הבלתי חסימים: פייסבוק מונעת מישראלים מלחסום פרופילים של פלסטינאים שמפיצים הסתה

Mohammed Matter
Mohammed Matter

לפני כשלושה שבועות, שודר ראיון בלעדי בחדשות ערוץ 2 עם מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני. במסגרת הראיון בו נשאלה סופר-תאני גם לגבי תופעת ההסתה ואי הטיפול של הרשת החברתית בנושא, ענתה המנכ"לית לכתב שי גל כי "לפייסבוק יש אפס סובלנות כלפי כל תוכן שהוא אלים, מסית לאלימות ובוודאי כזה שקשור בטרור".

אלא שהפערים בין דבריה של סופר-תאני למציאות היומיומית המורגשת למרבית הגולשים בכל הנוגע להתנהלות ומדיניות פייסבוק היא בגדר שמיים וארץ. פייסבוק אינה באמת פועלת בכדי למגר את התופעה ויתרה מכך, היא אפילו מרוויחה ממנה, הן בבחינת חשיפות עבור הפרסומות ברשת החברתית והן בבחינת הגעה לקהלים גדולים יותר בעולם המוסלמי והערבי.

ביולי 2014 נחשף במזבלה כי פייסבוק מתדלקת במכוון את הלחימה והסכסוך הישראלי-פלסטיני. הבערה במזרח התיכון משרתת את האינטרסים של פייסבוק וככאלו נחשף מגורם בכיר בפייסבוק, כי הרשת החברתית לא רק שאינה פועלת נגד אותם עמודים, אלא אף דואגת לחנך את מנהליהם כיצד להמשיך לפעול בתחומי הרשת החברתית ללא סיכון בהסרת העמודים.

Mohammed Matter
Mohammed Matter

בתקופת הפיגועים האחרונה, נשטפה פייסבוק בגל של שנאה, הסתה וקריאה לפגיעה בחיי ישראלים ויהודים מסביב לעולם. בזכות אותן קריאות, צצו אושיות פייסבוק חדש בקרב ההמון המסית, כאלו ששימשו צינור מרכזי בהפצת סרטונים ותכנים מסיתים וניצלו את הפופולאריות של הנושא בכדי להפוך לאושיות-אינסטנט.

אחד מהם הוא צעיר פלסטינאי בשם מוחמד מטר אבו יאזן (Mohammed Matter), שמציג עצמו כפעיל חברתי שמתגורר בברלין. אלא שמטר אבו יאזן, אחריו עוקבים למעלה מ-64 אלף גולשים, רחוק שנות אור מלהיות פעיל חברתי, הוא עבריין מקלדת מהסוג הנאלח ביותר, כזה שמסית לשם הסתה ולשם פופולאריות וצבירת הון ויראלי. מספיק מבט קטן בסרטוני הזוועה שהוא מעלה לפייסבוק בכדי להבין זאת.

מהתכנים שאבו יאזן מעלה לפייסבוק קשים לצפייה ומנוגדים לתקנון השימוש של פייסבוק. מרביתם כוללים סרטוני סנאף, סטטוסים קשים ותמונות גרפיות. באחד הסטטוסים כתב ש"למדינת ישראל אין זכות קיום", באחר כתב "שכל אזרחי מדינת ישראל הם פושעי מלחמה ורוצחי ילדים" ובאחת התמונות שפירסם כתב "הנאצים עדיין פה, פשוט קוראים להם ציונים". בסרטון וידאו שפירסם אמש, כתב כי המחבל שביצע את הפיגוע בפתח תקווה "נדקר ונהרג על ידי ישראלים" בצורה שמשתמעת כאילו זה חף מפשע ונרצח ללא עוול בכפו.

הישראלים דקרו והרגו! תמונה: רוטר
הישראלים דקרו והרגו! תמונה: רוטר

ב-21 בדצמבר 2015, נחסם פרופיל הפייסבוק של מטר אבו יאזן לתקופה של שבוע וזאת לאור דיווחים על הפרות שונות של תקנון השימוש של פייסבוק. לאחר שהחסימה הוסרה, פייסבוק עשתה בדיוק את המעשה ההפוך מהמצופה – במקום להטיל סנקציות משמעותיות או חסימה לצמיתות של הפרופיל הבעייתי, פייסבוק החליטה לאמת אותו ולהעניק לו V, שכידוע שמור לסלבריטאים, אנשי תקשורת, שחקנים ופוליטיקאים. דהיינו זהותו של מטר אבו יאזן אומתה על ידי פייסבוק וכל פועלו ברשת החברתית נעשה תחת חותמת רשמית של הרשת החברתית.

אלפי גולשים שביקשו לחסום את מוחמד מטר קיבלו הודעה בזו הלשון: "הפרופיל אינו ניתן לחסימה בשלב זה. אתה עדיין יכול לשלוח לפייסבוק דיווח על הפרה מצד עמוד או פרופיל שפועל לדעתך בניגוד לתקנון הקהילה".

מבדיקה של המזבלה עולה כי פייסבוק מפעילה מנגנון אבטחתי מוזר למדי שמונע חסימה של פרופילים שקיבלו "יותר מדי" בקשות לחסימה (Block) על ידי הגולשים. אותם פרופילים הופכים למוגנים לחלוטין בפני חסימה, אולם לא בפני דיווחים. מטר אבו יאזן לא לבד, חלק פעילים נוספים שמפיצים הסתה ברחבי הרשת החברתית אף הם בלתי ניתנים לחסימה. ראוי לציין כי מדובר בפיצ'ר של פייסבוק, כמו במקרה של עדן אברג'יל, שלאור ריבוי החסימות הפכה לבלתי חסימה.

כזכור, כפי שנחשף במזבלה, עובדים ישראלים הם אלה שקוראים דיווחים של גולשים בעברית, כך שלא ברור מדוע דווקא הישראלים בפייסבוק מאפשרים להסתה להמשיך לפעול באין מפריע, במיוחד לאור הראיון שהעניקה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני. המזבלה פנתה למשרד היח"צ שלום תל אביב ולדוברות פייסבוק ישראל בבקשת תגובה, אולם זו לא התקבלה.

בלתי חסים
בלתי חסים
חלק מהסטטוסים של אבו יאזן - "פעיל חברתי"
חלק מהסטטוסים של אבו יאזן – "פעיל חברתי"

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

6 תגובות לפוסט

6 תגובות

  1. מוזר לי איך זה שהממשלות למיניהם, שלנו ושל מדינות אחרות, נותנות לגרגמל על מגש כסף את כל נתוני הדרדסים באופן ובהיקף שכמותו מעולם לא היה.
    לעניות דעתי זה גולם שעוד יקום על יוצרו.

  2. Fuck Israel!!!
    הסתה הסתה! מישהו אומר לכם את האמת בפרצוף חבורת מתנחלים פושעים רוצחים מתעללים בע"ה ישראל תגיע לפח הזבל של ההיסטוריה.
    היסטרים, שתו מים, שבו בצד ותראו איך המחנה הצבאי שאתם קוראים לו ישראל שוקע בים.

  3. "מזיין את דורי בטוסיק"

    אני משאיר את התגובה שלך רק בגלל שאני יודע מי אתה וזה מצחיק אותי שזה הכלי היחיד שלך לפרוק את התסכול שסביב קיומך הפתטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים