פייסבוק ישראל נתבעת כי איפשרה טרור רשתי חסר תקדים שהוביל להרס חייו של גולש להט"בי

עובדי פייסבוק ישראל (צילום: אירוע חברה)
עובדי פייסבוק ישראל (צילום: אירוע חברה)

המוסר הכפול והצביעות של פייסבוק ממשיכים להתפוצץ לה בפנים – הפעם במסגרת תביעה שהוגשה נגדה בישראל בטענה כי איפשרה טרור רשתי ושיימינג חסר תקדים כנגד גולש מקהילת הלהט"ב. פייסבוק ישראל, ששורה מבכיריה הם להט"בים לרבות שני סמנכ"לים, הדובר ומנהל המשברים זמיר דחב"ש ושורה ארוכה של עובדים, זו שדוחפת במלוא העוצמה סטיקרים ומסגרות גאות לתמונות הפרופיל ושולחת את עובדיה למצעדי גאווה, זו שמשיקה קמפיינים עם באומן בר ריבנאי לקידום הסובלנות והפתיחות כלפי הקהילה הגאה – נתפסת במערומיה, כשהיא מאפשרת ביודעין שיימינג חסר תקדים כנגד אותה הקהילה שהיא מבקשת להתקרב אליה.

את התביעה כנגד פייסבוק ישראל, פייסבוק אירלנד ופייסבוק ארצות הברית בסך של 1.5 מיליון ש"ח, הגיש נ' באמצעות עורך הדין בן קרפל, בפני בית משפט השלום בהרצליה. שמו של התובע נאסר לפרסום בהתאם לצו איסור פרסום שהוצא לבקשתו. פרטי המקרה המפורטים בתביעה מחרידים ומורגשים כבלתי אנושיים, לפיהם נ', הינו אדם פשוט וחסר אמצעים כלכליים, שבשנים האחרונות היה נתון תחת מתקפת טרור רשתית אכזרית ונטולת כל צלם אנוש, מצד אדם, שלטענות אכול שנאה ורגשות נקם. נ', המשתייך לקהילת הלהט"ב ונמצא בקשר זוגי יציב עם אזרח ישראלי, הוא תייר בעל אזרחות זרה ואשרת עבודה בישראל, המתגורר ועובד בישראל מזה מעשור.

עדי סופר תאני, צילום: יוסי זליגר
עדי סופר תאני, צילום: יוסי זליגר

כחלק ממסע נקם חסר תקדים, נפתחו כנגד נ' למעלה מ-177 פרופילים מזויפים בפייסבוק, חלקם התחזו לו, אחרים התחזו לבני משפחתו ולמכריו, והיתר עשו שימוש בזהות בדויה. כולם יחדיו פעלו בכדי להכפיש, לעשות שיימינג ולפגום באופיו, זהותו ובכבודו של נ' בין היתר תוך הצגת תכנים מיניים קשים. נ' שתובע 1.5 מיליון שקל מפייסבוק, טוען כי הרשת החברתית איפשרה את מתקפת הטרור האינטרנטית שעל פי כתב התביעה, רחבת היקף וחסרת תקדים. נ' טוען כי פייסבוק איפשרה הוצאת דברי לשון הרע כנגדו ופגיעה בפרטיותו וכי מעשיה של פייסבוק "מן החמורות שניתן לדמיין".

על פי כתב התביעה, טוען נ' כי פנה לפייסבוק מספר רב של פעמים בבקשה כי זו תסרנה את התכנים הפוגעניים ותו לא. פייסבוק מנגד מחקה כ-117 מתוך הפרופילים המזוייפים הנ"ל ובצורה שרירותית שהדעת לא נותנת לסבול, תוך שהיא מותירה כ-60 פרופילים שהמשיכו את הפגיעה בתובע. "בכל רגע שעובר ממשיכים להשפיל, לבזות ולהרוס קליל את חייו של התובע – הכל תחת עיניהן הפתוחות והצופות של הנתבעות" כך נכתב.

"בשרירות שאין כדוגמתה, תוך זלזול משווע בכבוד האדם ובזכותו לשם טוב ולפרטיות, משל מצויות היו בימי הביניים, וכוחן האדיר, ככוחו של המלך שדם כחול בעורקיו – נתון להן מידי שמיים ולא מן הציבור" כך הגדיר נ' את מעשיה של פייסבוק, שעל פי התביעה, פנה אליה לא פחות מ-183 פעמים באמצעות הכלים האוטומטים ו-10 פעמים נוספות באמצעות כתובת האימייל, בכדי שתסיר את כלל התכנים הפוגעניים.

מאחורי מסע הצלב כנגד נ', עומד ככל הנראה תושב ישראל שמוכר לתובע. טרם הגשת התביעה, פנה נ' למשטרת ישראל והגיש מספר תלונות בנושא, בהן גם לאגף הסייבר של משטרת ישראל. במקביל לתלונות, משפחתו של נ' שנמצאת בחו"ל קיבלה עשרות תמונות זימה ותועבה שלו ע"י המכפיש האנונימי ואף הוגשה תלונה למשטרת הסייבר במקום מגוריהם (מחוץ לישראל). חקירת הסייבר הישראלית לא הצליחה להתחקות אחר המכפיש הסדרתי ונטען כי מאחורי כי נעשה שימוש בכתובות IP אנונימיות וציבוריות (פרוקסי) וכי אין דרך להוכיח מיהו הגולש האנונימי אפשר עומד מאחורי המעשים.

למרות תשובתה של המשטרה והמנעותה של פייסבוק ממחיקת כל התכנים, יש לציין כי הכלים הטכנולוגים של פייסבוק מאפשרים לרשת החברתית להתחקות אחר גולשים, מיקומם וזהותם, גם אם אלה נמצאים מאחורי שרתי פרוקסי, כתובות IP ציבוריות או אנונימיות ושירותים נוספים שלכאורה מונעים את חשיפת זהותם. פייסבוק שטוענת כי כל הדיווחים נבדקים ידנית על ידי דוברי השפה, יורה לעצמה ברגל כשהיא מסרבת להסיר תכנים שכאלו, שעתה הופכים לפוגעניים תחת חסותה.

ג'ורדנה קטלר, הלוביסטית של פייסבוק
ג'ורדנה קטלר, הלוביסטית של פייסבוק

בכתב התביעה, שכאמור מרבית פרטיו אסורים לפרסום, מגולל התובע את מסכת העינויים שעבר, וכיצד סירובה של פייסבוק להסיר את התכנים הובילה להרס חייו. מאז 2014 החל אותו מטריד סדרתי לפרסם עשרות תמונות של נ', חלקן מזעזעות. באחת מהתמונות שעברה ריטוש בפוטושופ הודבק ראשו של נ' על גוף עירום, עם איבר מין זקור, בצירוף הטקסט המציין כי התובע מקיים יחסי מין עם פרות. בתמונות אחרות שוב הודבקו פניו של נ' על גוף עירום ביחד עם תמונה של בנו הקטין של אחיו, כשהם באמצע אקט מיני המוני עם גברים אחרים. לבית המשפט הוגשו מספר לא מבוטל של גרפיקות מחרידות שניסו לבייש ולהכפיש את התובע. אל התביעה גם צורפו תשובות בודקי התכנים של פייסבוק וזאת באמצעות מערכת הדיווח המקוונת, כאשר בפייסבוק לא מצאו פסול במרבית התכנים הפוגעניים והציעו לתובע לחסום את המטרידן, במקום לפעול בנושא.

חברות פייסבוק ישראל, אירלנד וארה"ב טרם הגישו כתב הגנה, אולם פייסבוק ישראל כהרגלה הגישה לבית המשפט בקשה למחיקת התביעה נגדה על הסף. גם הפעם פייסבוק ישראל, שמנכ"לה היא עדי סופר תאני, טוענת כי היא אינה הצד הנכון בהליך בהיעדר יריבות בינה לבין נ'. לטענת פייסבוק ישראל, כל תביעה הנוגעת להפעלת שירות פייסבוק בישראל היא באחריות פייסבוק אירלנד.

עורכי הדין יואב אסטרייכר, אריאל רקובר ואליזבטה טראב מידן, ממשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', שמשמשים כפירמת עורכי הדין של פייסבוק בישראל, לצד הרצוג פוקס נאמן, טענו כי "עיסוקה של פייסבוק ישראל מתמצה בתחום המחקר והפיתוח, ובתמיכה בפעילויות פרסום ושיווק, ולכן היא אינה הנתבעת הנכונה".

פייסבוק ישראל ומשרד 'שלום תל אביב' סירבו להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים