אבי לן בבית המשפט: פייסבוק ו-ynet פעלו יחדיו למחיקת סטטוסים מצייצים

עובדי פייסבוק ישראל
עובדי פייסבוק ישראל

אבי ועדי לן, מפעיליו של עמוד הפייסבוק הפופולארי 'סטטוסים מצייצים' שהוסר לצמיתות ע"י פייסבוק, נמצאים רגע לפני הכרעת הדין במשפט שהתקיים בשנתיים האחרונות. בין התצהירים והעדויות – טוענים בני הזוג כי המחירון שנוצר הועבר לידי ynet במסגרת שיתוף פעולה בין שני הצדדים. משלא הבשילה העיסקה, ynet וקבוצת 'ידיעות אחרונות' העבירו את המידע לגלובס במטרה להתנקם בהם ולהוביל למחיקת העמוד. // חלק מהכתוב באדיבות 'העין השביעית' // אורן פרסיקו

במסגרת ההליך המשפטי בין סטטוסים מצייצים לחברת פייסבוק, שנמצא בימים אלה בשלב הסיכומים ולקראת הכרעת הדין, טענו מפעילי העמוד הפופולארי שהוסר, אבי לן ועדי בנטוב לן, כי לאחר שהסכם ההשקעה שהוצג ע"י אתר החדשות ynet מקבוצת 'ידיעות אחרונות' לא הבשיל, ב-ynet פעלו מאחורי הקלעים מול פייסבוק למחיקת 'סטטוסים מצייצים'.

מצייצים של בני הזוג לן פעל במשך 5 שנים בפייסבוק ומיצב עצמו כעמוד המשפיע בישראל. בינואר 2015, פורסם בגלובס כי לן ובנטוב מכרו סטטוסים שיווקיים לצד שלישי וזאת בניגוד לתנאי השימוש של פייסבוק, תוך שהם גורפים לכיסם, כך על פי הטענות סכומי עתק. בעקבות הפרסומים, מאור אהרוני מצוות היח"צ של פייסבוק ישראל במשרד 'שלום תל אביב', העביר את המידע להנהלה המקומית בניהולה של עדי סופר תאני, שהחליטה בשיתוף עם פייסבוק העולמית, למחוק את העמוד לחלוטין.

בתביעה שהגישו עדי ואבי לן כנגד פייסבוק אירלנד ופייסבוק ארה"ב באמצעות עורך הדין גיא אופיר, נטען כי סך ההכנסות מפרסום תכנים שיווקים בעמוד, נאמד בסך הכול בכרבע מיליון ש"ח, סכום שלכל הדעות מגוחך, במיוחד לנוכח העובדה שתפעול 'סטטוסים מצייצים' היה אינטנסיבי ודרש השקעה ניכרת מצד מפעיליו. בני הזוג לן טענו גם כי פרסום תוכן שיווקי בעמודי פייסבוק וזאת לכאורה בניגוד לתנאי השימוש שלה (דאז), הוא מעשה שכיח וכזה שנהוג בקרב מרבית מעמודי החדשות והתוכן הגדולים, בהם גם ynet שפירסם מאות תכנים שיווקיים בעמודיו (למצגת מלאה). ראו מקרה: רני רהב קונה סטטוסים.

תוכן שיווקי ב-ynet
תוכן שיווקי ב-ynet

במהלך חקירה העדים בתביעה, הגיע לישראל גם סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק EMEA שבין המדינות שבתחום אחריותו גם ישראל. מילנר שנחשב לאחד מבכירי פייסבוק באיזור, הגיע לישראל מספר רב של פעמים, בין היתר גם בכדי לחפוף את ג'ורדנה קטלר, שנכנסה ביוני האחרון לתפקיד לוביסטית מטעם פייסבוק ישראל.

במהלך חקירתו של סיימון מילנר, פנה אליו עו"ד גיא אופיר ואמר: "ynet ביקשו מכם לסגור את 'סטטוסים מצייצים' אחרי שהם החליטו שאינם יכולים להגיע להסכם עם התובעים". מילנר הכחיש זאת והשיב: "לא ידוע לי על כל מעורבות של ynet בהסרת העמוד". יש לציין כי מילנר אינו זר לכתבי הדיגיטל והטכנולוגיה במערכות התקשורת, והוא ידוע ככזה שיש לקחת בערבון מוגבל ובחשדנות יתר את דבריו.

לטענת בני הזוג לן, טרם הסרת 'סטטוסים מצייצים', התקיימו פגישות ביניהם לבין אתרים מובילים כדוגמת ynet, במטרה להוציא את המותג 'סטטוסים מצייצים' מחוץ לפייסבוק ולהפוך אותו לגוף תקשורת חדש ועצמאי. מהעדויות של בני הזוג, עולה כי במהלך חודש יוני 2014, נפגשו עם עשרות גופים קטנים וגדולים שהתעניינו בשילובי כוחות עם מצייצים. בהם 'מאקו', וואלה! חדשות וכאמור גם ynet. אולי רק בפני אתר החדשות של ידיעות אחרונות הוצג מסמך, שלטענתם היה זה שהגיע לכתב גלובס דאז רועי גולדנברג שחשף את הפרשה [המחירון ב-PDF].

מחאה סטטוסים מצייצים
מחאה סטטוסים מצייצים

בכתבה שפורסמה ע"י גולדנברג בגלובס נטען כי 'סטטוסים מצייצים' הוצע למכירה לגופים כמו וואלה! ו-ynet תמורת סכום של 10 מיליון ש"ח. לטענה זו השיב לן ואמר: "שקר. לא רק שזה לא היה הסכום שדרשנו, אלא שמעולם מעולם לא הצענו למכור את 'סטטוסים מצייצים'. זה שקר מתועב שמופיע בתקשורת. שקר ש-ynet הפיצו".

כחלק מהתצהירים שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, טוענים בני הזוג כי המחירון שהוצג בפני האתרים הוא פיקטיבי ואינו מחירון רשמי אלא כזה שנועד היה להעלות את ערך מותג 'סטטוסים מצייצים'. "מסמך זה היה מסמך פיקטיבי שנועד לצורך יחסי ציבור – כדי לתמוך בתוכניות שלנו להקים גוף על בסיס המוניטין שצבר העמוד" אמר אבי לן.

לדבריהם "המחירון הפיקטיבי" הועבר בין היתר למשרד היח"צ דני לוי תקשורת, שבבעלות דני לוי ומטפל במערך היח"צ של ynet. בעדותו טען לן במפורש כי "המסמך הזה הוכן על ידינו לצורך המשא ומתן עם ynet. והם אחרי זה הוציאו אותו לתקשורת".

יש לציין כי בעקבות הסרת 'סטטוסים מצייצים' נוצר ואקום אדיר ברשת החברתית. לאחר הסרתו, כוחו של מצייצים נחלק בין עשרות ומאות עמודים והחלל שהשאיר אחריו היה גורם מרכזי בהתחזקות וגידול משמעותי של עמודים עצמאיים ועמודים ששייכים לגופי חדשות גדולים. כך שלא מן הנמנע שאכן הסרתו של מצייצים הייתה מהלך אסטרטגי נקמני של גוף כזה או אחר, שביקש לחסל את המתחרה (מצייצים) שנחשב בזמנו לבעל תפוצה אורגנית אדירה בפייסבוק וכזו שפגעה משמעותית בתפוצת הכתבות של גופים אחרים.

מנכ"ל ynet אבי בן-טל מסר בתגובה: "מדובר בקשקוש מוחלט".

גורם מקורב לידיעות אחרונות מסר למזבלה: "מה שלן טוען זה שקר. לא היה ולא נברא".

◄ פייסבוק ישראל ומשרד 'שלום תל אביב סירבו להגיב.

חלק מהכתוב באדיבות 'העין השביעית' // אורן פרסיקו

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. כל המעורבים שווי ערך בעיני. זת'ומרת חסרי ערך.
    פייסבוק כתאגיד פועל כמו…תאגיד ולכן לא יהססו לרמוס ולדרוס את מי שבדרך אבל את זה אתה יודע טוב ממני.

  2. שתו לי, אכלו לי.

    כמה שאני אוהב את מה שאתה עושה דורי, הכתבה הזאת מיותרת.
    מי שקרוב לצלחת אוכל נ-ק-ו-ד-ה!
    הזוג לן עשה כסף בניגוד לנהלים ולכן הם מחוץ למשחק.
    כל שאר העמודים הרלוונטים עושים כסף והם קרובים לצלחת ולכן הם בתוך המשחק.
    לא מרחם על אף אחד מהצדדים.
    אתה המלך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים