קוקסינלים: פייסבוק חסמה שורה של אושיות רשת בעקבות שילוב המילה 'קוקסינל' בסטטוסים

קוקסינלים - נחסמו בפייסבוק
קוקסינלים – נחסמו בפייסבוק

גל חסימות נוספת פוקד את פייסבוק בשעות האחרונותהאם השימוש במילה 'קוקסינלים' נאסר לשימוש ע"י הרשת החברתית?מובילי דעה רבים טוענים כי החסימות הן ניסיון חיסול ממוקד ומתמשך מצד פייסבוק שמטרתו להשתיק קולות, לפגום בחופש הביטוי ולעצב דעת קהל שתתאים לאג'נדות של עובדי הרשת החברתית

ביממה האחרונה, פייסבוק חסמה כ-7 אושיות רשת פופולאריות ומוכרות, בהם; אבנר רסל (קופירייטר בבאומן בר ריבנאי), יותם זמרי (איש תקשורת וקופירייטר בענבר מרחב G), נועם פתחי (קופירייטר בכיר ואיש תקשורת), רז ציפריס (איש תוכן), חזקוש ישורון (קופירייטר ביהושע\TBWA), אלחי הלמן (יחצ"ן ומפיק) ונדב פריד (בעלי 'חיילים מצייצים'). כולם ללא יוצא מן הכלל נחסמו על סטטוסים ישנים שצברו אבק בארכיון הפיד, שפורסמו בין שנתיים ל-7 שנים לאחור וכללו את המילה "קוקסינל" על שלל הטיותיה: "קוקסינלים, קוקסינל, קוקס, קוקסינלית, קוקסי" וכו'.

על פי דפוס החסימה, עולה כי מדובר רק במשתמשים שמוגדרים כ"בעלי פרופיל גבוה" (High Profile Users), דהיינו אושיות פייסבוק. מה שמחזק את הטענה שעלתה בחודשים האחרונים, כי גל החסימות העדכני והקודם לו הם חלק מחיסול ממוקד שמונהג על ידי פייסבוק עצמה או מי מעובדיה הישראלים בישראל או באירלנד, במיוחד לאור כך שמאות אלפי גולשים אחרים שהשתמשו במושג לא נחסמו.

הסטטוס של פריד
הסטטוס של פריד

קוקסינל, מלשון צרפתית Coccinelle, הוא שם הבמה של האמנית הצרפתייה והטרנסקסואלית מהמוכרות בעולם. פירוש השם בצרפתית הוא "פרת משה רבנו" (חיפושית). קוֹקסינל ז"ל שנחשבת לפרפורמרית מחלוצות סצינת הדראג, נולדה באוגוסט 1931 כזכר בשם ז'אק שארל דיפרנואה והחליפה לשם הנקבי ז'אקלין שארלוט דיפרנואה, איתו הופיעה במופעי דראג מסביב לעולם.

על אף היותו מושג להגדרת מגדר, השימוש בקוקסינל בסלנג הישראלי מתייחס באופן שלישי לגברים נשיים ונשים טרנסקסואליות וקוקסינל נתפסת כקללה ומילת גנאי. הכינוי "קוקסינל" ו-"קוקסינלית" אומנם מושרש בתרבות הסלנג הישראלית, אולם אינו נחשב לתקין פוליטית וחברתית. אולם אין בכך בכדי להצדיק את המעשים שלה פייסבוק, שמנסה בצורה אגרסיבית ולא קורקטית לעצב מחדש את השפה.

רז ציפריס, מהממיסטים המוכרים בפייסבוק, נחסם זו הפעם השלישית בחודשים האחרונים לתקופה של 30 יום נוספים, הפעם בגלל סטטוס שפירסם לפני כשנתיים. לאחר החסימה פירסם ציפריס סטטוס נוקב בו האשים את פייסבוק כי היא פוגעת בחופש הביטוי שלו וכי חסימתו נובעת מחיסול ממוקד של אישים כדוגמתו. גם את הסטטוס שהופנה לפייסבוק, הרשת החברתית הסירה כמעט בזמן אמת.

נדב פריד, מנהל עמוד הפייסבוק הפופולארי 'חיילים מצייצים" גילה לתדהמתו לפני כשעה קלה, כי גם פרופיל הפייסבוק שלו נחסם ל-30 יום וזאת בעקבות סטטוס שפירסם כשהיה בכיתה י', דהיינו לפני 6 שנים, גם במקרה הזה הסטטוס של פריד הכיל את המילה 'קוקסינלים'.

אלחי 'אלחנדרו' הלמן, צייצן פופולארי, בעל ברים וחברת יח"צ והפקות, נחסם אף הוא ל-30 יום לאחר שפייסבוק הורידה סטטוס בן שנה בו נכתבה גם המילה 'קוקסינלים'. על החסימה, כתב הלמן: "אוקי זה כבר מתחיל להיות מגעיל, פייסבוק חסמו אותי עכשיו לשלושים יום, על פוסט שכתבתי לפני שנה."

אבנר רסל, מהגאגיסטים/ממיסטים המוכרים בפייסבוק, נחסם בעקבות שימוש דומה במילה, בשונה מזמרי, פתחי, פריד וציפריס, רסל שזוהי אחת החסימות הראשונות שלו, הוגבל מפעילות ל-7 ימים.

לאור גל החסימות הבוקר, חזקוש ישורון, קופירייטר במשרד הפרסום יהושע\TBWA, שיתף סטטוס שכתב לפני כשנה בה השתמש במילה קוקסינל. לא עברה שעה, וישורון נחסם משימוש ל-3 ימים.

הסטטוס של ציפריס שהוסר
הסטטוס של ציפריס שהוסר

בפייסבוק לא הודיעו על סינון אוטומטי או הכנסת המילה 'קוקסינלים' (וכו) למאגר המילים האסורות. כאמור ישנם איזכורים למילה במאות אלפי סטטוסים ברחבי הרשת החברתית שלא הניבו חסימה של כותביהם.

גם צמד מגישי הרדיו וכוכבי הסטטוסים, נועם פתחי ויותם זמרי נחסמו ל-30 יום בעקבות התבטאויות דומות. עבור זמרי וציפריס מדובר במכה קשה במיוחד לאור כך שהשניים נחסמו מספר פעמים בתקופה האחרונה.

קראו גם: הישראלים שמסירים את הסטטוסים שלכם

בזמן ש'קוקסינלים' נתפסת בעיני חלק מהציבור כמילת גנאי מיושנת שאולי עדיף שלא תאמר, נראה שפייסבוק פועלת במלוא המרץ ובצורה ממוקדת לפגיעה באותן אישים, תוך פגיעה מהותית וניצול הכוח של הפלטפורמה בעיצוב השפה והתודעה הציבורית. האם מדובר בניסיון לחנך את אותם משפיענים להוות דוגמא אישית ברשת החברתית? האם מדובר בניסיון השתקה? כזכור, בודקי תוכן ישראלים ודוברי עברית הם אלה שבודקים תלונות אודות סטטוסים שנכתבו בעברית וביכולתם להסיר סטטוסים ותכנים ללא מתן הסבר. המחלקת פועלת ממטה פייסבוק האירופאי שבדבלין, אירלנד.

על פי ציפריס, הסטטוס שהוסר, הוצג לחברים בלבד, שבאופן גורף כולם הם חבריו ועוקביו הנאמנים, כך שהסיכוי שאחד מהם יגיש דיווח על סטטוס שכזה הוא אפסי. תוסיפו לכך את העובדה שציפריס הוא לא היחיד שנחסם, והרי לכם חיזוק נוסף לטענה כי אכן מדובר בפעולה ממוקדת ולא בגחמה אלגוריתמית.

החסימה של זמרי
החסימה של זמרי

יש לציין כי בחודש האחרון פייסבוק מבקשת להעביר את הפוקוס מהעמודים לפעילות המשפיענים בתוך תחומי הרשת החברתית. יתכן ובבחינת פייסבוק מדובר בניסיון לחנך מחדש את אותן אושיות מקומיות, על מנת שאולי ישמשו דוגמא לעוקביהם, יפעלו לכאורה בצורה תקינה יותר, ללא פגיעה במגדר כזה או אחר ולא ישתמשו במילים כמו זו שהוזכרה, ואולי השורה האחרונה נכתבה בסך הכול בכדי שכותב המאמר ימשיך להיות אופטימי ויאמין שמאחורי מעשים כאלו יש רציונאל והצדקה, ולא ניסיון אלים, בוטה וחסר כל פרופורציה שנועד לפגום משמעותית בחופש הביטוי של משתמשי פייסבוק ולהשתיק את קולם.

אבנר רסל
אבנר רסל

על הסרת הסטטוס הביקורתי שהופנה לפייסבוק, כתב ציפריס: "חשוב שתדעו: אסור לכם לפרסם ביקורת נגד פייסבוק בפייסבוק. בשלב הזה כבר באמת שלא יודע אם לצחוק או לבכות. פייסבוק הסירו את הפרסום הביקורתי שלי נגדם מלפני שעה, על כל הלייקים, השיתופים והתגובות שהוא צבר, מבלי שנעשה שום שימוש שלא צונזר מראש במילים "בעייתיות". מבלי שיסבירו לי מה בדיוק לא בסדר בו ואיך הוא עבר על כללי הקהילה. נטו צנזורה של ביקורת. עכשיו זה כבר לא משטרת פי סי, זו משטרת מחשבות שפועלת לצנזורה לשם הצנזורה בלבד. פשוט לא יאמן. זו הפעם הראשונה אי פעם שאני מבקש לשתף משהו שהעליתי, אבל אם הדבר הזה מטריד אתכם אפילו קצת, אני מוחל מכבודי ומבקש שתשתפו".

הסטטוסים של אבנר רסל שהוסרו: "אם אתר ההיכרויות החדש של פנינה רוזנבלום מוצלח כמו ליין מוצרי הטיפוח שלה, אני הולך לצאת עם מלא קוקסינלים ושימיילז השבוע" / "לא רק שהאירופאים אנטישמים, מסתבר שהם גם שונאים קוקסינלים, פויה".

המזבלה פנתה למשרד היח"צ 'שלום תל אביב' שמטפל בפייסבוק ישראל ולמנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני. תגובתם טרם התקבלה ונמסר כי הנושא בבדיקה מול פייסבוק אירלנד.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. טוב, אז יש לי תאריך טוב לכתוב פוסטים כאלה במטרה להיחסם בהם כי אלה תאריכים שבהם מה שלא אעשה תמיד מישהו ימצא את הדרך לכתוב מסר או תגובה המסגירה פרט אישי שלא רציתי לשתף.

  2. חסמו אותי לשבוע על תמונה מלפני שנתיים ןתוך כדי המשיכו להסיר תמונות שהעליתי לפני שנים.
    כ 24 שעות לפני תאריך סיום החסחמה האריכו את החסימה בעוד 3 ימים ללא כל הסבר.
    שילכו להזדיין.

  3. חסמו את האושיות?? לא נורא… שיתמודדו.
    שיהיה ברור- זו מילת גנאי, מרושעת, פוגענית.
    שיעבירו מסרים מבלי להנמיך אוכלוסיות, אני בטוח שהם מסוגלים אם רק ירצו.

  4. דורי, קוקסינל היא הגדרה ולא מילת גנאי. קוקסינלים משתמשים במילה להגדיר את עצמם.
    כיוון שפייסבוק מתערבת בשפה העברית, אפשר לציין שקוקסינל הוא קללה בפי שוביניסטים, בדיוק כמו הכינוי הומו, בחורה, נקבה וכו׳.

  5. בדיוק מה שקרה לי עם התמונה הנשכחת של פרידה קאלו, ש"מישהו" העלה מנבכי אחד מאלבומי התמונות בפרופיל הסגור שלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים