מאמר אורח: אנונימי זה השחור החדש

Secret - Speak Freely
Secret – Speak Freely
ליאור בורג
ליאור בורג

מאמר אורח מאת: ליאור בורג, בעברו סופרווייזר דיגיטל במשרד הפרסום לעומק התודעה.

"וותיקי האינטרנט" שבינינו בטח עוד זוכרים היטב את הימים של הצ'אטים באתרים השונים, בקבוצות ברשת ה-mIRC, או בחדרים – IOL (הגזמתי?). טרום עידן הסושיאל הנוכחי שבו כולנו משתפים בגלוי ובגאווה רבה את סיפור חיינו היום יומי, הצא'טים האלה היו המרחב הדיגיטלי הזמין והפופולארי ביותר ליצירת אינטארקציות עם אנשים אחרים ואפשרו יצירה של קהילות דיגטליות שונות ומגוונות. המשתתפים בצ'אט היו בוחרים ומחליפים כינויים לעיתים קרובות, ואלה היוו למעשה את פרט הזיהוי היחיד שלהם.

זה יצר מצב שבו לא היה ניתן לדעת באמת עם מי אתה מנהל שיחה – מי זה מי בן כמה ולמה (לפרוטוקול, אני תמיד בדקתי, היא הייתה מעל 18).
טרנד הולך ומתגבר של אפליקציות, בדגש על שתיים שצוברות לאחרונה תאוצה אדירה, מחזירות את עולם הסושיאל לתקופות "האפלות" האלה ומאפשרות למשתמשים לשתף חוויות סיפורים ובעיקר סודות בצורה אנונימית לגמרי, כל זאת כמובן בעיצוב וחווית משתמש מתקדמים בהרבה מהצ'אט של פעם.

mIRC
mIRC

הראשונה והוותיקה יותר היא Whisper. האפליקציה שהושקה עוד ב-2012, הייתה פופלארית עד לא מזמן בעיקר בקרב תיכונסטים בלבד. אבל בתקופה האחרונה היא זוכה לבאזז רציני שמלווה בסיקור מאסיבי בתקשורת (הביצה או התרנגולת?) מה שמביא לגדילה משמעותית גם במספר המשתמשים ובקהלים. ב-Whisper אין צורך בשום הרשמה שהיא, לא מזינים כתובת מייל או שום פרט מזהה אחר. רק מורידים,בוחרים שם משתמש וסיסמא – והאפליקציה מוכנה לשימוש (מומלץ להגיש חם).

החשיפה של הסוד שהחלטתם לשתף מתבצעת על גבי תמונת רקע "לא קשורה לעולם" (ולדעתי האישית גם מכוערת מאוד) שנבחרת בצורה רנדומאלית על ידי האפליקציה והטון והסגנון הם מאוד "ממים" (meme). אפשר להחליף את התמונה מתוך מאגר של תמונות נוספות אשר "אינן קשורות לעולם", או בתמונה משלכם. כמו כן אפשר להחליף פונט וכמובן להוסיף תגיות (Hash Tags).

הסודות שמופיעים בפיד של המשתמש ניתנים לסינון לפי פופולאריות/מיקום (פורסמו במיקום גיאוגרפי קרוב)/סדר כרונולוגי/ או "בחירת העורכים" ומגיעים בעצם ממשתמשים בכל רחבי העולם,והנקודה הזו היא למעשה ההבדל העיקרי בין Whisper למתחרה החדשה בשוק – Secret.

whisper
whisper

Secret שהושקה לפני כשבועיים בלבד (זמינה רק בארה"ב ורק ב-iOS) היא כרגע הדבר החם ביותר במסגרת טרנד האפליקציות האנונימית ובכלל. זאת למרות שבהרשמה ל-Secret כן נדרשים כתובת דוא"ל ומספר טלפון, מה שאותי לפחות קצת ערער בהקשר של האנונימיות.

המפתחים מתחייבים ששום פרט זיהוי לא ידלוף או ייחשף ושהמטרה של הפרטים האלה היא ליצור מעגל יותר אינטימי של שותפים לסוד, כזה שמורכב מרשימת אנשי הקשר שלכם בטלפון. כלומר – הסודות שתיחשפו אליהם ו/או שתבחרו לחשוף יהיו בקרב אנשים שכנראה מתישהו במהלך החיים דיברתם איתם לפחות פעם אחת (כאמור לעומת אנשים רנדומאליים מכל העולם). אבל חשוב להדגיש שוב פעם, שהכול מתרחש ללא אפשרות לזהות אחד את השני.

האפליקציה, במהלך מאוד חכם של המפתחים לדעתי, אפילו תתריע בפניכם בכל פעם שמישהו מאנשי הקשר שלכם הוריד גם הוא את האפליקציה והצטרף. בין אם זו מישהי שפעם יצאתם איתה,החבר הכי טוב שלכם, או "חיים מוסך", אתם לא יכולים לדעת! כל מה שאתם יודעים זה שמדובר במישהו ששמור אצלכם בפלאפון ושיש לו סוד לשתף.

אם פוסט, כלומר וידוי/סוד, זוכה ל-"Like" מאחד המשתמשים (מגיע בצורת לב, בדומה לאינסטגרם) הסוד הופך להיות זמין לצפייה בפני מעגל רחב יותר של משתמשים (רשת החברים של המשתמש שעשה את ה-Like, מה שנקרא friends of friends) והפעולה זאת באה במטרה כמובן לאפשר אינטראקציות נוספות והרחבה של מעגל החברים. אנונימי אנונימי אבל עדיין סושיאל.

*בשתי האפליקציות דרך אגב קיימת גם האפשרות להגיב לפוסטים ולשלוח הודעות פרטיות, אנונימיות כמובן, בין המשתמשים.

מבחינת ה-Look&Feel האפליקציה משדרת הרבה יותר אלגנטיות ולא ספק הושם בה דגש רב על עיצוב וחווית משתמש. גם פה השיתוף של הסוד מתבצע על גבי תמונה או סתם רקע צבעוני אבל אפילו הכפתורים "חדים" ויפים יותר וההרגשה הכללית של כל החוויה הרבה יותר נעימה ו"חלקה".

Secret - Speak Freely
Secret – Speak Freely

כרגע, Secret מאוד חזקה בעיקר בקרב אנשי טכנולוגיה בעמק הסיליקון ("ומתחמי טכנולוגיה" נוספים) אבל אם בוחנים את המגמה שהתחילה עם SnapChat המצליחה והמפלצתית (שמאפשרת למשתמשים לשלוח הודעות שנעלמות אחרי קריאתן) והאפליקציות שהתפתחו בעקבותיה (דוגמאות נוספות מלבד המסוקרות פה; WUT ,Confide, Popcorn ועוד..) ניתן לראות בבירור שהנושא של תקשורת "חד-פעמית" ו/או אנונימית נמצא במגמת עלייה רצינית וצובר נפח ואהדה.

יכול מאוד להיות שהשיתוף הרב, שלא נאמר OVER שיתוף, אליו נחשפנו (וחשפנו) בשנים האחרונות הביא בעצם למגמה הפוכה, שתופסת מקום גדול בעיקר אצל הקהל היותר צעיר. זה שנולד לתוך מציאות אחרת ממה שאנחנו, או אני לפחות הכרתי בעבר.

לסיום, נקודה למחשבה – מישהו כבר הפסיק בשבוע האחרון להשתמש באפליקציה כדי להדליף מידע על רכישה צפויה לכאורה של חברת Evernote. גם אם בסופו של דבר, התברר שמדובר כנראה במתיחה (החברה לפחות מכחישה נחרצות) דווקא המתיחה הזו מדגימה אולי את הפוטנציאל לטוב ולרע של אפליקציות מסוג אלו, שמעבר לתא וידויים וירטואלי יכולות לשמש גם כפלטפורמה מעולה לחשיפת שחיתויות וסקנדלים. אך גם לסגירת חשבונות.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים