חשיפה: למה פייסבוק ישראל השהתה סרטוני לייב של אור-לי ברלב

אור-לי ברלב, צילום: שחר תמיר, בשימוש הוגן
אור-לי ברלב, צילום: שחר תמיר, בשימוש הוגן

העיתונאית העצמאית אור-לי ברלב, פעילה חברתית ותיקה ומוערכת, העבירה אמש (שבת) בשידור חי לעוקביה בפייסבוק כמעט 5 שעות של סטרימינג מהמחאה הציבורית מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

לאחר סיום השידורים החיים, הופתעה ברלב לגלות כי שני שידורי הלייב, כל אחד בן כשעתיים וחצי נתקעו על מצב "עיבוד וידאו" (המרה פנימית בפייסבוק) ולא היו זמינים לצפייה. בעקבות כך פירסמה ברלב סטטוס ויראלי שזכה לאלפי אינטראקציות, בו שיתפה בתחושותיה כי פייסבוק ישראל היא זו שפעלה להסרת הסרטונים בעקבות מניעים פוליטים.

"ההפגנה הכי גדולה שהייתה בבלפור, רבבות אדם, ופייסבוק מסירה את שני השידורים החיים שהעברתי! בשירות נאשם בפלילים שמנסה לייסד דיקטטורה."

יש לציין כי תקלות מסוג זה קורות בעקבות באגים ועומסים מזדמנים על המערכות של פייסבוק, במיוחד כשמדובר בסרטוני לייב ממושכים, אולם מאחורי השהיית הפרסום הציבורי של הסרטונים של ברלב, עומדת סיבה אחרת לגמרי, והיא אינה תקלתית, כך חושף בפני המזבלה מקור בחברת facebook מחוץ לישראל.

3.5 שנים אחרי שקיימה ניסוי צנזורה רחב היקף בישראל שהתרכז בניטור ונטרול של שיח סביב מילים כמו "כושי" ו"קוקסינל", חברת פייסבוק החלה באחרונה בישראל וככל הנראה במדינות נוספות בניטור אנושי (לצד אלגוריתמי) של סרטוני לייב מהפגנות ומחאות במטרה לזהות ולגדוע בזמן אמת מסרים "בעיתיים".

הסרטון של ברלב אומנם לא נקטע במהלך השידור החי, אך בזמן שהיה "תקוע" הוא למעשה היה בשלב מודרציה בו הוא נצפה מההתחלה ועד הסוף ע"י גורם אנושי. את המהלך מובילה מנהלת המדיניות ולוביסטית פייסבוק בישראל, ג'ורדנה קטלר. כך נודע למזבלה.

ברלב כאמור אינה גולשת מן המניין וקשה יהיה להעלים תכנים עדכניים מהוול שלה ללא הבאזז הציבורי וכ-6 שעות לאחר שפירסמה את הסטטוס, חברת פייסבוק ישראל, כבר החזירה את הסרטונים במלואם לאוויר.

עבור גולשים קצת פחות ציבוריים מברלב, סרטונים עם מסרים "בעיתיים" לשיטתה של פייסבוק, יקטעו בעתיד כבר במהלך השידור החי.

בחברת פייסבוק ישראל סירבו להגיב לכתבה.

אחרי שנחשף במזבלה, פייסבוק מודה שסייעה בריגול אחר בכירי טלגראס

(צילום תמונה – סטודיו שחר תמיר Shahar Tamir – Photography)

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. צודק עמית.
    פייסבוק זה בזבוז זמן ואנרגיה.
    כדאי להתנתק מהמפלצת הזו והחיים יהיו הרבה יותר משמעותיים.
    זו זירה של שקר, זיוף, אשליות.
    בסופו של דבר, כל יוזר בפייסבוק הופך לעבד של המפלצת האנטי חברתית שנקראת פייסבוק.

  2. קחו בקלות – אני התנתקתי מפייסבוק, והחיים יפים. תתחילו להתנתק, ויהיה יותר קל לאחרים להחליט לא לפרסם את הדברים בפייסבוק. כי זה מה שראוי. כמו בשיר הידוע Forever Autumn:
    And one by one they disappear

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים