מיסתורי: אלדד יניב ותומר אביטל מקריסים את האפליקציה של פייסבוק

עדי סופר תאני וזמיר דחב"ש, שותקים
עדי סופר תאני וזמיר דחב"ש, שותקים

תקלה מוזרה לגמרי באפליקציות פייסבוק שנצפתה מאז אמש, מקריסה את האפליקציה כשמנסים להיכנס לפרופילים של עיתונאים ופעילים חברתיים בהם ברק כהן, חנה קים, תומר אביטל, אלדד יניב, ניר גונטז' ונוספים.

לטענת אלדד יניב, כבר בשעות הלילה אמש קיבל מאות פניות מחבריו במיילים ובוואטסאפ בטענה כי אינם יכולים להיכנס לפרופיל שלו. יש לציין כי יניב ויתר המאוזכרים לא נחסמו בפייסבוק ולטענתם מדובר במתקפת סייבר שפייסבוק מנהלת נגדם.

"מדובר במתקפת סייבר קשה ומורכבת שחוסמת את החברים והעוקבים שלי מלראות את העמוד שלי. אצלי הם לא חסומים וזה לא קשור לפעולה של פייסבוק. התברר לי שמדובר בעוד פעילים חברתיים שנחסמו באופן דומה בשעות האחרונות". כך אמר יניב לאתר נקסטר.

תומר אביטל, מקריס האפליקציות
תומר אביטל, מקריס האפליקציות

העיתונאי תומר אביטל מפרויקט 100 ימים של שקיפות, פירסם לפני כשעה קלה סטטוס בו כתב: "אפסים מנהלים עכשיו מלחמת סייבר נגד פעילים. כל השבוע מנסים לפרוץ לי לתיבות המייל. עכשיו גם אי אפשר להיכנס לדף הפייס שלי מהאפליקציה".

מוקרס נוסף מהאפליקציה של פייסבוק הוא ניר גונטז' מ'הארץ' שפירסם סטטוס וסרטון בהם הדגים כיצד האפליקציה קורסת כשנכנסים לפרופיל של יניב.

גונטז' כתב: "הודיעו לי הבוקר שישנה בעיה להכנס לעמוד הפייסבוק שלי. ספציפי שלי. בהמשך הסתבר שכמה וכמה פרופילים ספציפיים – גם אליהם לא ניתן להכנס בעוד שלאחרים אין בעיה. אט אט הסתבר שהפרופילים (כך מדווחים אנשים) העיקריים שאין אלהם גישה הם של עיתונאים אקטיביסטים, ופעילים חברתיים כמו תומר אביטל, ואלדד יניב. הייתי סקפטי. ברם, ערכתי בדיקה מהטלפון הפרטי שלי, שעליו גרסה מעודכנת מאוד של האפליקציה. התוצאה; אין לי שום בעיה להכנס לשום פרופיל, מלבד אלו ששמם צויין כחסום. (עיתונאים, פעילי שמאל, ואקטיביסטים חברתיים). הפעילו רמקולים וצפו בוידאו".

תקלה או חיסול ממוקד? כי שפורסם רבות במזבלה, חברת פייסבוק ישראל נוהגת לא פעם להעניש עיתונאים ופעילים חברתיים עם סנקציות תמוהות ומסתוריות. גם בחו"ל ישנם לא מעט סיפורים שממחישים כיצד הרשת החברתית משתיקה קולות ופוגעת בחשיפה של אקטיביסטים ועיתונאים באמצעות מניפולציות אלגוריתמיות. באוגוסט 2016 נחשף במזבלה כיצד פייסבוק ישראל בשיתוף פעולה עם הבנקים ובעלי אינטרסים, עקבה במשך תקופה ארוכה אחרי פעילי 'באים לבנקאים' ערן ורד ועו"ד ברק כהן עד כדי מחיקה טוטאלית של פעילות התנועה. לאחר פרסום הדברים, פייסבוק העלימה סטטוסים וקישורים שהתייחסו לפרסומים במזבלה.

מקרה נוסף שמחזק את התחושה כי פייסבוק נוקמת בעיתונאים שמבקרים אותה, הגיע בדצמבר 2016 לאחר שבאתר מאקו-נקסטר עלה פרויקט סיקור מיוחד סביב פייסבוק. כפי שנחשף במזבלה, כיממה לאחר פרסום הפרויקט, מספר כתבי מאקו זכו לאיומים מיסתוריים מצד פייסבוק שהודיעה להם כי עברו על תנאי השימוש שלה וכי בהפרה הבאה יתכן והפרופילים שלהם יוסרו.

הסרטון של גונטז'

חברת פייסבוק ישראל ו'שלום תל אביב' סירבו להגיב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

3 תגובות לפוסט

3 תגובות

  1. איך אתה טוען בכותרת "אלדד יניב ותומר אביטל טוענים כי פייסבוק ישראל מנהלת מלחמת השתקה נגדם" כשאתה מצטט את אלדד יניב שאומר בדיוק ההיפך "מדובר במתקפת סייבר קשה ומורכבת שחוסמת את החברים והעוקבים שלי מלראות את העמוד שלי. אצלי הם לא חסומים וזה לא קשור לפעולה של פייסבוק. התברר לי שמדובר בעוד פעילים חברתיים שנחסמו באופן דומה בשעות האחרונות". -"… זה לא קשור לפעולה של פייסבוק"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים