הדעות ברשתות החברתיות שמחפשים את הלייק והשיתוף הבא, במקום להוביל את המחאה והמאבק הבא. דאחקות מדכאות שיח רלוונטי, הן מדחיקות את הנושא החשוב באמת לשוליים והופכות אותו לבדיחה. אסור לזלזל בהשפעה הרחבה של גאגים וממים על השיח הציבורי ועל תפיסת הציבור מנושאים שעולים לסדר היום, ההשפעה שלהם נרחבת וכך גם החשיפה, שלעיתים נאמדת במיליונים לאחר שהתכנים מופצים ויראלית בוואסטאפ ובפלטפורמות נוספות.

קרדיט: אלון כץ
קרדיט: אלון כץ
קרדיט: אופיר אונגר, ישי שלמון
קרדיט: אופיר אונגר, ישי שלמון
קרדיט: רן אילן
קרדיט: רן אילן

2. אינטרסים של התקשורת: בזק כאמור היא חברת התקשורת הגדולה בישראל, היא אוחזת בחברות כמו פלאפון, יס, אתר החדשות וואלה! שם כמובן ובשונה מאתרי חדשות אחרים, בחרו להצניע את העובדה שהמפגע הוא עובד בזק והתייחסו לכך רק באיזכור מינורי בכתבה שעלתה. אך בזק היא לא רק חברת התקשורת הגדולה בישראל, אלא גם אחת המפרסמות הגדולות במשק ובשילוב של כלל חברותיה, קבוצת בזק היא המפרסם הגדול בישראל.

ואיפה וואלה?
ואיפה וואלה?

במדינה כמו ישראל, גופי התקשורת הישראלים חוששים לכיסם ובצדק. עידן האדבלוקים, אמלקים ונתוני הרייטינג והחשיפה לפרסומת בטלוויזיה, בעיתונות וברדיו שנמצאים גם כך במגמת ירידה מתמדת, הם פקטור חשוב מאוד ונלווה לעובדה שגופי התקשורת במקרים רבים נמנעים מהתעסקות יתר בנושאים מסויימים, כמו המקרה המדובר.

3. פייסבוק וההשפעה שלה: לרשת החברתית 'פייסבוק' יש השפעה אדירה על הלך הרוח גם מחוץ לעולם הווירטואלי ומכמה סיבות. האלגוריתם של פייסבוק בנוי בצורה כזו שהוא מתעדף תכנים מסוגים שונים על פני תכנים אחרים. פייסבוק כאמור נתפסת בעיני כרבים רק כפלטפורמה, אולם ניתוח וראייה קצת יותר מקיפה, מעמיקה ונאורה מגלה כי גם בזכות תיעדוף התכנים על ידי האלגוריתם – מה זוכה ליותר לייקים, תגובות ושיתופים ומה זוכה לפחות, נוצרה תופעת הדאחקות שמוזכרת בסעיף הראשון והיא זו שלעיתים משפיעה באופן ישיר על התוצאות וההשלכות וגם על האי-השלכות והתוצאות שכאמור מוצגים בפוסט.

גופים מסחריים רבים מנהלים כמעט לחלוטין את מערכי התמיכה, הסיוע והשירות שלהם באמצעות הרשתות החברתיות, בראשן פייסבוק, והגולשים והצרכנים מאפשרים להם להתנהל כך. מה שלעיתים אנחנו שוכחים היא שפייסבוק היא פלטפורמת שיח חד צדדית, היא לא מאפשרת יצירת דיאלוג אמיתי ונכון אולם בכל זאת כצרכנים אנחנו בוחרים להתנהל רק בה. במרבית מעמודי הפייסבוק המסחריים מוחקים תגובות, סוגרים "קירות" וחוסמים גולשים שמוחים לנוכח עוול כזה או אחר ובעיקר מנהלים משבר בצורה כל כך חד צדדית עד שלמרבית הגולשים פשוט נמאס מלנסות.

בתמונה: סטטוס בעמוד של בזק, אחד הגולשים טוען שהטכנאי שבזק שלחה לו הוא המחבל שביצע את הפיגוע, בתגובה הוא זוכה לתגובות קשות של אחד מעובדי בזק. האם כך מתנהלת פלטפורמה שירותית של דיאלוג בין צרכן לעסק? לא.

מתוך העמוד של בזק
מתוך העמוד של בזק

קריאה לבזק שפורסמה באחד העמודים – אל תחסמו תגובות:

סטטוס מתוך עמוד ויראלי
סטטוס מתוך עמוד ויראלי

תגובת חברת בזק: "בזק מביעה זעזוע עמוק בעקבות הפיגוע בירושלים ברחוב מלכי ישראל, ומפעילותו החבלנית של עובד החברה (שנהרג במהלך הפיגוע). אנו המומים מהמעשה הנפשע, מביעים שאט נפש מהמעשה, כואבים את כאבן העמוק של משפחות ההרוגים ומתפללים להבראתם המהירה של פצועי הפיגוע". אנחנו מדגישים כי לא נראה כל סימן מוקדם, ולא נצפה כל שינוי בהתנהגותו של העובד, אשר יכלו להעיד מראש על פעילותו החבלנית הנפשעת. אנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות, וליבנו עם הנפגעים באירוע ובני משפחתם".

"בזק מעסיקה עובדים על פי קריטריונים מקצועיים בלבד וללא כל התייחסות לדת, גזע או מין. אנו פועלים על פי הנחיות גורמי הביטחון ובהתאם לכללים הקבועים בחוק בכל הנוגע להעסקת עובדים. העובד המדובר נבדק ואושר על ידי גופי הביטחון, אך בזק לא קיבלה כל הנחיה לגבי העסקתו בחברה. ליבנו עם הנפגעים באירוע ובני משפחתם ואנו מאחלים החלמה מהירה ובריאות".

"בתקופה האחרונה כולנו עדים למעשי טרור מחרידים ומתפללים לימים טובים יותר. אנו קוראים את תגובותיכם ומבינים את הכעס והתסכול הגדול. כחברה המעסיקה אלפי עובדים בכל רחבי ישראל, אנו שמים את מבטחנו בגורמי הביטחון בניסיונותיהם לאתר ולמנוע ממפגעים לבצע פיגועים. פעלנו ונמשיך לפעול על פי כל ההנחיות הנדרשות מאתנו בהקשר הביטחוני, ובכלל זה העסקת עובדים, ובעיקר מקווים לימים שקטים יותר". כך נמסר מחברת בזק.

קרדיט תמונת קאבר: אופיר אונגר, ישי שלמון

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים