רז ציפריס מתח ביקורת על הצנזורה של פייסבוק, מישהו שם כבר הסיר לו אותה

הסטטוס של ציפריס
הסטטוס של ציפריס

פרשת ה'קוקסינלים' שעלתה לכותרת במהלך יום חמישי האחרון, השאירה שובל ארוך של קורבנות שנחסמו משימוש בפייסבוק, ביניהם הפרסומאים נועם פתחי, יותם זמרי, אבנר רסל וחזקוש ישורון. אל השמות שכבר פורסמו לאחר שסטטוסים שלהם נמחקו וחשבוניתיהם נחסמו לתקופה של שבוע עד חודש, מצטרפת שורה ארוכה של דמויות מוכרות נוספות, כאשר בסה"כ נחסמו למעלה מ-150 איש.

בין החסומים הטריים; אבישי עברי, עורך ומגיש בחטיבת הדיגיטל של תאגיד 'כאן', לי מלאך, אשת תוכן במשרד 'גרייט דיגיטל', ענבל אליקים, ספיר לוי, הקומיקאי גדי וילצ'רסקי ונוספים. גם מהפרופיל של אביב מזרחי, ממדור 'קפטן אינטרנט' של הארץ ו-Nexter של מאקו, פייסבוק הסירה סטטוס דומה.

אלגוריתם או הסרה ממוקדת של עובדי פייסבוק הישראלים? גם הפעם עולה לדיון השאלה שאף אחד לא מקבל עליה תשובות. אל אוסף החשדות המתגבש כי מדובר בפעילות ממוקדת של עובדי פייסבוק, מצטרף הפעם סטטוס של רז ציפריס, שהפנה ביקורת נוקבת כלפי מדיניות פייסבוק, רק בכדי לגלות שפייסבוק החליטה מסיבה לא ברורה להסירו.

אסף וול, איש תוכן, שותף ומנהל פיתוח עסקי ב'מתכנה', ביצע ניסוי במסגרתו ביקש לבדוק האם "האלגוריתם" של פייסבוק מזהה את המילה "קוקסינלים" גם בתמונות. גם הפעם פייסבוק לא איכזבה והתמונה של וול הוסרה ופרופיל הפייסבוק שלו נחסם.

ציפריס, איש תוכן וממיסט מוערך, כבר נחסם ביום חמישי האחרון בעקבות מבול הצנזורה של פייסבוק על המושג 'קוקסינל'. אולם גם סטטוס שפירסם ציפריס בפרופיל משני שלו, בו מתח ביקורת על התנהלות פייסבוק, הוסר וזכה אף הוא לחסימה. וזאת כלל מבלי שאחת מהמילים האסורות לכאורה לשימוש, הופיעה בו.

מתוך "אני לקבל יכול פלאפל"
מתוך "אני לקבל יכול פלאפל"

הסרת הסטטוס השני של ציפריס, מחזקת את הטענה כי מדובר בענישה ממוקדת ואנושית מצד פייסבוק ולא בהתאמה אלגוריתמית שנובעת בעקבות הוספת מילים לסנן מילוני כלשהו שמפעילה פייסבוק. תוסיפו לכך כי רק פרופילים של משתמשים עם מספר עוקבים גבוה ופופולאריות מוכחת נחסמו, ונראה כי מישהו בפייסבוק החליט להשתיק את הקולות הנשמעים יותר ברשת החברתית.

בעקבות החסימות והצנזורה, עיתונאים וגופי חדשות רבים, פנו מאז חמישי בבקשת תגובה מנציגות פייסבוק ישראל ומהמנכ"לית עדי סופר תאני, אולם שום תגובה רשמית לא התקבלה בנושא. ממשרד היח"צ 'שלום תל אביב' נטען בפני המזבלה כי "הנושא בבדיקה מול חו"ל".

צירוף מקרים? יש לציין כי במקביל לגל החסימות, בשבועות האחרונים פייסבוק מקדמת את חודש המודעות הטרנסית (Trans Awareness Month) ומציעה למשתמשים להוסיף את באנר התמיכה לתמונת הפרופיל שלהם.

כאות תמיכה בגל הצנזורה, שודר במוצאי שבת (12.11) הסרט 'פייסבוקיסטן' בערוץ 8 בהוט. הסרט 'פייסבוקיסטן' מאפשר לבחון מקרוב את מדיניות החברה, תוך הבאת עדויות של מספר ארגונים ואנשים פרטיים שנפגעו מהמדיניות של פייסבוק. באמצעות מתן דוגמאות שונות, הסרט בוחן כיצד פייסבוק מאתגרת שניים מתוך העקרונות הבסיסיים של הדמוקרטיה: חופש הביטוי והזכות לפרטיות.

בסטטוס שפירסם ציפריס, נכתב: "תקציר מנהלים: אתמול הבעתי ביקורת סופר לגיטימית נגד משטרת המחשבות של פייסבוק. אחרי שעה קיבלתי דיווח על כך שהתוכן שלי לא תואם את כללי הקהילה ולפיכך הוסר. גם על זה הבעתי ביקורת, שהפכה ויראלית (200 שיתופים ו-600 לייקים בתוך פחות משעה). גם היא הוסרה (מצ"ב צילומסך). ובעקבותיה נחסמתי ל-24 שעות בפרופיל הזה, החלופי שלי".

"האמת? זה מצחיק נורא. זה מצחיק שפייסבוק משתינה במרוכז על כל המשתמשים שמהווים את שדרת התוכן והטראפיק שלה. זה מצחיק שפייסבוק מרשה לעצמה להתעלם משאלות של עיתונאים. זה מצחיק שפייסבוק לא מוכנה לפרסם תקנון שקוף ונהיר המשקף את כללי הקהילה שלה, לרבות מילים "אסורות לשימוש". זה מצחיק שפייסבוק חסמה אתמול עשרות משתמשים, רובם בגין סטטוסים שכתבו לפני שנים".

"זה מצחיק כי פייסבוק חושבת שהיא יכולה להמשיך לחרבן על הראש שלנו, לעשות לנו 1984 לפנים ושאנחנו נמשיך לשתוק ולאכול את הפרסומות שלהם בכפית. יש שלב שהמשתמשים צריכים להתקומם נגד הפלטפורמה. ונראה לי שהשלב הזה הגיע. הייתי ממשיך לכתוב אבל בטח גם הפוסט הזה יימחק תוך שעה. בואו נראה".

פייסבוק ישראל סירבה להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים