בהלת זכויות היוצרים ברשת פייסבוק כבר כאן – כך תתכוננו למכה החדשה

בהלת זכויות היוצרים בפייסבוק כבר כאן
בהלת זכויות היוצרים בפייסבוק כבר כאן

אחרי שבועת התוכן השיווקי הסמוי ברשת החברתית 'פייסבוק' התפוצצה בתחילת 2015 עם הסרת עמוד הפייסבוק הפופולארי 'סטטוסים מצייצים' וגל של פאניקה במערכות אתרי החדשות הגדולים, למזבלה נודע כי הבועה הקרובה תתמקד בזכויות יוצרים, הסרת תכנים ופרופילים, גם על הפרות בדיעבד. כך תתכוננו למכה הגדולה שעתידה למחוק מאות אלפי פיסות תוכן ברשת החברתית ואולי אף את הפרופיל האישי שלכם.

בחודש ספטמבר 2014, פייסבוק החלה באופן רשמי להציג את מספר הצפיות לסרטונים אשר עולים בפרופילים ובעמודים, פעולה אשר היוותה בזמנו את יריית הפתיחה במלחמה כנגד אתר יו טיוב של גוגל. בזמן שלמנהלי התוכן אשר נחשפים לנתוני האמת של העמודים אותם הם מנהלים ברור שמספר הצפיות אשר מוצג בתחתית כל סרטון אינו באמת משקף את המציאות, אלא פועל יוצא מכך שלמרבית הגולשים, סרטוני הוידאו מוצגים ב-autoplay בפיד שלהם, ומספר הצפיות נערם גם אם מרבית הגולשים כלל אינם צופים בסרטון עצמו, פייסבוק הצליחה תוך יצירת מצג שווא של ויראליות, לפגוע בצורה קשה ואולי אף אנושה באתר יו טיוב ולהעביר את עיקר זירת הוידאו אל תוך הרשת החברתית.

מזה שנים שאתר יו טיוב מפעיל מערכת בשם 'Content ID' המאפשרת לבעלי התוכן לזהות הפרת זכויות יוצרים ברחבי האתר ולהחליט האם הם מאפשרים לתוכן להישאר ביו טיוב תוך השמת פרסומות על גביו או לדרוש את הסרתו או חסימתו במדינות מסויימות. "סרטונים שמועלים ל-YouTube עוברים סריקה מול מסד נתונים של קבצים שנשלחו אלינו על ידי בעלי זכויות היוצרים. בעלי זכויות יוצרים יכולים להחליט מה לעשות כאשר תוכן בסרטון ב-YouTube נמצא מתאים לעבודה שבבעלותם. כאשר זה קורה, מוגשת תביעת Content ID נגד הסרטון" (יח"צ יו טיוב).

התוכן הוסר // צילום מסך מתוך פייסבוק
התוכן הוסר // צילום מסך מתוך פייסבוק

בכל הנוגע לקליפים וקטעים מוזיקלים, פייסבוק מזה שנים פועלת אולם בצורה מצומצמת למיגור התופעה, לפחות באופן רשמי, פייסבוק אינה מפעילה מערכת המאפשרת לכל גולש לזהות האם נעשה שימוש בתכניו ברחבי הרשת החברתית, מה שעדיין השאיר את הוידאו בלוגרס ביו טיוב. אולם בחודשים האחרונים, החלה הרשת החברתית לאכוף את זכויות היוצרים, לא באופן גורף, אלא ממה שעולה בשם קבוצת יוצרי תוכן שנבחרה בקפידה, כדוגמת באזזפיד, Funny or Die וגופי חדשות שונים.

למזבלה נודע כי בשבועות האחרונים פייסבוק החלה לסרוק גם בדיעבד הפרות זכויות יוצרים שנעשו בעמודים ישראלים, במקרים מסויימים, כפי שדווח למזבלה, אף נחסמו הפרופילים האישיים של מנהלי התוכן. כידוע, חסימה בעקבות הפרה זכויות יוצרים חוזרת, משמעה חסימה קבועה של הפרופיל ללא היכולת לקבלו חזרה.

במשך שנים, האלגוריתם של פייסבוק תיעדף סרטוני וידאו אשר מועלים לעמודים על פני תכנים אחרים כדוגמת סטטוסים טקסטואלים ותמונות. סרטוני הוידאו זכו לחשיפה גבוהה יותר ויצרו אם תרצו התמכרות בקרב מנהלי העמודים, אשר תפקידם הוא לייצר כמה שיותר אינטראקציות וחשיפה לעמוד. מעשיה של פייסבוק אינם הוגנים, מצד אחד היא גרמה לכולנו להעלות סרטונים לרשת החברתית לשם מלחמתה ביו טיוב ועתה היא מענישה אותנו בדיעבד.

מוערך כי עד סוף 2015 גם לגופי התקשורת והתוכן הישראלים, לפחות לקבוצה סלקטיבית שבהם, תהיה אפשרות לחיפוש אחר תוכן מפר זכויות יוצרים ברחבי פייסבוק. מה שעלול להעמיד בסכנה גדולה עמודים רבים, אפילו גדולים שבהם, אשר כדרך קבע מעלים סרטוני וידאו.

כך תקדימו תרופה למכה
למרות שפייסבוק רוצה שנמשיך להעלות סרטונים, מומלץ להעלות תכנים רק אם קיבלתם אישור בכתב מהיוצרים ובעלי זכויות היוצרים. בנוסף מומלץ לעבור על כל ארכיוני הסרטים שהעלתם לפייסבוק ולמחוק את מרביתם, בדגש על תכנים של יוצרי תוכן גדולים בחו"ל, כדוגמת VINE, באזזפיד, Funny or Die, גופי חדשות, קליפים ועוד. בכל הנוגע ליוצרי תוכן מקומי, מומלץ למחוק ולא להעלות תכנים של זכיינית ערוץ 2 קשת, אשר מוכרת היטב כאחת שלא בוחלת בשום אמצעי בשביל להסיר את תכניה המועלים מחוץ לאתר מאקו. כזכור, קשת סגרה בעבר לערוץ 10 את ערוץ היו טיוב שלו בעקבות הפרות זכויות יוצרים.

כתבות נוספות בנושא פייסבוק במזבלה:
ברוכים הבאים למודל הגן הסגור של פייסבוק
מחירון התוכן השיווקי המלא בפייסבוק
למה יש יוזרים פקטיבים ברשת החברתית? התשובה נחשפת לראשונה
כך פייסבוק גובה "פרוטקשן" ממפרסמים ישראלים

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים