העולם בסערה: סטטוס תמיכה של ראש ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג נמחק ע"י פייסבוק

ארנה סולברג צונזרה בפייסבוק
ארנה סולברג צונזרה בפייסבוק

סערת הצנזורה של העיתון הנורבגי 'אפטנפוסטן' בפייסבוק ממשיכה להסעיר את העולם ובשעות האחרונות מדווח כי פוליטיקאים רבים וביניהם גם ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג הצטרפו כאקט מחאה ותמיכה בעיתון כנגד הצנזורה של פייסבוק והעלו את התמונה שהוסרה לעמודי הפייסבוק שלהם.

כפי שדווח, הסטטוס של העיתון שהוסר הכיל קישור לכתבה אדיטוריאלית שסקרה את שבעת הצילומים ששינו את העולם. אחד הצילומים שהוצג בתמונה המוקטנת של הקישור, הוא של פאן טי קים פוק, פעילת שלום וייטנאמית-קנדית המוכרת כילדה המוצגת בתצלום "The Terror of War" (ילדת הנפלם) שצולם במלחמת וייטנאם ב-8 ביוני 1972. בתצלום נראית קים פוק בגיל תשע, רצה עירומה על הכביש, לאחר שנכוותה קשות בגבה ממתקפת הפצצות של כוחות צבא דרום וייטנאם. הצילום נחשב לאחת התמונות המוכרות ביותר בהיסטוריה ואף זכה בפרס פוליצר.

הסטטוס של ארנה סולברג שנמחק
הסטטוס של ארנה סולברג שנמחק

כמחצית מחברי הפרלמנט הנורבגי העלו את התמונה במטרה למחות על הצנזורה האלימה של פייסבוק אולם כשעה קלה לאחר העלאת התמונות לעמודי הפייסבוק שלהם, התברר שידה של פייסבוק אינה בוחלת בשום אמצעי, גם כשמדובר בעמודי פוליטיקאים והאחרונה הסירה לחלוטין את כל התמונות, אפילו את הסטטוס של ראש הממשלה.

באפטנפוסטן של קבוצת התקשורת 'שיבסטד מדיה' לא נשארו חייבים לפייסבוק והעורך הראשי של העיתון, אספן אגיל הנסן הודיע לה באופן רשמי: "אנחנו לא נצונזר ולא נתקפל למדיניות האלימה של פייסבוק ושל מייסדה מארק צוקרברג". בעיתון כאמור השיקו היום ולראשונה בצעד תקדימי שער עיתון שלם ובו מכתב פתוח לצוקרברג. באתר העיתון שנחשב לבעל התפוצה הנרחבת ביותר בנורבגיה עלו לא פחות מ-5 כתבות שונות וביקורתיות על הצנזורה של פייסבוק, לרבות עידכון חדשותי על הסרת הסטטוסים של הפוליטיקאים [לקריאה במקור].

בטרם הסרת הסטטוס של ראש הממשלה סולברג, הסטטוס זכה ללמעלה מ-2000 שיתופים -7000 לייקים, לאור הסרתו שיגרה ראש הממשלה מכתב למארק צוקרברג. הסטטוס כאמור הוסר מלפחות 7 עמודי פוליטיקאים, ביניהם גם מזה של שר החינוך הנורבגי שטען בכל תוקף שלא מדובר בפורנוגרפיה אלא בתמונה בעלת ערך היסטורי ממשי.

מתוך אתר אפטנפוסטן
מתוך אתר אפטנפוסטן

ממחלקת הדוברות של פייסבוק העולמית מסר: "אנחנו מכירים בעובדה שמדובר בתמונה אייקונית, אולם קשה לנו לקבוע את הגבולות בין תמונת עירום של ילד לתמונה אחרת כמו התמונה המדוברת. אנחנו מנסים לאזן ולאפשר לאנשים להתבטא בצורה חופשיה תוך הקפדה על חויית שימוש וכללי מדיניות הפלטפורמה. הפיתרון שלנו אינו מושלם, אבל אנחנו נמשיך לשפר את המדיניות שלנו".

גם בישראל פייסבוק מפעילה צנזורה על סטטוסים ועל פי הערכות מסירה כמה אלפי פיסות תוכן מדי יום. כזכור, לפני כשלושה שבועות נחשף במזבלה כיצד משרד היח"צ 'שלום תל אביב' של זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, ניטר וריגל אחר פעילות 'באים לבנקאים' בשם לקוחותיו פייסבוק ישראל ואיגוד הבנקים.

לאחר פרסום הכתבה, סטטוסים של עיתונאים רבים שקישרו אליה פשוט נעלמו מרחבי הרשת החברתית, ללא שום הסבר או הודעה מראש, מה שמחזק את הטענה כי פייסבוק אף מסירה תכנים בצורה ממוקדת וזאת בכדי למנוע סיקור שלילי אודותיה ו/או המפרסמים הגדולים שלה.

יש לציין כי סטטוסים רבים של המזבלה שמותחים ביקורת על התנהלות פייסבוק ופייסבוק ישראל, לרבות ראיונות שונים שעולים כוידאו לעמודי הפייסבוק השונים של המזבלה, זוכים לחשיפה ולמספר צפיות נמוך במיוחד שאינו ריאלי בשום פרמטר. לפני כ-10 חודשים חברת פייסבוק ישראל אף הסירה למזבלה סטטוס שנמתח עליה ביקורת, לאחר הפרסום הסטטוס נמחק ופרופיל הפייסבוק של הכותב (דורי בן ישראל) הוקפא ל-30 יום.

לאחר פרסום הדבר באתר Mako, פייסבוק ביטלה את ההקפאה, החזירה את הסטטוס שהוסר והתנצלה. באימייל שנשלח למזבלה מטעם פייסבוק נכתב: "אחד מחברי הצוות שלנו הסיר בטעות משהו שפירסמת בפייסבוק. זו הייתה שגיאה, ואנו מתנצלים על כך מקרב לב".

גם הקלטה של שיחה שקיימה המזבלה בתוכנית הרדיו של 'דנה ספקטור ורן שריג' ב-103FM לפני כיומיים, זכתה לחשיפה נמוכה בצורה חריגה. למרבה האירוניה, כבר במהלך הראיון דובר על כך שפייסבוק עתידה לצנזר ולפגום בחשיפה של הקטע באם יעלה לרשת החברתית.

המזבלה על הצנזורה בפייסבוק ב-103FM

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. אא, כן שמתי לב שהוא קיבל מספר צפיות לא ריאלי בעליל… בחיים לא ראיתי כזה דבר שסרטון עם עשרות אלפי חשיפות מציג רק 256 צפיות בפועל. זה כבר סרטון שלישי בעניין פייסבוק שאני מעלה ובאורח פלא הוא נתקע בהפצה.

  2. גם הפוסט שלך על ההתבטאות של דנה ספקטור מצונזר בפייסבוק. הוא נראה אצלנו קודם במחשב אבל בכניסה לדף שלך מסמארטפון כדי לקרוא אותו הוא לא קיים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים