למעלה מ-500 גולשים נחסמו; עדי סופר תאני וזמיר דחב"ש שותקים

עדי סופר תאני וזמיר דחב"ש, שותקים
עדי סופר תאני וזמיר דחב"ש, שותקים

מאז יום חמישי, עם התפרצות גל החסימות סביב המילה 'קוקסינל', נחסמו ברשת החברתית למעלה מ-500 גולשים שהשתמשו במילה האסורה לכאורה על שלל הטיותיה, כך עולה מבדיקה של המזבלה. מה שהתחיל עם אושיות בולטות, בהם יותם זמרי, אבישי עברי, נועם פתחי ואבנר רסל, זלג בימים האחרונים גם לגולשים מן המניין שניסו את מזלם אל מול האלגוריתם המשתיק של פייסבוק.

לא רק סטטוסים ישנים הוסרו, אלא גם כאלו שפורסמו לאחרונה, ניסויים כמו זה של אסף וול שהעלה תמונה בה נכתבה המילה 'קוקסינלים' ונחסם וסטטוס כמו זה של רז ציפריס שמתח ביקורת חריפה על פייסבוק רק בכדי לגלות שהסטטוס הוסר, מוכיחים שככל הנראה שלב החסימות הראשוני של פייסבוק בוצע דווקא ידנית, תוך ניטור ואיתור של דמויות מפתח ברשת החברתית ולאו דווקא באמצעות אלגוריתם.

מכתב הנחסמים
מכתב הנחסמים

ביום ראשון, שוגר "מכתב הנחסמים" להנהלת פייסבוק ישראל, עליו חתמה שורה ארוכה של אנשי תקשורת, עיתונאים ואנשי פרסום ותוכן (גילוי נאות גם אני). במכתב נדרשה פייסבוק לספק תקנון ברור שמציג בצורה שקופה את המילים האסורות לשימוש וכן להוריד לאלתר את החסימות.

"לא נעמוד עוד בשקט בזמן שפייסבוק משתיקה את קולנו ורומסת את חופש הביטוי שלנו ללא סיבה, תוך שהיא מתעלמת לחלוטין מהמצב, מסרבת לפעול בהוגנות ומונעת הסבר מפורט על סיבת החסימה ומתן אפשרות לאלה שלכאורה הפרו אותו ללא ידיעתם ובתום לב, להסיר את התוכן." כך נכתב.

בין החותמים על "מכתב הנחסמים" גם שרון שפורר, טל שניידר, שרה העצני כהן, דנה ספקטור, חנוך דאום, עמית סגל, נדב בורנשטיין, אראל סגל ואמיר חצרוני. התאגדותם של אושיות התקשורת והרשת, זכתה לסיקור נרחב בתקשורת, עם למעלה מ-15 אייטמים באתרי החדשות, 6 אייטמים בטלוויזיה ועוד מספר אייטמים בעיתונות וברדיו, אולם פייסבוק בשלה, היא אינה מגיבה, אינה מאותת כי בכוונתה באמת לבדוק את הנושא.

הניסוי של אסף וול
הניסוי של אסף וול

רק לאחר חמישה וימים במשרד היח"צ 'שלום תל אביב' של זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, שמטפל בחברת פייסבוק ישראל החליטו לשגר תגובה רשמית לתקשורת. במשרד טענו כי התגובה התעכבה לאור כך שכל התגובות בנושאי מדיניות פייסבוק, מגיעות ממטה החברה בדבלין (אירלנד). אולם תגובתה של פייסבוק היא גנרית, היא אינה אומרת מאומה ויתרה מכך – היא רק מחזקת את התחושה כי פייסבוק החליטה על דעת עצמה, וללא ידוע הגולשים או התקשורת, להגדיר את המילה 'קוקסינל' כמילה אסורה לשימוש.

"אנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים כשהם משתמשים בפייסבוק ואין מקום לתוכן המעודד דברי שטנה. לכן פיתחנו אוסף של כללי קהילה המבהירים שאנו מסירים תוכן שתוקף ופוגע באנשים על רקע גזע, מוצא אתני, השתייכות לאומית, זיקה דתית, נטייה מינית, מיגדר, זהות מינית, או מוגבליות רציניות ומחלות. אנו מעודדים אנשים להיות מודעים לקהל שלהם כאשר הם משתפים סוג כזה של תוכן". כך מסרה נועה רון, היחצנית של פייסבוק ישראל.

פייסבוק סותמת לנו את הפה. קרדיט: אור רייכרט
פייסבוק סותמת לנו את הפה. קרדיט: אור רייכרט

לאור ההשתקה הבוטה של פייסבוק ולאור כך שבנציגות הישראלית מסרבים להתייחס לגל המחאה ולסיקור התקשורתי, הודעתי באמצעות הפייסבוק של המזבלה על כוונתי להשיק בימים הקרובים זרוע ביצועית חדשה עליה עמלתי בחודשים האחרונים, שתפעל על פי הסטנדרטים והיכולות המוכרות והמוכחות של סוכנות הקריאייטיב Mizbala, במטרה לתקן עוולות מסוג זה.

אני סבור כי מדובר בסוגייה שאסור להבליג עליה. לא יתכן מצב שבו חברה כמו פייסבוק, שמגלגלת בישראל על פי הערכות למעלה מ-700 מיליון דולר ויש לה השפעה אדירה על החיים של כולנו, תסרב לקחת אחריות על מיליוני המשתמשים שלה בישראל. אפשר לטעון כי אנחנו המוצר של פייסבוק ולהצדיק בכך את אי מתן ההסברים והשירות מצד פייסבוק, אולם באותה נשימה ראוי לזכור שני דברים חשובים והמהותיים; לפייסבוק ישנה השפעה אדירה על חיינו, פייסבוק אינה עוד רשת חברתית אלא כלי שמעצב חיים של מיליוני ישראלים בכל יום ויום. השני – אנחנו המוצר של פייסבוק, מסיבה אחת פשוטה; גם אם פייסבוק תגבה תשלום עבור השימוש ברשת החברתית, הוא אינו יגיע לסכום שכל יוזר ישראלי שווה לפייסבוק, בלמעלה מ-200 דולר בשנה.

>> לסטטוס בנושא שפירסמתי בעמוד 'המזבלה'

קרדיט תמונות: עדי סופר תאני (צילום: מירי דוידוביץ), זמיר דחב"ש (מתוך פייסבוק).

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

8 תגובות לפוסט

8 תגובות

  1. בינתיים הם אדישים לאיומים. הוכחת בעצמך. צריך להפגין ליד המשרדים שלהם ולדאוג לפרסום בתקשורת בחו״ל. בנוסף להמשיך בתביעות ענק ייצוגיות.
    הגולם קם על יוצרו. ג׳ורג׳ אורוול מתהפך בקברו.
    כמה רוע.

  2. ביום שחופש הביטוי יפגע באמת ברשתות החברתיות, לא בקטנה כמו עכשיו, אז זה יהיה הסוף שלהם… יצוצו מתחרים מכל הכיוונים לקחת את מקומם של פייסבוק, פייסבוק לא שווים הרבה בלי המשתמשים שלהם…
    הסיבה היחידה שהם ישארו פעילים כחברה היא הנכסים הפיזים שהם מחזיקים בהם אחרי שהם יפטרו 95% מהעובדים שלהם שבלי משתמשים המשכורות שלהם יגרמו לפשיטת רגל… צוקרברג עדיין יקבל אותה משכורת והבכירים עדיין יהנו מרכבי יוקרה ומשרדים מפוארים אבל כל שאר העובדים ימצאו מקום אחר לעבוד בו…
    מי שלא מספק את המוצר מפסיד את הלקוחות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים