מאמר אורח: יום המשפחה 2014 – ער? בוא לארוחת ערב

נועם פורר
נועם פורר

מאמר אורח מאת: נועם פורר, מנהל מחלקת דיגיטל בבן חורין אלכסנדרוביץ'

אם גם אתם העברתם את ארוחות הערב המשפחתיות לוואטסאפ וכבר לא רואים את הילדים שלכם אלא מבעד למסכים, כנראה שהטכנולוגיה פוגעת במרקם המשפחתי שלכם. ההשפעה של התפתחות הרשתות החברתיות בשנים האחרונות השפיעה באופן עמוק על משפחות, הרבה מעבר לכך שאמהות הפסיקו לצאת למרפסות ולקרוא לילדים שמשחקים כדורגל לאכול ארוחת ערב, שכן גם אלו וגם אלו עברו לוואטסאפ – וסבתות כבר לא לחוצות שהנכדים יבקרו אותם פעם בחודש, אלא מסתפקות בשיחת וידאו בסקייפ.

נועם פורר
נועם פורר

התקשורת הא-סינכרונית, כזאת שבה המתקשרים אינם קשובים זה לזה והמסרים יכולים להיקלט ולקבל מענה בזמן אמת או זמן רב אחרי ששודרו, הפכה להיות דרך תקשורת כמעט בלבדית בין בני המשפחה. סוג התקשורת הנוח הזה מאפשר שיחות מקיפות יותר מכפי שהיו כאשר אמא התקשרה בדיוק בזמן הלא נכון וביקשה לקבל עדכון מפורט. משפחות גרעיניות רבות העבירו את עדכוני ארוחת השבת המסורתית לקבוצת וואטסאפ ומשפחות מורחבות החלו להתעדכן בחיים האזוטריים של בני משפחה רחוקים שבעבר היו נפגשים איתם אחת לכמה חודשים. גם פערי זמן ומרחב נעלמו בתקשורת המשפחתית. הזמינות הטוטאלית, תולדה של החיבור המתמיד לרשתות החברתיות, הופכת אותנו לבני משפחה מסביב לשעון, פנויים לתקשורת עם מכרינו בכל אשר נעשה ונפנה, במנותק מאילוצי זמן ומקום. ה-וי הכפול בוואטסאפ מאפשר לבן המשפחה ששלח הודעה, לראות מתי קראתי אותה ולתהות מדוע לא עניתי לו עד כה.

משפחות עסוקות כיום יותר מתמיד בתיעוד. בני זוג מצטלמים 'סלפי' ומעלים לרשת באינסטגרם, דודים מצלמים את האחיין החמוד ומעלים לפייסבוק. הזיכרון המשפחתי עובר לעולם הוירטואלי והופך לנגיש יותר מאלבומי התמונות המרוטים. סרטוני יוטיוב של תינוקות חמודים מאפשרים לכל המשפחה המורחבת לקבל עדכונים על הפעוט שבדיוק התחיל ללכת. סקייפ הפך גם הוא לחלק מרכזי בשגרת היחסים בין בני משפחות – היכולת להזיז את המצלמה ולראות את הילד המתגעגע הישר מהאוהל במילואים יצאה מגבולות המחשב הנייד ואפשרית מכל טלפון סלולרי.

הטכנולוגיה מחדירה המוניות אל התווך האינטימי שבני משפחות נהגו לקיים את הקשר ביניהם עד כה. מערכות יחסים שלבשו בעבר יחסי מרות, הפכו להיות יחסי חברות. הורים מבקשים מהילדים שלהם חברות בפייסבוק ומחוברים לחיי ילדיהם יותר מאי פעם, אבל מהצד השני, הרשתות מציעות לילדים עצמאות ממעורבות הורית. להורים יש יכולת פיקוח פחותה אחר החיים האינטימיים של ילדיהם, אבל בעצם מעודכנים יותר מתמיד במה שהם עושים.

האם בני המשפחות הופכים להיות קרובים יותר באמצעות המדיה החברתית או שאולי הטכנולוגיה מרחיקה בני משפחה האחד מהשני? הרשתות החברתיות הופכות את המעגל המשפחתי שלנו לחשוף. הנה, כל בני המשפחה שלי נמצאים באותו מקום והם כולם חבריי. אלא שהם לא באותו מקום, והם לא חברים שלי. הם הופכים להיות סימולקארה של בני המשפחה, הקבלה דמיונית לאיך שבני משפחה אמורים להיות, סביב שולחן משפחתי עם אורז או ג'חנון. המדיה מאחדת את בני המשפחה באשר הם, אבל בעצם מרחיקה אותם, שכן היא מייתרת את המפגש הממשי. בני משפחות שישכילו לדבר יותר האחד עם השני באמצעות המדיה החדשה, אבל לא יזנחו את הקשר פנים אל מול פנים ירוויחו. אם הזמנתם לאמא ביום המשפחה פרח באמצעות אפליקציה, הטכנולוגיה עזרה לכם. אם הסתפקתם במסרון, כנראה שאתם צריכים להשתפר.

נועם פורר הוא מנהל מחלקת דיגיטל בבן חורין אלכסנדרוביץ'

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים