פייסבוק ישראל החלה לצנזר קישורים לידיעות חדשותיות של אתר News1

צנזורה בפייסבוק
צנזורה בפייסבוק

פרשת ההקלטות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל 'ידיעות אחרונות' ארנון נוני מוזס, זוכה הבוקר לתפנית מוזרה למדי, לאחר שפייסבוק החליטה ככל הנראה ליטול על עצמה את תפקיד הצנזורית הראשית בפרשה וכתבה של אתר החדשות העצמאי הפופולארי News1 (ניוז 1 – חדשות מחלקה ראשונה) של יואב יצחק, הוגדרה על ידה כ"ספאם".

גולשת ששיתפה לפני כיומיים כתבה של אתר News1 בה נטען כי ראש הממשלה נתניהו לכאורה יזם את ההקלטה בכדי לתעד סחיטה מצד ארנון מוזס, גילתה לפני כשעה קלה ולתדהמתה, כי פייסבוק החליטה להסיר את הקישור לכתבה ב-News1 בטענה כי מדובר ב"ספאם" שנוגד את תנאי הקהילה והשימוש של הרשת החברתית. פייסבוק אף השאירה צל של ספק שיתכן וטעתה בקביעה כי מדובר בתוכן אסור ואיפשרה לגולשת להגיש פנייה באמצעות טופס.

צנזורה בפייסבוק
צנזורה בפייסבוק

בסטטוס שפירסמה לצד קישור לכתבה נכתב: "כמו כן, זה משהו שהפתיע אותי. אבל וואינט סיקרו היום את הפיגוע והתנהגו כאילו היו מעריב/NRG. אפילו השתמשו במילים נרצחו, פיגוע ומחבל. אולי זהו שחר של יום אחד".

כאמור על פי הסטטוס ניתן לראות בוודאות כי לא מדובר בתוכן שמפר את תנאי השימוש של פייסבוק בשום צורה. למעט הבעת דעה לגיטמית של הגולשת וקישור לכתבה אין בו דבר, לבטח שלא אחת מהמילים שנאסרו לשימוש ע"י פייסבוק כדוגמת "קוקסינל" ו"כושי".

בשלב זה לא ברור אם גולשים נוספים ששיתפו את הכתבה המדוברת או כתבות אחרות של אתר News1 מצאו עצמם בפני צנזורה דומה, אולם מדובר בהוכחה נוספת לכך שבממלכת הצנזורה של פייסבוק, אפילו אתרי החדשות הגדולים אינם חסינים בפני החלטות שרירותיות.

באחרונה וכחלק ממלחמתה לכאורה בתופעת ה"פייק ניוז" הודיעה הרשת החברתית על השקת כלי צנזורה ובקרת תוכן לקישורים יוצאים. על פי הערכות המזבלה בזמנו, הפיצ'ר החדש ישמש בין היתר גם להדחקת והעלמתן של ידיעות חדשותיות לגיטימיות כפי שככל הנראה קרה במקרה של News1.

קראו גם: פייסבוק חיסלה את עמוד 'סדרות'

האם פייסבוק פוגעת במזיד בחופש העיתונות? באוגוסט שנה שעברה עם חשיפת המזבלה על ניטור וריגול אחר פעילות 'באים לבנקאים' ע"י משרד ניהול המשברים של פייסבוק ישראל ואיגוד הבנקים, אנשי תקשורת רבים גילו כי פייסבוק ככל הנראה מחקה קישורים שהפנו לכתבה. בדצמבר 2016, פרויקט הנגשת פייסבוק לציבור 'קונטקט פייסבוק' נחסם אף הוא לחלוטין משיתוף בפייסבוק והוגדר על ידי הרשת החברתית כ"קישור מזיק" למרות שאינו כזה.

במקביל, נחשף במזבלה לפני מספר שבועות כי כתבי הטכנולוגיה של אתר Mako נקסטר שלקחו חלק בפרויקט סיקור מיוחד על פייסבוק, קיבלו איומים מרומזים מהרשת החברתית, שהודיעה להם ללא סיבה ובסמיכות לפרסום הפרויקט, כי מספר סטטוסים שלהם הפרו את תנאי השימוש שלה.

עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל וזמיר דחב"ש ממשרד היח"צ 'שלום תל אביב' סירבו להגיב.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. דורי, שתדע ראשון:
    נראה שיש בחצי השעה האחרונה תקלה חמורה בפייסבוק. הקירות בפרופילים האישיים וברוב הדפים והקבוצות ריקים. בעיקר הקבוצות שאתה מנהל ובדפים שאתה מנהל. אבל לא רק.
    יש לקוות שזאת תקלה גלובלית ולא אסון אישי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים