חשיפה: הכירו את הצעירים הישראלים שמאחורי הונאות הפייסבוק והמותגים שמפרנסים אותם

facebook-hackers

בשיאו של מבצע צוק איתן ביולי השנה, מאות עמודי פייסבוק ישראלים פופולארים, ביניהם גם עמודי הענק של וואלה!, מאקו וגופי תקשורת נוספים, קיבלו נוטיפיקציה מוזרה אך משמחת, המבשרת להם על כך שפייסבוק כביכול החליטה לאמת את עמודי האוהדים שלה. חלק מאותם עמודים, ביניהם גם סטטוסים מצייצים של אבי לן, אשר הקליקו על הנוטיפיקציה, העניקו ללא ידיעתם הרשאות ניהול לעמוד לגורם צד שלישי, אשר נישל אותם מניהול העמוד וקיבל שליטה מלאה על ניהול תכני והגדרות העמוד.

עם היוודע דבר ושיטת הפריצה, אנשי הרשת החברתית 'פייסבוק' הצהירו כי פעלו כנגד התופעה והצליחו לבלום כמעט באופן מוחלט את מקור המתקפה, אולם בשבועות האחרונים, מנהלי עמודים שונים עדיין נתקלים בניסיונות פריצה לעמודיהם בדרכים המבוססות על אותה השיטה בה נקטו הקראקרים הפרו-פלסטינים.

אז מי עומד מאחורי הניסיון המחודש להשתלט על עמודי הפייסבוק הישראלים? התשובה אשר נחשפת לראשונה במזבלה הולכת להפתיע אתכם ותעניק תשקיף מדוייק על היקף הפעילות בישראל ועל אזלת ידה של הרשת החברתית בישראל, אשר לא מצליחה או בוחרת שלא לפעול כנגד הונאות הפייסבוק המקומיות. הונאות פייסבוק בישראל הן לא משהו חדש, הן תמיד היו כאן ופעלו באין מפריע בארבע דרכים מרכזיות:

1. חטיפת לייקים ועוקבים – שכבות שקופות אשר מוטמעות באתרים שונים, כאשר עם כניסת הגולש לאתר הוא יבצע ללא ידיעתו LIKE או Follow לעמוד אוהדים או לפרופיל ספציפי. בחלק מהמקרים גם מדובר בעמודי פייסבוק של חברות מסחריות מוכרות.

2. אפליקציות זדוניות – מדובר באפליקציות אשר מעניקות גישה כמעט בלתי מוגבלת לפרופיל הפייסבוק של המשתמש, כאשר לאחר ההתקנה ומתן הרשאות לאפליקציה, זו מפיצה בשם הגולש מבול של הודעות פרטיות, משתפת קישורים בשמו וכו'.

3. בקשת Access Token – אתרים שונים, במיוחד בתחום הצפייה הישירה והורדות פיראטיות, מבקשים מהגולש את פרטי האקסס טוקן שלו בפייסבוק וזאת בהבטחה כי מתן הפרטים, יאפשר לו צפייה מהירה או איכותית יותר. מיותר לציין כי מתן אותם פרטים סודיים, מאפשר פתיחת דלת אחורית כמעט בלתי מוגבלת לפרופיל הפייסבוק של הגולש, ובכך ניתן לשתף תכנים, לעשות לייקים לעמודים ולתכנים ועוד וזאת ללא ידיעתו או הסכמתו.

4. הונאות תוכן – שימוש בתוכן שקרי, אמוציונאלי או כזה המתחזה למקור חדשותי אמין, וזאת במטרה להגדיל את עמודי האוהדים, הזרמת טראפיק לאתרי הפישינג העוסקים בחטיפת לייקים ועוקבים והזרמת טראפיק לאפליקציות זדוניות.

דוגמאות להונאות פייסבוק ישראליות:
כך עובדת הונאת לייקים חדשה סביב פטירתו של הזמר אריק איינשטיין
ההונאה מאחורי הדלפת הסרטון של אייל גולן עם הקטינה בת ה-15 נחשפת
הצעירים הישראלים שאפילו פייסבוק מפחדת מהם

הונאת פייסבוק
הונאת פייסבוק

מבדיקה של המזבלה עולה כי צעיר ישראלי הוא זה שעומד (בין היתר) מאחורי ההונאה הנוכחית המדמה את שירות אימות העמודים של פייסבוק. הצעיר הישראלי אשר מתהדר בכמעט 200,000 עוקבים באחד מהפרופילים שלו, אשר אף הם הושגו לכאורה באמצעות הונאות תוכן שונות, הוא זה שעומד מאחורי ניסיונות ההשתלטות והפריצה לעמודי הפייסבוק הישראלים, אשר בשבועות האחרונים מקבלים הודעות על כך שפייסבוק לכאורה בחרה לאמת את עמודיהם. בשלב זה לא ברור מה נפח פעילותו של הצעיר אוכמה עמודי פייסבוק נפגעו באופן ישיר כתוצאה מכך.

פייסבוק אינה פועלת למען גולשיה – לא ברמה המקומית ולא ברמה העולמית. נציגות פייסבוק ישראל מצהירה בגלוי כי מטרתה לטפל אך ורק במפרסמים ישראלים וזו לא מעניקה שירות לקוחות וטיפול בבעיות של גולשים גם אם מדובר בתופעה דיגיטלית מסוכנת, אשר כאמור הצליחה בשנים האחרונות לגרום לנזקים כלכלים ומוניטינים קשים.

לייק?
לייק?

היקף שוק ההונאות הישראלי בפייסבוק הוא עצום ורווחי בהרבה מכפי שפייסבוק רוצה להודות. לא רק עבור אותם בני הנוער אשר עומדים מאחורי אותן הונאות אלא גם בעבור חברות פרסום ומותגים שונים, חלקם מותגי על המוכרים לכולנו, אשר משתמשים בשירותיהם של הצעירים לקידום והפצה של קמפיינים ברשת החברתית.

אופיר (השם המלא שמור במערכת), אחד מאותם צעירים הפועל בתחום הונאות התוכן, סיפר למזבלה כי בזכות הפופולאריות שצבר ועשרות אלפי העוקבים שהתווספו לו בדרכים לא כשרות, הצליח ליצור הכנסה ישירה של כ-15,000 ש"ח בחודש מקידום קמפיינים של מותגים שונים, אשר נעזרים בשירותיו כדרך קבע לקידום והפצה של תוכן שיווקי הפונה לצעירים ברשת החברתית.

דנה (השם המלא שמור במערכת), תקציבאית באחד ממשרדי המדיה החברתית בישראל, סיפרה למזבלה כי התופעה המדוברת מוכרת הן לדרגים הבכירים במשרדים והן מנהלי המותג והשיווק. "השימוש במשווקים צעירים הרבה יותר ויראלי ואפקטיבי מפרסום מודעות בפייסבוק, לא אכפת לנו מה הילדים האלו עושים בשעות הפנאי שלהם או איך הם השיגו את העוקבים שלהם".

המזבלה פנתה לחברת טינק (teenk) המפעילה אלפי בני נוער כבאזזרים להפצת תוכן ברשת, במטרה לבדוק האם היא מודעת לתופעה הרחבה. מטינק נמסר: "טינק מנהלת את מערך הבאז הגדול בישראל המונה עשרות אלפי בני נוער. החברה מודעות לאתגרים בעבודה אל מול אותם בני הנוער הן כבאזרים והן כקהל היעד. כל מקרה שמובא לידיעתנו ובו ניצול לרעה של מערכת הבאז אותה אנו מנהלים, ייבדק ויטופל בהקדם. יובהר כי טינק מוקיעה ומתנערת מכל מעשה של ניצול או הונאת תוכן ללא ידיעתנו".

אז מה צריך לעשות?
אם אתם מפרסמים או משרדי פרסום אשר נעזרים בשירותים של בני נוער להפצת תוכן ברשת החברתית – בידקו לעומק באם מדובר במובילי דיעה אמיתיים או שמא מדובר בסקאמרים אשר לעיתים אף נוקטים באמצעים פלילים בדרך להשגת הפופולאריות החברתית.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. לטינק יש את הילדים הכי לא רלוונטים בתחום ואיך שהוא הם מצליחים למכור את זה למפרסמים

  2. כל הכבוד דורי על החשיפה. הבעיה לא עם סאקרים כמו מר לן, אלא מנהלי המותג ו"משרדי פרסום" וירטואליים שמספסרים בלייקים המזוייפים האלו. מקווה שיעשו קצת פולואפ (עם קרדיט, סקאמבגס) ויפוצצו את הבלון הזה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים