דעת מיעוט: כתב הגנה

גינגי פרידמן
גינגי פרידמן
גינגי פרידמן

'דעת מיעוט' – טור דעה במזבלה מאת: גינגי פרידמן, מנכ"ל ADMAN, חברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. מי שקורא את הטורים שלי יודע שמעולם לא חסכתי שבטי מעמיתיי (לשעבר) הפרסומאים. יש לי ביקורת רבה על התנהלותם ועל מחדליהם. אבל הביקורת היא תמיד עניינית, חפה מחשבונאות (כי אין לי חשבון עם אף אחד) ובאה מאהבת המקצוע והענף שהיה לי הכבוד להימנות עם מייסדיו.

אבל מה שמתחולל כאן לאחרונה מחייב אותי לשים את נפשי בכפי ולצאת להגנת הפרסומאים ששמם הטוב נגרר בכיכר העיר והיה למרמס לרגלי ההמון. ההתנפלות האחרונה על גדעון עמיחי הזכירה לי טקס פגאני של ניתוץ האלים. אני מודה, גדעון ממש לא זקוק להגנתי, את מה שהוא עשה איש לא יוכל לקחת ממנו אבל אני רוצה להשתמש בו כמקפצה להגנה על הענף ועל המובילים אותו.

גדעון עמיחי השפיע על פני הפרסום בארץ יותר מרבים וטובים אחרים. הוא שינה לחלוטין את התייחסות המפרסמים לקריאייטיב וזכותו הגדולה ביותר היא שידע לגדל ולהעמיד דורות של מנהלי קריאייטיב מצוינים שיצאו והטביעו חותמם במשרדים אחרים. הם כולם גדלו לאורו (ולא בצלו) אינני מכיר עוד דמות אחת בענף שיכולה להתחרות בו בהישג זה.

גדעון הוא גם זה שאחראי במידה לא מבוטלת לפריצה הגדולה לחו"ל ולעובדה שהפרסום הישראלי זוכה להכרה ולהערכה בזירות הבינלאומיות. ולמרות שיכולתי להמשיך ולדבר כאן בשבחו מוטב שאעצור כאן שמא אואשם בחטאים שונים ומשונים ובהכפשות כיד הדמיון הטובה של המשמיצים הרבים.

אינני שותף גם להשתלחות בבעלי משרדי הפרסום המוצגים כאן כ"בעלי הלקסוסים מצהלה" , שעשו את עושרם הרב על גב עובדיהם המנוצלים והנאנקים תחת עול העבודה הקשה שעה שהם עצמם מבלים בווילות שלהם בצהלה ובסביון. ובכן, קוראיי הנכבדים, צר לי להרוס לכם את הדימוי שבניתם לכם בהתאהבותכם בשנאתם.

אני מכיר את כולם. איש מהם לא נולד עם כפית כסף בפיו ואיש מהם לא קיבל את המשרד או הכסף במתנה מהוריו. הם כולם, עד האחרון שבהם אנשי עבודה שהחלו את דרכם כתקציבאים או אנשי קריאייטיב שכירים במשרדי הפרסום, פילסו את דרכם ויום אחד גילו תעוזה נדירה, עזבו את משרותיהם המפנקות והקימו את משרדיהם. בלי גרוש על התחת ובלי אף לקוח. רק בזכות יוזמתם ונחישותם ובעבודה קשה הם הגיעו לאן שהגיעו. ואם חלקם התעשרו , מגיע להם. הם עשו זאת ביושר.

הנרגנים שבקרב העובדים אוהבים להאשים את בעלי המשרדים שבימים קשים הם מקצצים במשכורות או בעובדים ובלבד שעושרם הפרטי לא יפגע. מעטים יודעים, שרוב בעלי המשרדים, לפני שהם מקצצים בשכר הם נמנעים מלמשוך משכורות עבור עצמם. ולפעמים לפרק זמן ארוך. הם לא מפרסמים את זה כך שאיש לא יודע את זה , אבל אני יודע. הייתי שם.

ובאותה הזדמנות הרשו לי לחדש לכם דבר מה נוסף. בשעות הקטנות של הלילה כשהעובדים עוד עובדים, בעלי המשרד לא ישנים בביתם. גם הם עובדים. בדרך כלל הם גם עובדים יותר שעות מהעובדים שלהם. וזה שלא רואים אותם איננו אומר שהם מבלים או ישנים.

כמו שאמר לי פעם הבעלים של אחד המשרדים הגדולים "לא משנה כמה המשרד גדול ומצליח אני עדיין מוצא את עצמי עובד במשרד בימי שישי ושבת" מה שהמבקרים המשתלחים במעסיקיהם נוטים לשכוח שללא בעלי המשרדים לא היתה להם עבודה כלל. זאת עובדת חיים שכזאת. המבקרים גם לא אוהבים לדבר על העובדה שכל מי שאיננו מרוצה מתנאי העבודה שלו חופשי לעזוב ולמצוא לו משרה טובה יותר (וכאלה יש רבות) העובדים אינם עבדים והמעסיקים אינם נוגשים.

חורה לי היטב ההשתלחות שלוחת הרסן בטובים ובמצוינים שעשו את הענף למה שהוא. אולי זה משהו שקשור לאופי הישראלי, אין לנו טיפת כבוד לבעלי ההישגים והתחביב הלאומי שלנו הוא לפגוע במי שהגיע לפסגה ולגרור אותו למטה. אולי זאת הסיבה שאין לנו בארץ "היכל תהילה" של הענף כפי שמקובל במדינות בהן כבוד, הוקרה והערכה אינן מילים גסות.

קרדיטים
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת. קליק לביקור באתר ADMAN, קליק לביקור בעמוד האוהדים בפייסבוק.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

22 תגובות לפוסט

22 תגובות

  1. גינגי, תודה על התשובה ועל ההתייחסות.
    על חלק מהתשובות שלך רק אומר שהענף שמקדש נעורים, גם מפחיד את הנמצאים בו.
    הפחד להתאגד, הפחד ללכת ולבקש את השכר וכן, אני משתתף בהפסדים שלהם ע"י זה שאני מפוטר (לא אני אך אתה מבין על מה אני מדבר).
    כמו בספרו של אליסטר מקלין המנוח: המפתח הוא הפחד.
    שוב, תודה על תשובתך, אני עכשיו באמת מבין טוב יותר את כוונתך.
    יום טוב וחג שמח.

  2. תשובות לנמשך בחוטים
    הנמשך בחוטים מכובדי,
    ביקשת ואני שמח לענות בשמי. (לא בשמם. אינני הדובר שלהם)
    השאלה מדוע שעות עבודה נוספות אינן מתוגמלות על פי חוק היא שאלה שיש להפנות אל רשויות האכיפה. אני בעקרון נגד עבודה למעלה מ-8 שעות. כך נהגתי במשרד שלי
    יש משרדים שכן מתגמלים את הצוותים הזוכים במכרז.
    אני ממליץ לך לא לעשות את חשבונות הרווח והפסד של בעלי המשרדים, אחרת תוזמן להשתתף גם בהפסדיהם.
    לא, זה לא בסדר להוריד שכר ולשכוח להעלות אותו. על העובדים להזכיר למעסיקיהם ולעמוד על זכויותיהם.
    אין כמעט שכירים מעל גיל 40, בגלל שבארץ זהו ענף המקדש את הנעורים.
    כמו שאתה רואה, אכזבתי אותך. אני לא סבור שאלה מקרים בודדים, אינני אוהב את הסגנון האלים ואני מעודד ותומך בכל התארגנות להקמת איגוד מקצועי. העובדה היא שהעובדים הם אלה שנמנעים מכך ומצפים שהמלאכה תיעשה מאליה.
    אני מודה לך על התייחסותך

  3. גינגי היקר.
    נכון. חלק מבעלי משרדי הפרסום באו מלמטה, ועשו את זה יפה. שאפו.
    אבל זו לא מהות הביקורת עליהם. הם עובדים קשה? SO WHAT? כל בעל עסק עצמאי עובד קשה, גם בעל מסעדה או חנות מכולת. אבל לא כל בעל עסק עצמאי מעביד את העובדים שלו בשעות כאלה ובתמורה כל כך נמוכה. דווקא משום שהם באו מלמטה התחושה היא קשה, של מי ששכח מאין הוא הגיע.
    מכיוון שאתה בקשר טוב עם בעלי המשרדים, אולי תצליח לגרום להם לענות על כמה שאלות:
    – מדוע שעות נוספות לא מתוגמלות על פי חוק?
    – 12 שעות עבודה נראה לך/להם לגיטימי?
    – האם מישהו בציבור הרחב מכיר איזה קמפיין של שלמור שזכה בפרס בינלאומי? ( רמז, גם לא SDIA, שעליו חלק מעובדי שלמור שמעו רק כשזכה בקקטוס… ומדובר ב"שיר שכל ישראל פיזמה לעצמה "- כך בסרט ההגשה)
    – מדוע לא מתגמלים (כמו במשרדים בחו"ל) צוותים על זכיה במכרזים שמניבה מאות אלפי דולרים במינימום רווח למשרד?
    – בעלי משרדים לא מושכים משכורות? אולי זה בגלל שבבנק מונח לו חשבון מרופד שהופקד שם מבעוד מועד לימים קשים?
    – האם לקחת משרד לחופשה בחו"ל ואחרי חודש, לפטר עובדים זה נשמע לך הוגן?
    – האם להוריד שכר ו"לשכוח" להעלות אותו לאחר שהמשבר מסתיים והמשרד מרוויח זה בסדר?
    – מדוע אין כמעט בני 40 פלוס בענף?
    אתה בטח תגיד, אלה מקרים בודדים. לא. זהו הציטגיסט של הענף, והעובדים הקטנים מתחילים להתמרמר ולהתמרד. אתה יכול לא לאהוב את הסגנון האלים. זה בסדר. גם את ספרטקוס אף רומאי לא חיבב.

  4. ביטוח ישיר זה נוראי בעיניי. פלאפל מוסקו זה לא רע. את השאר אני לא זוכר.
    אין ספק שהטעם שלך מיושן ולא רלוונטי. וזה שורש המחלוקת בינינו.
    בעיניי פרסומת טובה היא פרסומת עם רעיון חדש, או שהיא מצחיקה, או עם תובנה מעניינת.
    בעיניך פרסומת שבה אנשים מתופיים על ריבועים ואומרים אנרג'י אנרג'י היא מצוינת

  5. מביך מכובדי, זה שאנחנו לא משדרים על אותו גל היה ברור מלכתחילה. אני רק רוצה להזכיר לך את הפרסומות לשפ"מ, לביטוח ישיר, לטושיבה למרצדס ולפלאפל מוסקו ואלה רק המעט שעולות בדעתי עכשיו.
    אני מניח שלדעתך הן בינוניות או פחות מזה ולדעתי הן מצוינות וזה שורש המחלוקת בינינו.
    אני מודה לך על התייחסותך

  6. [Comment ID #98777 Will Be Quoted Here]

    הבעיה שאצלו הפרסומות הגרועות היו הרוב המוחלט וההברקות בודדות כמו למשל שילוט דפי זהב.
    ואם אתה חושב שפרסומת שבה אבא קורא לתינוקת שלו "ישראכרט" כאות תודה היא מצויינת (או לצורך העניין כל פרסומת אחרת בסדרה ההיא) נראה שאנחנו לא משדרים על אותו גל

  7. מביך מכובדי, להבדיל ממך, אני סבור שהפרסומות של אנרג'י, תפוצ'יפס וישראכרט הן מעולות. אבל גם בהנחה שאני טועה (ויש אפשרות כזאת) אני יכול להבטיח לך שגם לפיקאסו ולדאלי ולכל אמן אחר בקליבר הזה, לא כל יצירה היתה 100 היו להם גם יצירות פחות טובות. אמן גדול כמו פרסומאי גדול איננו נמדד בעבודותיו השגרתיות כי אם בהצלחותיו הגדולות. בפסגות. אני מבטיח לך שגם מייקל ג'ורדן יותר החמיץ מאשר קלע , גם מסי יותר החמיץ מאשר הבקיע. וכנ"ל כולנו.
    אני מודה לך על התייחסותך

  8. גינגי, אשמח לתגובתך-
    איך "המצוינות הקריאטיבית" של דעון על פי השקפת עולמך,
    משתלבת עם הפרסומות של שלמור שהועלו פה? ועוד הרבה "הברקות" אחרות?

  9. [Comment ID #98772 Will Be Quoted Here]
    הרשה לי לא להאמין למילה.
    תשובה פוליטית.
    וכולנו יודעים מה אנחנו חושבים על פוליטיקאים…
    התארגנות של העובדים באיגוד המקצועי?
    שומר על זכויותיהם?
    כתבה ביקורתית?
    על מי אתה עובד…?
    אני מודה לך על התייחסותך.

  10. מכובדי, אם תקרא את הטורים שלי תיווכח לדעת שלהאשמות שלך אין על מה לסמוך. רק לא מזמן כתבתי כאן שאני תומך בהתארגנות של העובדים באיגוד מקצועי שישמור על זכויותיהם.
    אם הייתי מודרך ע"י שיקולי כדאיות והתחנפות, לא הייתי כותב אף אחד מהטורים הביקורתיים שלי על הפרסומאים.
    אני מודה לך על התייחסותך

  11. גינגי אתה נראה ונשמע אדם חביב. אך הכתבה הזו שלך משפקת כמה דברים פשוטים. 1. שאתה נותן את אישורך לניצול עובדים שמייצרים מליונים למעסיקיהם כשהשכירים משתכרים בשכר מגוחך על ידי סינוור העובדים במשרד ובמשרה צבעונית ותו לא. מלצרות היא בדרך כלל אופציה יותר רווחית. 2. שקוף שזו כתבה התחנפותית לבכירים בענף שנועדה לעזור לך לקבל כתף שתעזור לך לגייס עובדים למשרדי הפרסום ולקדם את העסק הפרטי שלך (משרד כח אדם למשרדי פרסום למי שתהה). יש לך כאן אינטרס שקוף לחיזוק הבכירים תוך רמיסת זכויותם של העובדים ה"זוטרים" שבעצם הם האחראיים לווילות שלהם (ושלך) בסביון וכדומה. חבל.. אתה צריך להילחם את המלחמה הזו בצד ההפוך בדיוק.

  12. הכל טוןב ויפה
    ועדיין אני לא מבין אך כל מה שכתבת כאן מצדיק את העובדה שהמנהלים הנ"ל עוברים על החוק ומעבדים את עובדיהם שעות נוספות מעבר למותר ומעבר להיגיון ומשלמים להם שכר גלובלי שאם תחלק אותו במספר שעות העבודה שלהם תקבל שהוא מתחת לשכר מינימום
    דווקא העובדה שיש מנהלים שהגיעו לאן שהגיע ובנו את המשרד שלהם בעשר אצבעות אמור לגרום להיות הוגנים ולא נבלות שחוסכות בשכר של העובדים וניצול שעות עבודה וכו' בשביל למקסם רווחים

  13. אתה צודק, גדעון הביא לעולם פרסומות נהדרות וחדשניות כמו זאת:
    http://www.youtube.com/watch?v=-EC_LKUkoYg

    כמו שאמרו בטור המוצדק על גדעון, בקריאייטיב – זה או שיש לך את זה או שאין לך את זה.
    ומי שלא מבין שגדעון הוא בלוף חבר כישרון וחסר הומור עטוף ביח"צ נוצץ, כנראה שפשוט אין לו את זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים