המוסר הכפול של עובדי פייסבוק ישראל מוכיח סופית את האג'נדה הפוליטית של פייסבוק

עדי סופר תאני, מתוך כנס הבינתחומי
עדי סופר תאני, מתוך כנס הבינתחומי

המוסר הכפול של עובדי פייסבוק מוכיח סופית את האג'נדה האנטי ימנית של בכירי הרשת החברתית בישראל, אבל מה קורה כשאותה קבוצה של אנשים יכולה באופן ישיר לעוות את המציאות של כולנו ולהחליט לשיקולה הבלעדי, ללא שום פיקוח או רגולציה, אלו תכנים אנחנו נזכה לקרוא ואלו תכנים יוסרו מפייסבוק ללא סיבה או הצדקה?

בחברת פייסבוק ישראל אותה מובילה המנכ"לית המקומית עדי סופר תאני, עובדים אנשים שרואים בעצמם מלח הארץ. הם משכילים, נאורים ומוצלחים בתחום עיסוקם, אך בעיקר הם נהנים מהתדמית התודעתית שנלוות לכל מי שהצליח להשתחל אל תוך תאגיד עולמי ענק כמו 'פייסבוק' שעבודה בו היא בגדר חלום עבור מרבית ממחפשי העבודה בענף.

אז איך בכל זאת, אותה קבוצה של נבחרים, מצליחה פעם אחר פעם להוכיח עד כמה אוחזי המשרות הבכירות בה הם עוד קומץ של אנשים צבועים, לעיתים מסיתים, כאלו בעלי אמות מידה מוסריות סלקטיביות. קבוצה של אנשים שלא ממש אוהבת את מדינת ישראל ולא ממש אוהבת את מרבית מאזרחיה, קבוצה של אנשים שחושבת שאנחנו צבא של כיבוש, שאנחנו עם של ניאנדרטלים ואולי הגרוע מכל, קבוצה של אנשים שלא מתביישת להודות בכך, בפומבי ועם המון מוסר כפול וצביעות.

הם עושים זאת בידיעה שאין מי שיעמוד מולם, אין מי שיחלוק עליהם, לא בחדשות 2 ולא בחדשות 10, כולם פשוט מפחדים לעסוק בסוגיית פייסבוק ועד כמה היא הפכה למונופול דורסני שמעוות את חיינו ובעצמה יוצרת קרע אינסופי בין ימין ושמאל, בין ערבים ליהודים ובכלל בין בני אדם שעל כל לייק ושיתוף, רק מתרחקים אחד מהשני ומהדברים החשובים באמת בחיים האמיתיים.

כל איש ואשת תקשורת בישראל יודעים כי דינו של תחקיר או כתבה לא מחמיאה על פייסבוק ישראל, כנראה יעלה להם ביוקר, בהורדת החשיפה האורגנית של עמוד הפייסבוק של הגוף שהעז לסקר ובסנקציות נוספות, כולן כאלו שמאיימות וגורמות לגופי התקשורת להתגמד מול הרשת החברתית ולהשפיל את מבטם לאור התנהלותה.

עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל
עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל

קחו לדוגמא מקרה של בכיר נוסף בחברת 'פייסבוק ישראל' שהחליט בשבוע האחרון להעלות מספר סטטוסים נוקבים עם דעתו הנוקבת על העם הנבחר, זה שמרפד את כיסיו של מעסיקתו ב-3.8 מיליון ש"ח נקיים ממיסוי מדי יום. בסטטוס אחד הוא מגולל כיצד הפכנו לעם פחות מוסרי, גזען, שונא אדם, צמא דם וביריוני, תוך שהוא מציג כי החליט לתרום 120 ש"ח לארגון "שוברים שתיקה".

כך הוא כותב: "עם ישראל בשנים האחרונות, בעידודה הנמרץ של ההנהגה שלנו, הוא פחות מוסרי, הוא גזען, הוא שונא, הוא צמא דם, הוא ביריוני. וצה״ל הוא צבא העם, אז תקישו מכאן את הלוגיקה. במבוא לפסיכולוגיה לומדים שהתיאוריה הכי בסיסית בנפש האדם היא השילוב בין מוסר פנימי למערכת חוקים ומוסר חיצוניים. שתי המערכות במתח תמידי, אבל הן נחוצות אחת לשנייה ולכל גוף חי. שוברים שתיקה, הוא לא גוף בזוי, ובוודאי שלא לא ציוני. הוא בעיניי אפילו לא שמאלני. זה הגוף החיצוני שבא לוודא שהצבא הכי מוסרי בעולם הוא כזה לא רק בעיניי עצמו.אני מעדיף שכל חייל ישנא קצת את שוברים שתיקה, אבל שידע שיש עוד עין שמסתכלת עליו ומוודא שהוא עושה את הדבר הנכון מוסרית. עם הספר, ההוא עם המוסר היהודי וההיסטוריה ההיא, היה צריך לחבק את שוברים שתיקה ולא לזרוק אותה למדורת הפאשיזם שמתחילה להשתולל פה."

הסטטוס של בכיר בפייסבוק
הסטטוס של בכיר בפייסבוק

לא ברור למה בכירי פייסבוק ישראל לא אוהבים אותנו. פייסבוק מגלגלת בישראל סכום בלתי נתפס שעומד על כמיליון דולר מדי יום, היא אינה משלמת על כך מיסים והרשויות גם לא מתעקשות על גבייתו ואכיפת החוק, יתרה מכך פייסבוק מעלימה ומכבסת את אותם כספים דרך אירלנד, כפי שזו מתנהלת במרבית המדינות בה היא פועלת.

עובדי פייסבוק מורידים בקליק ובאימייל אחד, את השאלטר של כל קול שאינו עומד באותו קנה עם האג'נדות שלהם או כזה שפוגע באג'נדות של המפרסמים שלהם (מקרה באים לבנקאים), הם אינם חייבים דין וחשבון לאף אחד, הם אינם כפופים לשום חוק ולשום רגולטור, הם מנתקים שיחות לעיתונאים ופוגעים כדרך קבע ביכולת הסיקור של פועלה של פייסבוק בישראל ולעיתים הם עושים זאת תוך החלטה אישית בהתבסס על הדעות הפוליטיות שלהם.

המוסר הכפול והצביעות של בכירי פייסבוק ישראל היא נושא מקומם, לא רק שידם על העליונה והם יכולים לנווט שיחות או להשתיק שיחות ברשת החברתית בהתאם לדעותיהם האישיות, אך בעיקר, מאיפה החוצפה הזו לדבר על מוסר, כשאלה עובדים ומייצגים קרטל אנטי דמוקרטי ודורסני, שפשוט גונב מאות מיליוני שקלים מדי שנה מהכיס של כולנו ורק מחזק את ההסתה ברשת החברתית במטרה להגדיל את השימוש בה. "מתנחלים הם דאעש" כך התבטא בעבר בכיר אחר בפייסבוק ישראל.

בסטטוס נוסף שפירסם אותו בכיר בפייסבוק ישראל, הוא מספר כי ערוץ 20 חצה את הגבול וביזה את מוסד הנשיאות, הוא גם ממליץ לחבריו ועוקביו, בעיקר אלה שעובדים במשרדי פרסום, חברות מדיה ובצד המפרסם, פשוט להפסיק לפרסם בערוץ 20, ובכך לפגוע בו פיננסית, אולי עד קריסתו לחלוטין. אבל מאיפה היומרנות לדבר על מוסר?

כך הוא כותב: "זה מאוד פשוט. אתם מרגישים שערוץ 20 חצה את הגבול ומבזה את מוסד הנשיאות? ערוץ 20 מתקיים על פרסומות. זה הזמן של החברות העסקיות ומשרדי הפרסום ורכש המדיה להגיד שאת הדבר הזה הם לא מוכנים לממן. שזה לא קשור לפוליטיקה וימין ושמאל, אלא לדמותה של המדינה ובתור הגבינה/הפתיתים/המיץ/היוגורט/החטיף/קופת החולים של הבית, באמת אכפת להם מהבית. בעולם, חברות עסקיות מתחילות לגדל מצפון חברתי, וכשקורים דברים שמאיימים על המרקם הפוליטי חברתי, הן מביעות עמדה ברורה (ראו ערך מרק צוקרברג ודונלד טרמפ). הגיע הזמן שגם בישראל זה יקרה. ערוץ 20 כנראה לא יפגע מזה נורא, אבל יהיה פה סימון ברור של מה נכון ומה לא בדיון הציבורי הישראלי. המערכת הפוליטית שלנו לא מתפקדת, זה הזמן של המערכת העסקית".

הסטטוס של בכיר בפייסבוק
הסטטוס של בכיר בפייסבוק

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. דניאל
    לא אני לא, והניסיון הזה להציג כאילו אני ימני או ימני מאוד רק ממחיש עד כמה "השמאל" לא פתוח לביקורת וישר נכנס לעמדת מגננה. אני מרכז מתון שמקבל את כל הדעות, את כל הצבעים, את כל הדתות ואת כל המינים, אפילו עשיתי לייק לסטטוס של אותו בכיר, הוא כתב דברים שחלקם בטעם, למרות הבעיות המוסריות והאתיות אותם ציינתי. זה שהסכמתי עם חלק מדבריו, לא אומר שאין לי זכות להביע את דעתי בנושא ויתרה מכך זכות הגולשים לקרוא על מדיניות שעל פניו מצטיירת כמאוד ברורה וחד צדדית מצד פייסבוק ישראל.

  2. יש כאן טעות "לוגית" בהסקת מסקנות שלך – מה שהבנאדם רשם בפייסבוק נכתב כאדם פרטי, כלומר לא רשום בשום מקום שזה מטעם פייסבוק החברה. נראה לי שאתה ימני (מאוד?) בהשקפותייך וקשה לך לשמוע דעות עם גוון שמאלי מובהק.

  3. אז לפי מה שאתה אומר לעובד של חברת פייסבוק אסור להביע את דעתו הפרטית בפייסבוק?

  4. ששון, מרקו הוא באמת בנאדם טוב, מאחל שיהיה מנכל פייסבוק בעתיד. לא הייתה פה שום אצבע מאשימה כלפיו או כלפי עובד ספציפי אחר. התמונות שהיו בתחילה בפוסט הן מתוך אירוע של.פייסבוק, הסרתי אותם מהר מאוד בשביל שדברי לא ישליכו בשום צורה על המצולמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים