פייסבוק עשתה טעות קריטית כשהיא ענתה לתלונה שהוגשה ע"י המזבלה לקצין הכנסת

ג'ורדנה קטלר
ג'ורדנה קטלר

למרות שהיא בבעלות facebook inc, חברת פייסבוק ישראל בהובלתה של המנכ"לית עדי סופר תאני, מסרבת לקבל בקשות לאישור תביעות ייצוגיות שמוגשות נגדה בישראל, בטענה שפייסבוק ישראל בע"מ אינה משמשת כנציגותה של פייסבוק העולמית וכפועל יוצא מכך זו אינה יכולה לשמש כמען להמצאת כתבי דין עבור פייסבוק.

פייסבוק ישראל שמיוצגת ע"י משרדי עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן ומיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' אף דורשת במספר הליכי משפט שמתנהלים נגדה, כי בית המשפט יסלק על הסף את התביעה כנגדה, שוב גם הפעם בטענה כי היא אינה קשורה לפעילות הגלובאלית של פייסבוק. "עיסוקה של פייסבוק ישראל מתמצה בתחום המחקר והפיתוח, ובתמיכה בפעילויות פרסום ושיווק, ולכן היא אינה הנתבעת הנכונה" כך טוענת פייסבוק ישראל באמצעות עורכי דינה.

אלא שלפני כחודש, עם תחילת פעילות הלובינג של המזבלה כנגד פייסבוק, הוגשה תלונה לקצין הכנסת בה נטען כי ג'ורדנה קטלר, מי שמשמשת כמנהלת המדיניות והלוביסטית של פייסבוק בישראל, פועלת בניגוד לנהלים ולחוק השדלנים. עו"ד דן מרזוק, שמשמש כעוזר בכיר ליועץ המשפטי לכנסת, החזיר באחרונה תשובה לתלונת המזבלה (ל-PDF המלא), ממנה עולה כי בעצם התגוננותה, פייסבוק ישראל עשתה טעות קריטית שעתה ככל הנראה תעיב על טענותיה כי היא אינה קשורה לפעילות פייסבוק העולמית.

מבדיקה של הלשכה המשפטית בכנסת נמסר כי "גברת קטלר מועסקת על ידי חברת פייסבוק ישראל בע"מ ופועלת למען קבוצת פייסבוק בכללותה, שכן מדובר בקבוצת חברות בעלות אינטרס זהה". דהיינו, הלוביסטית של פייסבוק ישראל שמועסקת על ידי החברה בישראל, מייצגת את האינטרסים של כלל חברות פייסבוק, בארץ ובעולם. מכך עולה שפייסבוק ישראל לא תוכל לטעון עוד כי תחום פעילותה הינו במחקר, פיתוח ושיווק בלבד, אלא גם בהכתבת מדיניות ואכיפתה. יש לציין שעל פי המידע שהיה מצוי בידי המזבלה, קטלר הינה מועסקת של פייסבוק אירלנד ובהתבסס על כך הוגשה התלונה לקצין הכנסת.

תשובת הכנסת
תשובת הכנסת

כתב התלונה של המזבלה:
"מאז יולי 2016, משמשת ג'ורדנה קטלר כלוביסטית של חברת פייסבוק בישראל. בדיון שקיימה לפני כחודש ועדת המדע והטכנולוגיה בנושא "כללי הצנזורה של פייסבוק", נשאלה קטלר איזו חברה היא מייצגת בכנסת, כשתשובתה הייתה פייסבוק אירלנד. מכך עולה כי במשך שנה שלמה, פעילותה של קטלר בכנסת הייתה בניגוד לחוק הכנסת, התשנ"ד-1994 פרק י"ב המתייחס לפעילות שקופה ומוגבלת של שדלנים בכנסת ישראל.

פייסבוק אירלנד היא חברה פרטית, שמפעילה למעלה מ-100 לוביסטים פוליטיים בכל העולם במטרה להגן על האינטרסים המסחריים ולמנוע חקיקה נגד facebook inc, שהיא חברה ציבורית ומקורה בארה"ב, כאשר חברת פייסבוק ישראל בע"מ אף היא חברה פרטית (ח.פ 514439256). בהתאם לכך פייסבוק אירלנד, מעסיקתה של קטלר, משמשת בין היתר כ"תאגיד שדלנים" עבור פייסבוק ישראל, ארה"ב ולונדון, שנחשבות ללקוחותיה, כאשר אחת ההגנות המשפטיות שחברת פייסבוק ישראל בע"מ מנסה לטעון בבית המשפט בכל דיון ותביעה שמתקיימת כנגדה היא שהיא אינה קשורה לחברת facebook, לרבות פייסבוק ארצות הברית ופייסבוק לונדון.

מכך עולה כי עבודתה של קטלר כלוביסטית בכנסת עולה בקנה אחד עם הגדרת החוק ל"שדלן", שכן באמצעות מעסיקתה שהיא חברה זרה (פייסבוק אירלנד), מייצגת קטלר לקוחות שאינם בבעלות או תחת אחריות תפעולית (כך לטענת פייסבוק עצמה) עם פייסבוק ישראל, פייסבוק ארצות הברית ופייסבוק לונדון (שם נמצא מטה המדיניות והלובינג של פייסבוק במזרח התיכון). דהיינו – חברות פייסבוק ישראל/ארה"ב/לונדון – שהאינטרסים שלהן מיוצגים על ידי קטלר בכנסת הן לקוחות שדלנות של פייסבוק אירלנד.

מעשיה של קטלר משקפים על מדיניות תחמנית שמונהגת על ידי פייסבוק. בזמן שהיא משמשת כלוביסטית מטעם תאגיד שדלנים זר, קטלר עוקפת את ההגבלים בחוק השדלנים, לרבות סעיף הזדהות ושקיפות בנוגע ללקוחות מיוצגים בוועדות ובפניות לחברי כנסת וענידת שרוך כתום, סעיף איסורים וכן גם הנחיות שונות מטעם קצין הכנסת ומפקד מחלקת ההיתרים, בנוגע לתיאום בטרם הגעה ללשכות וכללי התנהגות השדלנים בכנסת, שבין היתר מגבילים את תנועתם ממתחמים ואזורים שונים במשכן" כך נכתב בכתב התלונה של המזבלה.

מייצגת את אירלנד אבל מועסקת ע"י ישראל

פייסבוק ישראל ו'שלום תל אביב' סירבו להגיב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים