השופט חנן מלצר הורה על פייסבוק ישראל למחוק תכני הכפשה פוליטים, בפייסבוק תחמנו אותו

חנן מלצר, ויקיפדיה
חנן מלצר, ויקיפדיה

חשיפה המזבלה: שופט העליון ויו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר קבע כי על חברת פייסבוק ישראל להסיר לאלתר מהרשת החברתית עמוד אנונימי שהפיץ תעמולה נגטיבית נגד ראש הממשלה. בפייסבוק בחרו לבזות את קביעתו ויצרו מצג שווא כאילו העמוד נמחק.

פחות משבועיים לסבב השני של בחירות 2019 והמערכת הפוליטית סוערת בזירת הדיגיטל והסושיאל עם מספר גבוה של פרסומי הכפשה וקמפיינים אנונימים שעוברים על החוק ואינם עומדים בעקרונות השקיפות שנקבעו על ידי השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

המרוויחה הגדולה ואולי היחידה מהעלמת העין המכוונת מקביעתו של מלצר היא חברת פייסבוק ישראל תחת המנכ"לית עדי סופר תאני שלמרות הצהרותיה המרובות בתקשורת על הפעלת אלגוריתמים וצוותי שקיפות בתקופת הבחירות, אינה פועלת בצורה משמעותית ומאוזנת באכיפה ובכך ניתן למצוא בפייסבוק ובאינסטגרם עשרות גופים אנונימים שממומנים על ידי המפלגות ובעלי אינטרסים, כאמור בניגוד לחוק.

את החשיבות בשקיפות באינטרנט במהלך תקופת הבחירות, מיסד השופט חנן מלצר שקבע במהלך תקופת הבחירות לכנסת ה-21, כי "תעמולת בחירות מאורגנית ושיטתית שנעשית על גבי האינטרנט תהיה כפופה לעקרונות של שקיפות ולא תוכל להתבצע בצורה אנונימית".

בחברת פייסבוק ישראל לא מתרשמים במיוחד מקביעותיו של מלצר בנושא חובת השקיפות ושמירה על מערכת בחירות דמוקרטית ונקייה. על כך אמר בפברואר השנה גורם בכיר בפייסבוק למזבלה כי "מלצר ליצן".

דוגמא לכך ניתן למצוא בקביעה האחרונה של מלצר בעניין עתירה שהגישה מפלגת הליכוד נגד חברת פייסבוק ישראל ונגד מפעיל עמוד הפייסבוק "פוליטיקלי" בה נטען כי מפעיל העמוד שזהותו אינה ידועה, עובר לכאורה על חובת השקיפות ומנהל קמפיין הכפשה אנונימי נגד ראש הממשלה. המפלגה דרשה את מחיקת העמוד ואת חשיפת זהותו של המנהל.

קביעתו של מלצר
קביעתו של מלצר

בהחלטתו מיום שלישי ה-3.9 (PDF) קיבל מלצר באופן חלקי את העתירה והורה על פייסבוק ישראל להסיר לאלתר ולא יאוחר מ-24 שעות ממתן ההחלטה את העמוד "פוליטיקלי". קביעתו של מלצר אינה משתמעת לשתי פנים. על פייסבוק למחוק את העמוד ולדאוג שתכניו לא יהיו נגישים עוד לציבור.

פייסבוק שיוצגה על ידי עו"ד יואב אסטרייכר ועו"ד בוריס רוגינקין ממיתר ושות' אכן פעלה בטווח הזמן שהוקצב לה ולכאורה הסירה את העמוד המדובר שגם לא הוצג עוד בתוצאות החיפוש בפייסבוק.

אלא שבדיקה מקיפה יותר של המזבלה חושפת את התרמית של פייסבוק ישראל שיכולה להעמיד את החברה והנהלתה בפני האשמות פליליות וביזיון בית משפט. מהבדיקה עולה כי למרות קביעתו של מלצר לפיה יש להסיר את העמוד, פייסבוק למעשה רק הסתירה אותו מגולשים בעלי כתובת ip ישראלית (קישור לעמוד, יש לגלוש אליו דרך פרוקסי או ip זר).

מלצר דרש הסרה, פייסבוק רק הסתירה לישראלים
מלצר דרש הסרה, פייסבוק רק הסתירה לישראלים

על פי הבדיקה העמוד לו 5149 עוקבים זמין לגישה חופשית בפייסבוק, הוא מופיע בחיפושים הפנימיים וממשיך לפרסם וזאת למרות הקביעה כי יש להסירו. בשלב זה לא ברור האם מדובר בקמפיין ממומן או ביוזמה של אדם פרטי, אולם בחברת פייסבוק ישראל דוגלים מזו תקופה ארוכה בהעלמת עין שיטתית מקמפיינים נגד מפלגות מהימין ובפרט נגד ראש הממשלה שבעבר היה במערכת יחסים קרובה עם ג'ורדנה קטלר, לוביסטית פייסבוק בישראל.

הסתרת תכנים על פי מיקום גיאוגרפי היא שיטה נפוצה של ענקיות אינטרנט כמו גוגל, פייסבוק וטוויטר במידור מידע לצרכים מרובים, החל משליטה בשיח והנדסה חברתית ועד מניעת פגיעה בזכויות יוצרים. מוערך כי פייסבוק חוסמת בדרך זו את הגישה מישראל לעשרות מיליוני פיסות תוכן אנטישמיות, מסיתות ואלימות נגד יהודים.

גישה לעמוד "שהוסר" דרך פרוקסי

דוברת פייסבוק מעין שריג סירבה להגיב בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

5 תגובות לפוסט

5 תגובות

  1. הופההההההההההההה דורי,,, כמה סרטונים שלך דלפו,, סחטיין,, אהבתי את הביצועים ? יש עוד?
    שתהיה שנה טובה, יא כוכב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים