סטטוס לחץ: זמיר דחב"ש שובר שתיקה

זמיר דחב"ש
זמיר דחב"ש

זמיר דחב"ש, איש יחסי הציבור וניהול המשברים, בעלי משרד 'שלום תל אביב' שמטפל בין היתר בתיקי היח"צ של חברת פייסבוק ישראל ואיגוד הבנקים , פירסם אמש ולראשונה מאז שקיבל לידיו את תקציב פייסבוק ישראל ב-2013, תגובה פומבית.

תגובתו של דחב"ש שעלתה כסטטוס בפרופיל הפייסבוק האישי שלו, מתייחסת בין היתר לחשיפת המזבלה מיום חמישי האחרון, שכזכור חשפה כיצד משרד היח"צ שלו 'שלום תל אביב' ריגל באמצעות מערכות ניטור וכלים מקוונים במשך תקופה ארוכה אחר פעילות פעילי מחאת הבנקים 'באים לבנקאים' – ערן ורד וברק כהן, עד שפעילות המחאה הוסרה לחלוטין מהרשת החברתית.

החשיפה של המזבלה, עוררה גלים נרחבים ברחבי הרשת עם למעלה מ-7000 שיתופים וכ-150,000 קוראים רק במהלך היממה הראשונה. אבל אז קרה מקרה מוזר. במהלך הסופ"ש, סטטוסים של אנשי תקשורת מוכרים שקישרו לכתבה של המזבלה ומתחו ביקורת על התנהלותם של איגוד הבנקים וחברת פייסבוק ישראל, בהם של סגן עורך TheMarker, העיתונאי רותם שטרקמן והעיתונאי ואיש הטלוויזיה שי גולדן, פשוט נעלמו מפייסבוק, ללא סיבה וללא הודעה מראש או כפי שכתב שטרקמן – פוף.

סיקור חדשות 2

אם יש משהו שהתקשורת הישראלית לא תקבל היא העלמת סטטוסים של בכירה ובעקבות העלמותם המיסתורית של הסטטוסים, זכתה הכתבה של המזבלה לאיזכורים מרובים בתקשורת, בהם; חדשות 2, ערוץ 10, הארץ, דה מרקר, חדר 404, וואלה, נענע 10, מאקו ונוספים. על פי הערכות, שמו של דחב"ש נחשף מאז חמישי בפני למעלה מ-1.5 מיליון ישראלים ואם יש משהו שדחב"ש היה מעדיף, זה להישאר מאחורי הקלעים.

אמש (שני) בצעד תקדימי, החליט דחב"ש לכתוב סטטוס תגובה בפרופיל הפייסבוק שלו. לשם הבנה, מדובר בסטטוס פומבי ראשון שפירסם דחב"ש מאז 2008!, מה שמשקף באופן שלא משתמע לשתי פנים, על הלחץ האמיתי שההד התקשורתי יצר במסדרונות 'שלום תל אביב', איגוד הבנקים ופייסבוק ישראל. דחב"ש גם לראשונה, משתמש בחשבון הטוויטר שלו שנפתח ב-2011 ומצייץ.

בסטטוס שפירסם דחב"ש נכתב: "אני קורא את הפוסטים בעניין כוחות העל שמיוחסים לי להסיר תכנים שלא נוחים ללקוחות שלי בפייסבוק. אין בזה אפילו פירור של אמת. אלה טענות חסרות שחר וחסרות כל היתכנות וסבירות. לא רק שאני מתנגד להצרת חופש הביטוי בכל דרך, אין לי כל סמכות או יכולת טכנית לעשות זאת. אני מצטער אם אני מאכזב ומנפץ חלומות קונספירציה של מי מהגולשים."

הסטטוס של זמיר דחב"ש
הסטטוס של זמיר דחב"ש

דבריו של דחב"ש סותרים עובדות בשטח. בהן ניסיונות מרובים להשתיק עיתונאים ולפגום בחופש הביטוי. כזכור כפי שפורסם, דחב"ש ניסה לא פעם להשתיק את עיתונאי TheMarker, את עיתון 'מעריב' ואת העיתונאית שרון שפורר, ולמנוע מהם לפרסם חדשות בעלות חשיבות ציבורית גבוהה.

לא מתעסקים עם דה מרקר
לא מתעסקים עם דה מרקר

על מנת להמתיק את הסטטוס, זה נערך הבוקר מחדש ע"י דחב"ש שהוסיף את השורה: "בימים האחרונים פנו אלי לא מעט לקוחות חדשים בזכות היכולות המופלאות שאין לי, ונאלצתי לאכזב אותם ולעדכן אותם באמת המרה.". עריכת הסטטוס והוספת השורה נובעת ככל הנראה מתוך כוונה להציג כאילו הסיקור התקשורתי הנרחב דווקא שיחק לטובתו והצליח להניב לו לקוחות חדשים, אבל מה לעשות שהפעם לפחות, Bad PR is Good PR היא כנראה רק עוד קלישאה.

חברת פייסבוק ישראל אותה מובילה המנכ"לית עדי סופר תאני, מנסה מאז כניסתה לשוק הישראלי ב-2014 לעבוד מתחת לרדאר, הן תקשורתית והן ציבורית. ככל שפייסבוק וסיקורים אודותיה מתרחקים מעין הציבור וממודרים מהתקשורת, כך פייסבוק יכולה להמשיך לפעול באין מפריע, ללא רגולציה, ללא פיקוח וללא קולות מחאה. אלא שהסטטוס של דחב"ש שהצטייר בעין עיתונאים רבים ככסת"ח חסר תכלית שלא באמת מספק מענה להאשמות, כנראה שרק עושה נזק לחברת פייסבוק בישראל.

הסטטוס של דחב"ש גם הפך למעין הודעה לעיתונות. בזמן שדחב"ש ויחצניו מנתקים לעיתונאים את הטלפון בפנים כשאלה פונים לתגובה, לראשונה היח"צן מנסה לפנות לתקשורת בצורה פומבית. אשת היח"צ נועה רון, מי שאמונה במשרדו של דחב"ש על תיק פייסבוק ישראל, תייגה עיתונאים רבים בסטטוס המדובר, בהם: עידו סולומון (ערוץ 2), עידו קינן (חדר 404), נתי טוקר (דה מרקר), שי גולדן (רשת), אורן דותן (וואלה), עודד ירון (הארץ), גיא לרר (הצינור) ובכירים בהנהלת הארץ-TheMarker, מתוך כוונה ככל הנראה לנסות ולמזער את החשיפה השלילית.

סרטון ויראלי של דה מרקר – 200 אלף צפיות

על אף היותו סטטוס פומבי שכל גולש יכול לקרוא. זמיר לא איפשר לגולשים שאינם חבריו להגיב לסטטוס ובתוך כך יצר מצג שווא של אהדה והסכמה אוטומטית לדבריו – שכן מי מהברנז'ה יעז להגיב ליח"צן שתגובתו כלל אינה עונה על ההאשמות.

אבל בסדום הייתה צדיקה אחת, חוקרת התקשורת ד"ר ענת באלינט, שהגיבה לדחב"ש: "זמיר, זאת התייחסות עניינית ראשונה לסיפור ולמה היא לא כוללת הסבר מניח את הדעת להעלמות החוזרת של הפוסטים? העניין הוא שבגלל שהדבר עורר כל כך הרבה סימני שאלה, הדבר הפשוט ביותר שאפשר היה לצפות ממשרד הדוברות של פייסבוק ישראל זה לתת הסבר מניח את הדעת, מלבד ״לא קשור אלינו״. לי לא קרה מעולם שנעלם לי סטטוס, אלא אם כן מחקתי אותו. אני לא מטילה ספק באמינות התשובה, אלא שהיא עדיין מותירה שאלות שלא נענו".

גם לתגובה של חברת הפייסבוק שלו, האחרון לא סיפק תגובה עניינית וכתב: "אין לי מושג למה הפוסט נעלם. אני מניח שמדובר בתקלה טכנית, כי הוא המשיך להופיע בעמוד של שטרקמן ולאחר מכן חזר. בכל מקרה, אין לזה קשר אלי או ללקוחות שלי".

אייל גולדמן מחברת הניטור באזילה, ומי שעבד תחת דחב"ש במשך 3 שנים, בין היתר גם בתקופת 'באים לבנקאים', הגיב: "כמו כל מערכת, גם בפייסבוק יש דברים שהמערכת עושה והם *לא* תולדה של פקודות או יד מכוונת. מי שמכיר את מערכת הניהול של פייסבוק, ודאי את כלי ניתוח הדאטה, יודע שלא כל המידע זמין כל הזמן. ובאגים מתרחשים תדיר, כמו בכל תוכנה מורכבת שמתעדכנת אונליין במיליוני נתונים. מציע לכל מי שמסקר את התחום לדבר עם כמה מומחי סושיאל ולבחון חלופות לתיאוריות אחרות. נ.ב. עבדתי בשלום ת״א 3 שנים. ולא תיאמתי את הכתוב עם איש."

הצינור – גיא לרר

אז באגים אכן מתרחשים, אך הטענה כאילו לא מדובר ביד מכוונת שביקשה למנוע את תפוצת הכתבה של המזבלה היא חסרת כל בסיס, במיוחד כשמנגד ישנה הוכחה שחור על גבי לבן שחברת פייסבוק כבר הסירה למזבלה בעבר סטטוסים שהפנו כלפיה אצבע מאשימה.

באוקטובר 2015, עם פרסום ההקלטה של 'ישראל היום' בעמוד הפייסבוק של המזבלה שהציגה כיצד אנשי היח"צ של פייסבוק מנתקים את הטלפון בפניה של העיתונאית ליטל שמש, הוסר הסטטוס באורח פלא ופרופיל הפייסבוק האישי של הכותב (דורי בן ישראל) נחסם ל-30 יום.

רק לאחר שהמזבלה העלתה סטטוס ויראלי בנושא שגם זכה לסיקור באתר Mako, התנצלה הרשת החברתית על הסרת הסטטוס, החזירה אותו לאוויר וביטלה את ההקפאה.

בהודעת ההתנצלות שנשלחה למזבלה נכתב: "אחד מחברי הצוות שלנו הסיר בטעות משהו שפרסמת בפייסבוק. זו הייתה שגיאה ואנו מתנצלים על כך מקרב לב. מאז שחזרנו את התוכן ותוכל לראות אותו עכשיו" [לכידת מסך].

כך שהשאלה שעולה כעת היא, האם גם הפעם, אחד מחברי הצוות של פייסבוק, הסיר בטעות או במכוון את הסטטוסים שמתחו ביקורת על פייסבוק ישראל.
שאלה שבפייסבוק ישראל סירבו להשיב עליה.

הסטטוס של המזבלה שהוסר
הסטטוס של המזבלה שהוסר

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

5 תגובות לפוסט

5 תגובות

  1. על המהומה הזאת אפשר רק לומר: איסתרא בלגינא קיש קיש קריא. התקשורת הישראלית העלובה, רק כשנוגעים בה היא מחוללת מהומה, אפשר לחשוב מה קרה. אנשים אוכלים אותה מפייסבוק יום יום, פרופילים נסגרים בשרירותיות, דפים שאנשים השקיעו בהם את נשמתם מוסרים, אנשים נחסמים ואין להם עם מי לדבר, ואין אפילו עיתונאי עלוב אחד שזה מזיז לו. אבל כאמור כשנוגעים בקודש הקודשים סטטוס עלוב של סגן עורך דמרקר, אז כולכם משמיעים קול, ממש כמו כנופיית רחוב. גיבורים כשאתם בחבורה.

  2. לקרוא ולא להאמין. פייסבוק אט אט מצטיירת בעיני כגוף מסוכן. וכמו שמבצעת מניפולציות כאילו ואחרות לא מן הנמנע שהיא הופכת לגוף מסואב שעדיף לחפש לה תחליף.
    מישהו שם חייב לנו שקיפות ומהר. אחרת עם כל הכייף שבפייסבוק כנראה שנתחיל באמת לשנוא אותה

  3. פייסבוק הינה עריצה חדשה שחושבת שהיא יכולה לעשות הנדסה חברתית על ידי עצירת הודעות שלא מוצאות חן בעיני המנהלים שלה. גם שיתופים של הכתבות במזבלה היא עוצרת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים