מבלי ששמתם לב: פייסבוק ישראל סגרה את אחד העמודים הגדולים והפופולארים במדינה

עמוד הפייסבוק 'סרטונים מעניינים'
עמוד הפייסבוק 'סרטונים מעניינים'

'באים לבנקאים' הם לא היחידים שהוסרו מפייסבוק, גם עמוד הפייסבוק הפופולארי 'קרניבורים עם חיוך על השפתיים' של עמרי וייל וברק הררי שהיה מעוז אוהבי הבשר בפייסבוק, הוסר ביולי השנה מעל פני הרשת החברתית. ואלו הם רק העמודים שזכו לסיקור תקשורתי, על פי הערכות מדי שנה מסירה פייסבוק מאות אלפי עמודים מתוך למעלה מ-100 מיליון שפועלים ברשת החברתית. היא עושה זאת באופן שרירותי, לפעמים אלים, אך בעיקר בצורה חד צדדית, ללא הצורך במתן דין וחשבון.

עידכון 24.8 // 06:00: העמוד חזר לאוויר באורח פלא. אבל עדיין תקראו את הפוסט, הוא חשוב.

התסכול שעובר על מנהל העמוד לנוכח הסרתו הוא גדול מכדי להמחיש במילים והוא מתעצם ככל שהזמן עובר וזה מבין שפייסבוק לא הולכת להחזיר אותו וגם לא לתת את הדין ולענות לעשרות פניותיו ובכך בשקט בשקט עם מעט לחץ ציבורי ועוד פחות סיקור תקשורתי, פייסבוק יכולה בקליק אחד למחוק לחלוטין מפעל חיים של אדם או עסק או ארגון וזאת ללא הצורך במתן סיבה.

הוכחה לכך הוא כנראה הסיפור העגום של עמוד 'סרטונים מעניינים' שהוקם לפני כ-3.5 שנים ע"י אלירן כהן והוסר לחלוטין מפייסבוק בשבוע שעבר, בטענה כי בעלי העמוד הפרו את תנאי השימוש של הרשת החברתית.

'סרטונים מעניינים' הוא עוד דוגמא לעבודה מאומצת של אדם, שבקליק אחד נמחקת לחלוטין. לא מדובר בעמוד קטן, אלא כזה שמנה למעלה מ-260 אלף חברים וחברות ונחשב לאחד העמודים הגדולים והפופולארים בישראל. תכניו של 'סרטונים מעניינים' הגיעו ללמעלה מ-8 מיליון גולשים מדי חודש ולכ-2.5 מיליון ישראלים מדי שבוע, עם אלפי לייקים, שיתופים ותגובות לכל סטטוס, אבל זה לא מה שעצר מפייסבוק מלמחוק אותו.

סרטונים מעניינים - הוסר מפייסבוק
סרטונים מעניינים – הוסר מפייסבוק

הכושי עשה את שלו הכושי יכול ללכת
אחד החטאים של 'סרטונים מעניינים' הוא בכך שבעיני פייסבוק הוא הפך ללא רלוונטי. עוד מתחילת דרכה עודדה פייסבוק את מנהלי העמודים ובכלל את כלל הגולשים להעלות סרטונים ובדגש על סרטונים שאינם שלהם לרשת החברתית, תוך מניפולציות אלגוריתמיות שאלה יקבלו חשיפה ואינטראקציה גבוהה יותר מסרטוני יו טיוב.

ובכך במשך שנים ניצלה פייסבוק את הגולשים ככלי ניגוח במאבק שלה מול יו טיוב על השליטה בשוק הוידאו. ועתה כשפייסבוק כבר עקפה בסיבוב את אתר הוידאו של גוגל והשיקה את כלי ה-Content ID, היא אינה צריכה עוד את אותם עמודים, כמו 'סרטונים מעניינים' והיא זורקת אותם לפח, בטענה כי אלו הפרו את המדיניות שלה. אותה מדיניות שפייסבוק העלימה ממנה עין במשך שנים, רק כי זה שירת את מטרת העל שלה. למחוק את יו טיוב.

אחרי 3.5 שנות השקעה ועבודה מסביב לשעון, גילה כהן לתדהמתו ביום חמישי האחרון, כי פייסבוק מחקה לחלוטין את העמוד שלו, גם לאחר הגשת הערעור פייסבוק סירבה להחזירו והסתפקה בהודעה: "הדף שלך חדל מלהיות מפורסם – ככל הנראה שחומרים שהעלית לפייסבוק לא ממלאים את תנאי השימוש של פייסבוק".

יומיים לאחר הגשת הערעור נראה שפייסבוק החליטה להסלים את תגובתה וכהן קיבל הודעה כי הדף הוסר לחלוטין והגישה אליו נחסמה גם למנהלי העמוד עצמם.

הודעת ההסרה שקיבל כהן
הודעת ההסרה שקיבל כהן

כהן מספר למזבלה: "לדף מעולם לא עלה חומר פוגעני, גזעני, מיני או חומר קשה לצפייה. מעולם לא הייתה תופעת שיימינג כלשהי ומעולם לא פרסמנו חומר ממומן כלשהו ,לא היו קישורים שיקריים או וירוסים שונים. אין לי תשובה מה הפוסט הבעייתי שגרם למצב הזה לקרות ולמייל הכואב הזה להישלח אליי – ככה נעלמו להם כמעט 260 אלף עוקבים ויותר מ-3 שנים של עבודה קשה פשוט מפעל חיים שנעלם ברגע, עתיד ומחשבות להמשך שנגדעו בלחיצת כפתור ללא הסבר וללא רחמים"

"הגוף שלי לא הפסיק לרעוד עברו כמה דקות התחלתי לעכל את מה שלפני רגע ראיתי, הלב לא הפסיק לפעום במהירות העיניים החלו לדמוע מרוב לחץ וחשש… הרגשה מוזרה לגמרי אני הרגשתי שאינני נמצא בתוך הגוף שלי ממש כמו זומבי שאני מרחף כמו בחלום יותר נכון סיוט… באותו היום כשסיימתי את העבודה נסעתי במהירות הביתה והתחלתי לשאול כל אדם אפשרי שאני מכיר אם יש לו פתרון והסבר למצב הזה שנחת עליי במפתיע אך למרבה הצער לאף אחד לא הייתה תשובה. התחלתי לחפש דרכי תקשורת באינטרנט מצאתי כמה מיילים ואנשים שונים שעובדים בפייסבוק אף אחד מהם לא ענה ואף מייל לא החזיר תשובה – למה הדף הוסר איזה פוסט גרם לכל המערכת לקרוס וליום השחור הזה להגיע מה בדיוק עשיתי שמגיע לי העונש החסר פרופורציה הזה?!".

על אף פניות המזבלה, בחברת פייסבוק ישראל סירבו להגיב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

10 תגובות לפוסט

10 תגובות

  1. אני מקווה שתנצלו את המומנטום ולא תרפו כי יום אחד זה עיתונאי ובימים אחרים אלו אנשים אחרים. פייסבוק כנראה לא רוצה להיות תחת אור הזרקורים של ביקורת במדינת ישראל. הרי ברור שהדף חזר בגלל צירוף מקרים של ביקורת כלפי היחצן ומנכלית פייסבוק ישראל.
    ובהזדמנות זאת בוז לנשיא ריבלין, פשוט בוז, על אירוח של מי שבוזזת ממדינת ישראל הכנסות ענק ומתייחסת לתושביה כמו לזבלים.
    שריקת בוז ארוכה גם לחנפנים, שביקור בבית הנשא לצד מנכלית פייסבוק ישראל גורמת לו להרגיש בעל ערך והוא לא מתבייש לשבת לצדה.

  2. זה לא רק פייסבוק, גם גוגל
    מורידה ערוצי יוטיוב של אנשים שחיים מזה..ביום אחד הולכת להם עבודה של שנים
    גם מפתחי אפליקציות. ביום אחד כל האפליקציות שלהם נעלמות וכל ההכנסות.
    אין עם מי לדבר. רובוטים שעונים לך תגובה אוטומטית.
    מבחינתם אם עשית טעות, שילמת עליה לכל החיים. אסור לך יותר לפתוח אפילו חשבון בגוגל.
    הם בודקים את השם שלך, כרטיס אשראי, מסמנים את המחשב שלך.
    אנשים שרוצים לעקוף את החסימה בדרך כלל מריצים עם שם חדש, כרטיס אשראי חדש ונכנסים לחשבון החדש מVIRTUAL MACHINE

    זה עולם המונופלים שאף ממשלה לא משגיחה עליהם
    עכשיו זה פוגע באנשים שגם חיים מזה

  3. להפעיל דף שהביא 250 אלף לייקים. זה מפעל חיים לכל מי שמבין אינטרנט.
    גם השקעה של חודשים לא אמורה להיגדע בצורה ברוטאלית שכזה. ועל אחת כמה וכמה הידיעה שפייסבוק קטע השקעה של 3 שנים של בן אדם, ובאופן פשוט שרירותי חתכה 3 שנות השקעה. פשוט אכזרי. פשוט אטימות.
    מעניין שהמתחרות של פייסבוק באשר הם לא מציפים את הענין הזה ברשת.
    איפוא השיימינג נגד פייסבוק?

  4. מי שהקים את "מפעל חייו" ע"ג עמוד חינמי שמתארח בשרת של חברה שמחשבנת רק לבעלי המניות שלה, שיבושם לו.

  5. מפעל חיים?! לא נסחפת בכלל… כולה עמוד פייסבוק שכנראה הפר זכויות יוצרים וכנראה מכר פוסטים סגנון אבי לן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים