פירווק או שירסום: כך שינתה האינטרנט את עולם השיווק והפרסום‎

sinaigez

מאת: סיני גז, מייסד-שותף בסללום מדיה גרופ

שניים-שלושה קליקים, זה ,לעיתים, כל התהליך השיווקי-פרסומי שגולש-צרכן-לקוח נדרש לעשות בשביל לרכוש מוצר, שירות או אירוע. בא, רואה, קונה. לעיתים רבות, זהו תהליך מהיר יותר מזה שהכרנו עד כה. מן הצד השני, התהליך הזה לעיתים הוא דווקא מורכב, גמיש ומגוון יותר, אך בבסיסו מדובר בתהליך שבו חלק ניכר מהפוקוס עובר לגולש ופעמים רבות מנהל השיווק נאלץ לתפקד כמנהל פרסום ומנהל הפרסום נדרש לתפקד כמנהל שיווק, בעיקר בגלל מרחק הקליקים המשתנה שמפריד בין הגולש לבין המוצר, השירות או האירוע שהוא רוכש. לעיתים מדובר בתהליך של חיפוש, גלישה מעמיקה, בדיקת מחירים והשוואה בין מוצרים, קריאת תוכן רב, התייעצות עם חברים וכדומה. שני התהליכים הן, המהיר והן הארוך המתרחשים ברשת, מייצרים מציאות שיווקית-פרסומית חדשה, מאתגרת ומעניינת, למעשה, הם מאלצים את שני העולמות להידחס האחד לתוך השני.

סיני גז
סיני גז

הרשת מטשטשת את הגבולות בין שיווק ובין פרסום, ואף משנה אותם לכדי קליקים בודדים או דווקא קליקים רבים ומשתנים, לעיתים כאשר השיווק והפרסום באים זה על חשבון זה. בעוד שיווק מתמקד בתהליך המכירה הפרסום ממוקד בתהליך העברת המסר, אך כאשר הקליקים הם שם המשחק עמוד פרסומי יכול להיות שיווקי יותר ('השאירו פרטים כאן') מהעמוד השיווקי באתר. שני התהליכים מתמזגים זה לזה והופכים מצד אחד, מצומצמים וממוקדים יותר ('לרכישה היכנסו עכשיו'), יש שיארמו בנאליים ומשעממים פעמים רבות ומאידך מייצרים הזדמנויות ואתגרים ששני העולמות הללו, הן השיווק והן הפרסום, לא נדרשו להתמודד איתם, עד כה.

לתוך התמהיל הזה נכנסים גם עולמות שעד כה נחשבו פריפריאלים לשיווק ופרסום , כמו יחסי ציבור, עיתונות ועיצוב מוצר למשל, אך השטחת התהליכים השיווקים והפרסומים ו'דחיסתם' לכדי תהליך אחד, נתנו אותותיהם גם בתחומים אלו.

מדי פעם אני שומע קולגות שמגדירים את האינטרנט כ'זירה נוספת' לשיווק ופרסום, אך כאשר אני תוהה במה בדיוק הם עוסקים, בפועל, ביום-יום, התשובות שלהן הם הדוגמה הטובה ביותר לכך שתחומים שבעבר היו נפרדים כל כך, הפכו קרובים ומשיקים, כאשר במקרים רבים הדבק ביניהם היא האינטרנט. אם בעבר הלא רחוק כל כך מנהלי שיווק התמקדו בקידום מבצעי מכירה ושיווק לקהלי יעד מובחנים, כאשר לצידם מנהלי הפרסום בחנו את האסתטיקה של מודעות הפרסום, המדיה הרלוונטית לפרסום ותקציב הפרסום, הרי שהיום, כאשר מערכות הפרסום המקוון מאפשרות לשלב, באופן מובנה, הן בתהליך הפרסום עצמו והן בתהליך המכירה או ה'מטרה' פילוחי קהל יעד ומבצעי מכירה בזמן אמת, הרי שמנהל השיווק עשוי להפוך באחת למנהל פרסום. כאשר הצפה של מודעה מסויימת פרסום של סטטוס /פוסט פרסומי, או שינוי טקסטואלי (למשל על מבצע מיידי) משנים את מחזור המכירות בזמן אמת, תהליכים שפעם נחשבו שמורים לעולם הפרסום, הרי שהיום מנהל שיווק שמעוניין לייצר תהליכי מכירה ממוקדים ומדוייקים יותר נדרש לכל הפחות להכיר אותם ולהשתמש בהם.

קראו גם: למה הטראפיק לא נותן לכם תמונה מלאה

מן העבר השני, כאשר הדרישה מאנשי הפרסום לייצר 'מכירה' – השינוי כאן ברור – הפרסום והשיווק מותכים האחד לשני ונדרשים לתת תשובות ותוצאות שפעם היו נפרדות האחת מהשניה. יתרה מכך, וכאן אני עלול לעורר את זעמם של אנשי הפרסום, כאשר מודעות הפרסום הן כמעט גנריות ודורשות שינויי טקסט מינימלים, כאשר זירת הפרסום והשיווק המשמעותית היא מנוע החיפוש והרעיון השיווקי הוא לנתב את הגולש ליעד השיווקי באמצעות מונחים שהוא, הגולש, מחפש, הרי שהשינויים כאן הוא ברור. פילוח קהל היעד, קליעת התוכן/המוצר לטעמו של הגולש-צרכן, כתיבת המודעה וכדומה הופכים את התהליך לקצר יותר אך כזה שדורש משני הצדדים, הן הפרסום והן השיווק, לצאת מאיזור הנוחות שלהם.

לדעתי, בשנים האחרונות נוצר כאן מעין ייצור כלאיים שמשלב באופן מובנה בין פרסום ובין שיווק, תרצו תקראו לו 'פירווק', 'שירסום', Adverketing, Marketising או בכל שם אחר, אבל כאשר השניים שלובים האחד בשני, עד חוסר יכולת אמיתית / מהותית להבחין ביניהם, הרי שאנחנו נדרשים להגדיר אותם מחדש, לעדכן אותם ולהתאים אותם לזמננו.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים